5

Vervangen dubbel glas of ook de kozijnen

MEN
MEN
#Ramen en deuren · 2 jaren geleden

Onze huidige ramen en deuren zijn 30 jaar oud. Alles is voorzien van dubbelglas. Na een energiescan kregen we advies om glas te vervangen en zeker na te denken om ook de kozijnen te vervangen.

We begonnen met het idee om het glas te laten vervangen door HR++ en misschien de 2 buitendeuren (met daaraan vast zittende vensters) en een schuifpui te vervangen. 

De 2 buitendeuren zijn uitgevoerd met planchetten wat niet echt goed isoleerd. Éen buitendeur welke veel wordt gebruikt voelt gammel. De buitendeuren sluiten redelijk, sluitwerk begint spel te krijgen en onder de deuren door tocht het (bostels zijn hard).

Er is een kiep-schuif pui welke nog goed werkt maar waar eenieder van aangeeft dat we blij mogen zijn dat hie nog goed sluit na 30 jaar. Als het echt hard waait dan fluit de wind wel tussen de dichtingen van de pui door.

Er is een hoekraam (vaste vensters) waarvan de kolom niet/slecht geisoleerd is. (30 jaar geleden dachten we toch wat anders over de dingen). 

Al deze dingen samen maken dat we er toch over na denken niet alleen de problemen aan te pakken maar om alle ramen en deuren  te vervangen door nieuwe aluminium ramen en deuren met HR++ glas, "duitse dorpels en de kolom van de hoekraam goed te laten isoleren. 

Nu lees ik overal dat kunststof 50+ jaar meegaat. Dat brengt een beetje twijfel. We zijn zuinig op onze spullen en alles is netjes onderhouden. Is het overdreven de ramen en deuren te vervangen of zijn we over een paar jaar nog eens aan de beurt als we niet alles gelijk aanpakken?

Alle reacties

0
Patrico
Patrico
135 1470 Andere professioneel
2 jaren geleden

Pak alles tegelijk aan.

0
Feter
Feter
112 1424 Andere particulier
2 jaren geleden

Wat is de isolatie waarde van de oude kozijnen en de nieuwe? Hoe groot is het verschil dus

0
MEN
MEN
0 1 Verbouwer
2 jaren geleden
De isolatie waarde van de kozijnen en deurvlakken: onbekend. U waarde dubbel glas zal zo'n 2.8 zijn tov nu 1.0 of 1.1 Als ik ga rekenen met een gemiddelde van een 40m2 glas oppervlak, etc...... , comfort niet mee tel dan is het financieel misschien zelfs een slechte investering.
0
Feter
Feter
112 1424 Andere particulier
2 jaren geleden

Klopt je moet altijd het sommetje maken en dan oas beslissen. En comfort en mooi is een persoonlijke keuze 

0
Carl Vandecasteele
Carl Vandecasteele
78 736 Verbouwer
2 jaren geleden

doe de deuren en zie eat dit bengt.

en maak eens een lijst van alles wat qua energie en isolatie zwak scoort (dak, spouwmuren, vloer, geen zonneboiler, electrische waterboiler, gloeilampen en oude spaarlampen) . en vink aan wat daarvan dringend is qua energieverliezen en nummer ze volgens dringendheid.  misschien is dat glas dus niet eens zo hoogdringend 

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

7 tips om je garage te beveiligen tegen inbraak

7 tips om je garage te beveiligen tegen inbraak

Je garage inbraakproof maken? Kies een geschikte garagepoort en beveilig je garage zorgvuldig tegen inbrekers met deze tips.

Lees meer

Bescherm je woning met een zonwering voor buiten: werking, soorten en prijs

Bescherm je woning met een zonwering voor buiten: werking, soorten en prijs

Je woning beschermen tegen oververhitting doe je met een zonwering voor buiten. Kies je voor screens, rolluiken of een overkapping? Wij maken je wegwijs!

Lees meer

De perfecte voordeur kiezen: materialen, stijlen, prijzen en tips

De perfecte voordeur kiezen: materialen, stijlen, prijzen en tips

Kies de perfecte voordeur: ontdek materialen, stijlen, prijzen en tips voor onderhoud. Alles wat je moet weten in één handig overzicht.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag