8

Alu ramen - niet opgeschuimd

Michael
Michael
#Ramen en deuren · 13 jaren geleden

Hallo,

Twee jaar geleden heb ik mijn huis gerenoveerd en er alu ramen in laten steken (3 kamer profiel met thermische onderbreking + hoog rendementsglas). De plaatser van deze ramen heeft geen schuim rondom de ramen gespoten. Deze winter (en ook de vorige) merkte ik op dat er water op deze ramen staat (de druppels lopen eraf), zeker als het zeer koud is buiten. Ik veronderstel dat ik dit niet zou gehad hebben als er schuim rond de ramen was gespoten. De plaatser van de ramen zegt dat de plakker schuim rond de ramen had moeten doen. Ondertussen is alles al afgewerkt en uitgeplakt... Dus ik heb 2 vraagjes:

-moet er schuim rond ramen gespoten worden?

-wie schuimt de ramen op?

Alvast bedankt.

Alle reacties

0
Bertje
Bertje
25 145 Verbouwer
13 jaren geleden
Michael, ik weet niet anders dan dat ramen inderdaad moeten opgespoten worden en dat dit uiteraard door de plaatser van de ramen dient te gebeuren. Tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen maar dit zou mij ten zeerste verbazen. Dat de plakker dit zou moeten doen lijkt me dikke onzin. Maar of er dan ook nog eens een direct verband is tussen het niet opsspuiten en het vocht op je ramen dat durf ik zeker niet beweren. Er is bovendien ook nog de vraag of je muren wel geisoleerd zijn en de nieuwe ramen wel voorzien zijn van ventilatieroosters. Speelt allemaal een rol dus best toch eens prof. advies vragen ivm je vocht. succes, Bert
0
truffel
truffel
5 30 Andere professioneel
13 jaren geleden

Beste Bertje,

Als je een examen zou moeten afleggen mbt de normen van schrijnwerk dan zou u een nul op het request krijgen.

Nog steeds is het volgens de normen voor schrijnwerk verboden om ramen rondom rond op te spuiten met PUR-schuim. Het is niet omdat dit een alledaags feit is dat dit toegestaan is. Als bouwexpert inzake schrijnwerk kan ik dit afkeuren als ik dit tegen kom op een werf. Beschouw het spuiten van pur-schuim net zoals een bepaald punt in het verkeer. Bijna 90 % van alle bestuurders kruist VOOR elkaar als men ene kruispunt wil oversteken. Nochtans staat in de wet dat men nog altijd ACHTER moet kruisen tenzij anders aangeduid. Bij een vaststelling van een ongeval ( frontale botsing) zal de politie dit ook zo opvatten.

Een schrijnwerker die zich volledig aan de regels wil houden zal ramen vast zetten met doken/muurankers en die zal NIET OPSCHUIMEN. Er mag volgens de regels wel gewerkt worden met rots/glaswol. Harde pur-platen in de opening duwen waar nadien overgepleisterd wordt kan ook. In ieder geval kan je de schrijnwerker  niet a priori de verplichting opleggen de ramen te isoleren noch met schuim noch met enig ander toegestaan product. Ofwel zit het wel in de offerteprijs ofwel zit het niet in de offerteprijs en dient het te worden uitgevoerd door een derde of in meerwerk als het niet in de prijs zit. Het isoleren van ramen mag dus zeke rniet als een evidentie worden beschouwd die altijd inbegrepen in de prijs evenmin net zoals het opspuiten met silicone.

ik kan wel vaststellen dat 95 % van alle geplaatste ramen opgespoten is met schuim. Veelal uit onwetendheid en het zorgt ook voor heel wat problemen inzake vervormingen en verdrukte raamkaders

0
Michael
Michael
0 2
13 jaren geleden

Het is een oude woning dus de spouw is zonder isolatie. Aangezien de ramen niet zijn opgespoten maakt het aluminium profiel binnen in de kamer contact met de niet geïsoleerde spouw waardoor er een koudebrug is. Het is ook net de kader van het raamprofiel dat steeds koud aanvoelt en dus nat staat op koude dagen. Er zitten ventilatieroosters in de ramen maar deze zet ik enkel open overdag. Als het kader nat is dan kuis ik dit ook af.

Ik dacht wel dat plaatsers van ramen laag expansie schuim gebruiken om het vervormen van ramen tegen te gaan (is wel wat duurder).

Bedankt voor de reacties,

Michaël

0
Bertje
Bertje
25 145 Verbouwer
13 jaren geleden

Hallo Truffel en Michael,
als professioneel schrijnwerker zou ik een 0 hebben op de normen maar blijkbaar ben ik als ervaringsdeskundige met grote onderscheiding (95%) geslaagd aangezien, volgens jouw aangeven 95 % wel opschuimt. Ik denk zelfs dat het eerder rond de 98 % gaat zijn. Toch vind ik het zeer interessant te weten dat in de theorie men dit niet aanraad of zelfs verbied. Alleen begrijp ik op dit ogenblik totaal niet waarom.
Ongeveer iedereen gebruikt muurankers en schuimt daarna ook nog op. Is dit verbod niet iets uit een ver verleden waar goedkopere/lichtere profielen het risico liepen te vervormen?. Is dat risico er vandaag nog wel met de veel betere kwaliteit van de pvc en andere gebruikte materialen? Of zijn er (nog) andere redenen. Misschien moet een ramen fabrikant hier ook maar eens reageren.

Aan Michael zou ik bij deze durven het advies geven zijn muren te laten na-isoleren. Indien bij zijn woning uitvoerbaar, relatief eenvoudig en snel uitvoerbare. Bovendien ook nog goed betaalbaar met een premie van 6 euro de vierkante meter bij een max. van 800 euro. maw snel terugverdient en vochtproblemen misschien opgelost.
succes mannen,
Bert

0
truffel
truffel
13 jaren geleden

Beste,

Ik zit reeds zo'n 30 jaar in de branche van ramen en deuren. Niet alleen als theoreticus maar zeer zeker en vast als "uitvoerder". Naast veel zelfstudie ben ik er steeds van overtuigd geweest dat je het vak en dan zeker de details beter leert kennen als je een tijd meedraait op de werf zelf.

Secundo zoals ik zei: het is niet omdat 95 of 98 % van de markt het gebruik van pu schuim a volonté gebruikt dat het daarom ook volgens de regels van het goede vakmanschap is. U zou de dossiers inzake problemen met pu schuim en schrijnwerk niet eens willen weten en vele mensen zien het niet eens wat het aanricht tot ze echt schad ehebben . Er bestaat vandaag de dag idd flexibel(er) pu schuim dat kan worden toegepast maar dat is niet eens nodig. 2K schuip is ook meer dan voldoende. Probleem is trouwens niet het schuim op zich maar wel het gebruik ervan. Spijtig genoeg moet ik vaststellen dat 70 % van de plaatsers het correcte gebruik van schuim niet eens kennen. Tenminste dat zijn mijn bevindingen na een rondvraag. Zo weten vele plaatsers niet eens de het tot zeer goede resultaten leidt als je de muren (zeker bij renovatie/oude muren)  eerst naspuit met water bijvoorbeeld met een plantenspuit. In ieder geval kan gezegd worden dat het overvloedig gebruik van pu schuim vooral een commercieel sukses is geweest, een gemakkelijkere oplossing dan wat men voorheen moest gebruiken wegens geen andere keus. En dan bedoel ik niet de opbligatoire opgerolde krant maar wel rots of glaswol. Of het echter een goede oplossing is geweest is een vraag die nog steeds in vraag wordt gesteld. En als men bij het WTCB daar nog steeds testen over uitvoerd zal die heus wel zijn reden hebben.

Nu, voor mij is deze zaak gesloten want ondertussen is het ook mijn ervaring dat het vechten tegen de bierkaai is. Als ik  een dergelijke probleem dossier kan oplossen dan ben ik tevreden met feit dat ik de mensen in kwestie heb kunnen helpen. De rest zien we wel.

0
alubaba
alubaba
0 3
13 jaren geleden

Inderdaad truffel.

Alu-ramen (of eender welk ander soort ramen) opspuiten is geen goed idee, omdat de opspuiter geen controle heeft over zijn acties.

Hierdoor kan het gebeuren, dat de opschuim-massa binnenin de muurspouw gaat opzwellen tot tégen het buitenspouwblad

van de muur waardoor het isolatieschuim eveneens gaat functioneren als 'waterbrugje' tussen buitenmuur en binnenmuur.

Men krijgt dan als bouwheer niet zozeer last van condens-vocht, dan wél van rechtstreeks binnendringend regenwater.

ANDERZIJDS, is het wél zo dat men in het specifieke geval van thermisch onderbroken aluminium-ramen er wel moet voor zorgen, dat het binnenste aluminium kokerprofieltje niet bloot staat ten opzichte van de (koude) lucht in de muurspouw.

Maw. De binnenste aluminiumhelft van het aluminiumprofiel moet potdicht aansluiten met de thermische isolatie van de muur.

Zoniet, zit die thermische onderbreking in dat aluprofiel er, als een totaal overbodige investering nét

alsof een eskimo een iglo zou bouwen om vervolgens BUITEN te slapen.

Ik denk dat het WTCB dringend toe is aan een integrale herziening van de TV188... (echnische oorlichting Plaatsen schrijnwerk)

Zékerlijk nu, met de doorbraak van LEW. (age missie oningen)

0
truffel
truffel
13 jaren geleden

ik ben overtuigd van feit dat de diverse tv's dringend aan herziening toe zijn en de huidige trend en materiaalgebruik ver voorop ligt.

Maar tot nader order dienen we ons te houden aan de bestaande tv's.

Zoals ik zei ken ik maar een handvol vaklui die het spuiten van PU-schuim op of om ramen perfect beheersen. Maar dan zijn er dus maar een paar. Als ik hen bezig zie en hoor dan kan het WTCB daar veel van bijleren.  

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Download gratis onze gids over ramen en deuren

Download gratis onze gids over ramen en deuren

Alles wat je moet weten over energiezuinig, veilig en esthetisch buitenschrijnwerk. Inclusief handige checklists voor de perfecte keuze!

Download nu gratis jouw gids

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Een industriële look met stalen ramen: ontdek de voor- en nadelen

Een industriële look met stalen ramen: ontdek de voor- en nadelen

Stalen ramen geven je woning een industriële look. Maar hoe zit het met de isolatie, de prijs en het onderhoud ervan? Ontdek alle voor- en nadelen.

Lees meer

Zelf een vliegenraam plaatsen? Zo doe je dat (en bespaar je flink)

Zelf een vliegenraam plaatsen? Zo doe je dat (en bespaar je flink)

Zelf een vliegenraam plaatsen is eenvoudig én budgetvriendelijk. Ontdek hoe je het aanpakt en wat het ongeveer kost.

Lees meer

Alles wat je moet weten over dakramen: soorten, prijzen en onderhoud

Alles wat je moet weten over dakramen: soorten, prijzen en onderhoud

Ontdek alles over dakramen: van soorten, voordelen, prijzen, installatie tot onderhoud. Breng zo meer daglicht in je woning.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag