Isolatie dak en buitenmuur
Hoe dik moet de isolatie zijn voor het dak en de buitenmuren bij een verbouwing, om een zeer goede isolatie te bekomen, richting EPC A score ?
Isolatie dak en buitenmuur
Hoe dik moet de isolatie zijn voor het dak en de buitenmuren bij een verbouwing, om een zeer goede isolatie te bekomen, richting EPC A score ?
isolatie dikte is maar 1 van de vele parameters bij EPC berekening. even belangrijk bij isolatiematerialen is de lambda-waarde van dit materiaal. dikte gedeeld door lambda levert u de R van het isolatieproduct en staat ook op de verpakking en bij de verkoper.
andere belangrijke factoren: compactheid van de woning, rijhuis of halfopen of open bebouwing, hoeveel glasoppervlak en isolatieniveau van het glas en raam, totale oppervlakte van de muren, soort ventilatiesysteem, soort verwarmingssysteem, verlichtingssysteem, zonnepanelen, zonneboiler.
je kunt beginnen met de minimale isolatiewaarden van huidige EPB-norm. maar zoals gezegd is dat alleen niet voldoende. en alle waarden en parameters worden door de EPC-verslaggever in het computerprogramma ingevuld
compactheid en type bebouwing spelen niet mee in EPC (behalve dan dat bij een rijhuis er AVR's zijn).
Dikte isolatie speelt eigenlijk maar beperkt mee.
Soort verwarming, soort ketel, hernieuwbare energie wegen zwaar(der) door.
Als de huidige EPB-norm onvoldoende is, welke EPB-norm is dan wel afdoende ?
je hebt me verkeerd begrepen. ik zeg nergens dat huidige EPB-norm onvoldoende is qua isolatieniveau. maar je hebt het enkel over isolatie en bij EPB en ook bij EPC wordt ook naar zonneboiler en PV-panelen gekeken voor de score, bij EPC komt daar nog de soort verwarming en soort verlichtingssysteem bij en nog wat parameters. zowel EPC als EPB is behoorlijk uitgebreid dat er softwareberekeningen aan te pas komen.
er bestaat wel ergens een simulatieberekening die een eerste BENADERING geeft hoe sterk EPC verandert als je telkens 1 parameter verandert. maar ook die vraagt al heel wat meer gegevens in te vullen dan enkel isolatiedikte

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’
In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’
Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.
Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Waar loopt het in de praktijk vaak fout bij het isoleren van de spouwmuur? Twee experts vertellen hoe je de meest gemaakte blunders kan vermijden.
Lees meer
Tot maar liefst een derde van de warmte in je woning gaat verloren via je dak. Het loont dus zeker de moeite om te investeren in (extra) dakisolatie.
Lees meerJe energieverbruik verlagen doe je met muurisolatie. Ontdek meer over de materialen, voor- en nadelen van binnen- en buitenmuurisolatie en de prijs.
Lees meerVraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!
AanvragenMet premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.
ZoekenMet deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.
Aanvragen