Spouwmuurisolatie en/of buitengevelisolatie?

6

Spouwmuurisolatie en/of buitengevelisolatie?

C.h.n.
C.h.n.
#Isolatie · 2 jaren geleden
Deze vraag is goed beantwoord

Beste

Wij kochten recent een woning (bouwjaar 1960). Wegens de slecht EPC waarde zijn we verplicht deze te verbeteren binnen de 5 jaar. 

Nu zouden wij graag kijken om de muren van onze woning te isoleren maar we zien door het bos de bomen niet meer. We hebben een (niet geïsoleerde) spouw van +-5 à 6 cm. Gewond baksteen , niet geverfd. Bijkomende info die al dan niet relevant is, we wonen heel dicht bij een spoorlijn dus wel wat trillingen.

Welke optie lijkt het beste:

1) enkel spouwisolatie (EPS of glaswol)? Wel materiaal is het beste? 

2) enkel buitengevelisolatie op bestaande buitengevel met crepi afwerking? Hoeveel cm wordt dan aangeraden? Is er (veel) verlies wegens onze spouw die dan niet aangepakt wordt? 

3) spouwmuurisolatie in combinatie met buitengevelisolatie? 

4) buitengevel afbreken, isoleren en crepi? 

Graag ervaringen/info m.b.t. materiaalkeuze en hoeveel cm buitengevelisolatie. Momenteel werd ons aangeraden de spouw te isoleren (glaswol) + 10cm buitengevelisolatie om al aan de isolatienorm 2050 te voldoen. 

Bijkomende vraag, de ramen zijn reeds vernieuwd. Wegens hebben gekozen om geen roosters te plaatsen om akoestische redenen (trein). Wat zijn goede/niet te ingrijpende oplossingen om te kunnen ventileren? Dit zal wellicht nodig zijn nadat we alles geïsoleerd hebben... 

Bedankt voor jullie feedback! 

1
Vloc3xx
Vloc3xx
0 3 Andere professioneel
2 jaren geleden

Waarom geen ondersteuning van een benovatiecoach aanvragen bij je stad?

die gaan je huis analyseren mbt energetische renovaties, offertes analyseren en werfcontrole en advies geven tijdens de werken. 

en het is gratis. 

1
Charel
Charel
932 5448 Andere professioneel
2 jaren geleden

Hoe groot de verbetering van het EPC gaat zijn, en of dat voldoende is of niet, hangt natuurlijk af van de huidige EPC waarde. Die zou bijvoorbeeld 5% of 20 % te laag kunnen zijn.

Als je dan weet dat naisolatie van de spouw, in vele gevallen het EPC met 10 tot 30 procent kan verbeteren dan zou dat meer dan voldoende kunnen zijn. Sowieso hangt die waarde niet enkel af van de dikte of de aard van de isolatie.

Je zou de vraag kunnen voorleggen aan degene die het huidige epc heeft opgemaakt. Die kan op een eenvoudige en snelle manier met een simulatie uitmaken wat in dit geval het verschil kan zijn en of het voldoende is om het te overwegen.

1
Carl Vandecasteele
Carl Vandecasteele
78 736 Verbouwer
2 jaren geleden· Bedankje ontvangen

3) spouwmuurisolatie in combinatie met buitengevelisolatie  lijkt het beste

Alle reacties

0
Vloc3xx
Vloc3xx
0 3 Andere professioneel
2 jaren geleden

Waarom geen ondersteuning van een benovatiecoach aanvragen bij je stad?

die gaan je huis analyseren mbt energetische renovaties, offertes analyseren en werfcontrole en advies geven tijdens de werken. 

en het is gratis. 

0
Charel
Charel
2 jaren geleden

De keuze is vooral financieel. Het goedkoopst is het navullen van de spouwmuur waarmee je al een groot verschil in warmteverlies kunt bekomen.

Bij een kosten/baten analyse zal wellicht dit systeem er bovenuit steken.

Bijkomend nog buitengevel isolatie toepassen zou ik persoonlijk niet doen, ik zou dan eerder overwegen om de gevelsteen te verwijderen om die te vervangen door bijvoorbeeld 15 cm gevelisolatie met daarop crepi (of steen strips).

Energetisch gezien lijkt mij dat veruit het beste.

Ik zou zeker niet enkel maar buitengevelisolatie voorzien zonder spouwvulling. Je hebt hierbij te veel verlies aan effectiviteit van de isolatie.

Niet zo zeer het feit dat je nu de woning gaat isoleren, maar vooral het feit dat je nieuw schrijnwerk hebt laten plaatsen waarbij de woning nu wellicht veel luchtdichter is geworden dan in oorsprong, maakt een goed ventilatiesysteem onontbeerlijk.

Zeker in uw geval met ramen zonder ventilatieroosters en de vrees voor geluiden van buitenaf (trein- en ander verkeer) lijkt het voor mij duidelijk dat je resoluut voor een systeem D met warmterecuperatie zult moeten kiezen.

0
Vloc3xx
Vloc3xx
0 3 Andere professioneel
2 jaren geleden

die keuze is NIET financieel maar bepaald door de impact op het EPC en dat lukt niet met na-isolatie in de spouw.

0
Kris M
Kris M
594 3496 Andere particulier
2 jaren geleden

Kan dit alleen maar bijtreden : D. Alhier in 1995 (vorige eeuw) D geplaatst als een der eerste belgen....   In Nederland gekocht.  Je moet natuurlijk plaats vinden voor de buizen maar dat was hier geen probleem wegens alles gelijkvloers met kruipzolder. 

0
Charel
Charel
2 jaren geleden

Hoe groot de verbetering van het EPC gaat zijn, en of dat voldoende is of niet, hangt natuurlijk af van de huidige EPC waarde. Die zou bijvoorbeeld 5% of 20 % te laag kunnen zijn.

Als je dan weet dat naisolatie van de spouw, in vele gevallen het EPC met 10 tot 30 procent kan verbeteren dan zou dat meer dan voldoende kunnen zijn. Sowieso hangt die waarde niet enkel af van de dikte of de aard van de isolatie.

Je zou de vraag kunnen voorleggen aan degene die het huidige epc heeft opgemaakt. Die kan op een eenvoudige en snelle manier met een simulatie uitmaken wat in dit geval het verschil kan zijn en of het voldoende is om het te overwegen.

0
Carl Vandecasteele
Carl Vandecasteele
78 736 Verbouwer
2 jaren geleden· Bedankje ontvangen

3) spouwmuurisolatie in combinatie met buitengevelisolatie  lijkt het beste

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Wat is de prijs van vloerisolatie?

Wat is de prijs van vloerisolatie?

Voorkom warmteverlies door een goede vloerisolatie. Benieuwd naar de prijs van vloerisolatie, de terugverdientijd en welke premies je kan aanvragen?

Lees meer

Isoleren in de zomer: slimme zet voor een lagere energiefactuur in de winter

Isoleren in de zomer: slimme zet voor een lagere energiefactuur in de winter

Door in de zomer je woning te isoleren, kan je in de winter genieten van een warm huis en een lagere energiefactuur. Ontdek hoeveel je kan besparen.

Lees meer

Je muren isoleren: 3 opties en hun voor- en nadelen

Je muren isoleren: 3 opties en hun voor- en nadelen

Wie de muren van een bestaande woning wil isoleren, heeft drie opties: naast isolatie aan de buiten- of binnenzijde kan je ook de spouwmuur opvullen.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag