Kruisschakelaar werkt niet (licht blijft aan, alle schakelaar krijgen licht niet uit)
Hallo,
Na wat kabels doortrekken, verlengen ben ik aan het wisselen van een kruisschakelaar toegekomen.
Echter, de nieuwe (en/of oude) kruisschakelaar werkt niet, het licht blijft steeds aan en geen schakelaar (de wissel of kruisschakelaar) krijgt het licht uit .
Op de kruisschakelaar zelf heb ik alle combinaties al geprobeerd (denk ik toch). (zwart, wit, wit zwart - Wit, zwart zwart wit - wit zwart wit zwart ....).
Op de foto in de bijlage zie je de kruisschakelaar (aan de andere schakelaars heb ik niet gekomen). Daarnaast zie je de 2 fasedraden aan de onderkant, zijnde de fasedraad die stroom brengt en de fasedraad van andere kamer (niet relevant in deze case). Langs de bovenkant is er de fasedraad naar de lamp en de fasedraad naar andere schakelaar (ik denk toch naar de andere schakelaar...).
Ik versta dat de foto niet veel zegt, maar hoop dat dit toch wat context geeft.
Wat is de reden dat het licht blijft branden? Mogen niet alle fasedraden aan elkaar aangesloten zijn? Kan ik op andere manieren dingen testen?
Ter info:
- Ik heb de oude schakelaar opnieuw proberen aan te sluiten, maar hetzelfde resultaat
- Er zijn elektrische draden verlengd en stopcontacten verzet omdat er nieuw deurgat is gekomen waar de schakelaar voordien zat.
- Ik heb verschillende youtube filmpjes al bekeken, ik ben er wat wijzer uit geworden maar heeft me niet geholpen met dit probleem op te lossen.
Alvast bedankt voor jullie tips en hulp.
Groeten,
Nicolas