Thuisbatterij bij stroomuitval
Stel dat je een thuisbatterij hebt in combinatie met zonnepanelen en de stroom valt uit door een panne van fluvius, blijf je dan stroom hebben van je batterij? Of valt je stroom dan toch ook uit?
Thuisbatterij bij stroomuitval
Stel dat je een thuisbatterij hebt in combinatie met zonnepanelen en de stroom valt uit door een panne van fluvius, blijf je dan stroom hebben van je batterij? Of valt je stroom dan toch ook uit?
Die valt nog steeds uit dan vanweg het feit dat jouw PV inverter nooit in staat is om het openbaar net te voeden. Die hangt immers aan het net.
Je kan een systeem installeren dat autonomie garandeert en jouw woning van het net koppelt maar ook daar zit je nog met een overschakeltijd van een paar seconden.
Economisch heeft dat nauwelijks zin, hoe dikwijls valt het net uit? Quasi nooit.
Dan woon je niet in willebroek. Hier valt het meermaals uit per jaar.
Wist niet dat dit nog voorkwam in België. Verhuizen? 😜Waar ik woon gebeurt dat een keer in de 5 jaar en dan nog aangekondigd.
Wat wel kan is een UPS installeren, die dingen die in server rooms gebruikt worden in om ervoor te zorgen dat de computerapparatuur niet uit valt bij stroompannes, maar dan spreek je afhankelijk van hoe zwaar je netaansluiting is toch al snel met een investeringskost van 3000 a 6000€ enkel voor het toestel. Samen met de rest van de installatie en opbouw is dat dan al snel 10.000 tot 15.000€. Dat is dan nog zonder de onderhoudskosten. Die dingen hebben immers ook een batterij om de overschakeltijd te overbruggen en die moet ook om de zoveel jaren vervangen worden.
Er bestaan thuisbatterijsystemen met UPS functionaliteit, ik heb dat wel eens op het zonstraal forum zien voorbijkomen, maar herinner me niet direct een merknaam, je moet maar eens googelen.
Normale systemen bieden die functionaliteit niet, omdat bij uitval van het net, ook je omvormer zichzelf moet uitschakelen, om te voorkomen dat mensen van de netbeheerder die aan het netwerk werken niet geëlectrocuteerd worden, en omdat een omvormer niet krachtig genog is om een hele wijk van stroom te voorzien.
Je zal dus moeten uitkijken naar een systeem dat een aparte "no break" uitgang heeft, waar je dan kritische apparaten op aansluit die stroom blijven krijgen bij net uitval, of naar een systeem dat je binnen installatie onmiddelijk scheidt van het net, zodra de netspanning wegvalt.
Hangt af van je batterij, bij sommigen kan het. Soms maar op 1 kring van je huis.
Dan woon je niet in willebroek. Hier valt het meermaals uit per jaar.
Dat zou wel eens FOS kunnen zijn. Frequente Onderbrekingen van de Spanning.
(mopje)
🤣🤣🤣🤣
En ook wil je niet dat als men in de straat aan de kabel moet werken dat die man zich electrocuteert zoals iemand al terecht aangaf.
Een spanningsloos net is voor een PV omvormer een directe kortsluiting. Spanning kan daar dus nooit meer staan.
Ik heb een Growatt SPH3600 hybride omvormer met batterij en deze kan je huis blijven voeden als het net wegvalt. Dit kan natuurlijk niet zomaar.
De omvormer heeft naast zijn AC connector ook nog een EPS connector. Hiervoor moet je een net-noodschakelaar plaatsen, zodat je 100% los bent van het net. Hierbij moet je dan zelf een keuze maken wel groepen je erachter hangt. Een deel, of mss alles...
Ik heb deze niet aangesloten. Zo vaak valt het net niet uit. Vorig jaar 2x 1sec. als ik me niet vergis.

Elektriciteit plaatsen of renoveren? Ontvang gratis offertes!
Ontdek de beste vakmensen uit de buurt. Vergelijk gratis en zonder verplichtingen offertes voor jouw elektriciteitswerken.

Download onze gratis zonnepanelengids
Alles wat je moet weten over duurzame energie, kostenbesparing en installatie. Inclusief checklists voor maximale opbrengst!

Thuisbatterij laten plaatsen? Vergelijk gratis offertes!
Laat een thuisbatterij installeren en gebruik optimaal je zonne-energie. Ontvang gratis en vrijblijvende offertes van vakmensen.
Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Bespaar geld en energie met een energie-app en slimme toestellen. Ontdek hoe je eenvoudig je stroomverbruik optimaliseert.
Lees meer
Aarding is cruciaal voor je veiligheid. Ontdek hoe goede aarding elektrocutie voorkomt en je conform blijft met de Belgische voorschriften.
Lees meer
Ontdek hoe je de juiste keuze maakt tussen een vast, variabel of dynamisch energiecontract en hoe je van energiecontract kan veranderen.
Lees meerVraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!
AanvragenMet premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.
ZoekenMet deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.
Aanvragen