3

overschakelen naar enkelvoudig tarief

DavidVDW
DavidVDW
#Elektriciteit · 2 jaren geleden

Beste,

Wij hebben zonnepanelen (5,7 kWp) in combinatie met een terugdraaiende teller en een tweevoudig tarief.

Op dagtarief produceer ik 1000 kWh te veel, dus daar zakt de teller terwijl ik op nachttarief +/- 1000 kWh verbruikt heb.

Logischer wijze zou ik dus best overschakelen naar enkelvoudig tarief, zodat de balans +/- in evenwicht is met zo goed als geen verbruik (tot zolang ik de terugdraaiende teller heb uiteraard).

Onze afrekening is deze maand.

Ik zou tevens ook van leverancier elektriciteit willen overschakelen omdat deze niet meer de goedkoopste is voor ’t moment.

Laatste opgemeten stand voor elektriciteit : Dag 6700 en nacht 13000. Tellers staan nu op 5700 en 14000.

Wat doe ik best in dit geval ?

alvast bedankt voor jullie advies !

Alle reacties

0
CaMe
CaMe
0 2 Verbouwer
2 jaren geleden

Beste,
Ik zit in gelijkaardige situatie.
Vermoedelijk zal, zodra je enkelvoudig tarief aanvraagt, je terugdraaiende teller vervanger worden door een digitale.

0
Appelflapje
Appelflapje
1 10 Andere professioneel
2 jaren geleden
Ik zit ook in die situatie. Een 3 fase omvormer kan een oplossing zijn, maar als je later een batterij wil, dan kan die heel duur uitvallen. Daarom zou overschakelen op monofasenet interessant kunnen zijn, maar... ik ben van dat idee afgestapt en wel om deze reden : Als je later een laadpaal wil zetten en je wil snel kunnen laden, dan zal die 3 fasen moeten zijn. Wat je wel kan doen (en ik ga dat alvast doen) is er voor zorgen dat bijvoorbeeld een airco (waarvan de buitenunit doorgaans maar op 1 fase zit) op dezelfde fase zit als de omvormer. Zo kan je de stroom van de zon meteen gebruiken om te koelen wat in de zomer wel heel interessant kan zijn.
0
Elektriciteit plaatsen of renoveren? Ontvang gratis offertes!

Elektriciteit plaatsen of renoveren? Ontvang gratis offertes!

Ontdek de beste vakmensen uit de buurt. Vergelijk gratis en zonder verplichtingen offertes voor jouw elektriciteitswerken.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Slim besparen met de zon: zo verbruiken je wasmachine, droogkast en vaatwasser minder stroom

Slim besparen met de zon: zo verbruiken je wasmachine, droogkast en vaatwasser minder stroom

Verbruik minder stroom met je vaatwasser, wasmachine en droogkast. Ontdek slimme tips, ideaal voor de lente en bij gebruik van zonnepanelen.

Lees meer

Elektrische installatie in huis: tips, kosten en verplichte keuring

Elektrische installatie in huis: tips, kosten en verplichte keuring

Ontdek alles over de elektrische installatie: onderdelen, kosten, keuring en veiligheidstips. Zorg voor een veilige en efficiënte stroomvoorziening.

Lees meer

Veilig én handig: alles wat je moet weten over buitenstopcontacten

Veilig én handig: alles wat je moet weten over buitenstopcontacten

Ontdek alles over buitenstopcontacten: van veiligheid tot installatie, kenmerken, prijs, slimme opties en onderhoud.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag