Is er een stabiliteitsonderzoek nodig voor doorgezakte zoldervloer?

6

Is er een stabiliteitsonderzoek nodig voor doorgezakte zoldervloer?

Maria  Rodriguez
Maria Rodriguez
#Regelgeving · 2 jaren geleden

Heb een huis op het oog maar stuitte op het volgende probleem. Het huis werd als laagbouw gebouwd met bergzolder, later werd de zolder ingericht met drie slaapkamers. Van de grootste van15m2 zakt de houten vloer zichtbaar door. De kamer loopt boven de leefruimte over de volledige diepte door. 

Nu is mijn vraag: moet er een stabiliteitsonderzoek gebeuren door architect of ingenieur? En alsook een vergunning aangevraagd worden? Waarschijnlijk moeten de draagbalken vervangen worden, zowel de vloer als het plafond van het glv moeten eruit. 

Aan de andere kant van de woning, is een vertikale scheur in de gevel. Vermoed dat er een dilatatievoeg moet geplaatst worden. (Gevel met spouwmuur en isolatie). Kan het een ander probleem zijn of kan deze gelinkt zijn met de vloer van de zolderverdiep?

Hoeveel zou het kostenplaatje hiervan kunnen zijn? 

Alvast bedankt voor de informatie

Vriendelijke groeten, Maria 

Alle reacties

0
Marcellekke631
Marcellekke631
0 2 Verbouwer
2 jaren geleden

Je kan toch niet verwachten dat mensen van op afstand die wellicht niets met den bouw te maken hebben kunnen weten (laat staan zien) wat er aan de hand is en hoe dat moet opgelost worden ?

je maakt assumpties zonder dat er een grondig onderzoek is gebeurd. 
neem een architect of een ingenieur mee de volgende keer. 

Mogelijks was die vloer van de zolder niet voorzien om daar extra belasting (scheidingswanden, meubels,.. ) mogelijk te maken maar dat kan enkel ter plaatse bepaald worden en nadien berekend..

0
Kris M
Kris M
594 3496 Andere particulier
2 jaren geleden

Op afstand idd moeilijk te oordelen.  Evenwel een plafondroostering voor een onbeloopbare zolder is normaliter veel te licht uitgevoerd om te gaan belopen/belasten. Woon ook in een gelijkvloers waar ik van de bij aankoop onbeloopbare zoldering bruikbare ruimtes gemaakt heb:  alle plafonds toen uitgebroken om deftige balken te kunnen bijsteken.  Plafonds waren in triestige staat zodat ik ze hoedanook zou uitbreken en vernieuwen.

onder voorbehoud: als t je stabiel lijkt bij lage belasting (geen scheuren in plafond etc) zou je kunnen overwegen om t aan te zien.  Nogmaals: onder voorbehoud.

Anders idd iemand met kennis laten komen.

0
Maria  Rodriguez
Maria Rodriguez
3 16 Andere particulier
2 jaren geleden

Bedankt Kris M. Hier ben ik wel iets mee. De vloer zakt echt heel hard door. Barsten niet zichtbaar daar er op de gelijkvloers een pvc plafond is gestoken. 

Heb deze vraag hier gepost omdat ik als alleenstaande met twee kinderen de risico's van mijn aankoop wou afwegen. Geen kat in de zak kopen. Als ik een bod zou uitbrengen moet ik die kost erbij calculeren. 

Bedankt, ga hier passen. Kan een financiële domper worden. 

0
Patrico
Patrico
135 1470 Andere professioneel
2 jaren geleden

Als het huis je echt aanstaat kan je altijd iemand zoeken die eens kan kijken wat en hoe? Dan heb je meteen het juiste advies en weet je voor welke kosten je staat.

0
Jo497
Jo497
0 8 Verbouwer
2 jaren geleden

Bedankt Kris M. Hier ben ik wel iets mee. De vloer zakt echt heel hard door. Barsten niet zichtbaar daar er op de gelijkvloers een pvc plafond is gestoken. 

Heb deze vraag hier gepost omdat ik als alleenstaande met twee kinderen de risico's van mijn aankoop wou afwegen. Geen kat in de zak kopen. Als ik een bod zou uitbrengen moet ik die kost erbij calculeren. 

Bedankt, ga hier passen. Kan een financiële domper worden. 

Ga je nu werkelijk op basis van 1 iemand, een onbekende achter een pc , de aankoop van een huis laten afhangen?
Dan zal je nooit een huis hebben. 
Zoals ik al zei, laat je bijstaan door ingenieur of archi of andere deskundige tijdens een plaatsbezoek. 
Dat is zeer gebruikelijk én noodzakelijk. 

0
Maria  Rodriguez
Maria Rodriguez
3 16 Andere particulier
2 jaren geleden

Ondertussen enkele stabiliteitsingenieurs gecontacteerd. Allen heel druk agenda. Ten vroegste juli mogelijk. Dus zoek ik verder, neem geen risico.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

6% btw op warmtepomp pas in 2026: “Het was dat of de btw op sloop en heropbouw”, zegt minister Jambon

6% btw op warmtepomp pas in 2026: “Het was dat of de btw op sloop en heropbouw”, zegt minister Jambon

Het verlaagde btw-tarief op warmtepompen gaat pas in vanaf 2026. We vroegen aan Jan Jambon, minister van Financiën waarom het tarief dan pas ingaat.

Lees meer

De EPB-eisen voor bouwaanvragen vanaf 2025: dit verandert er

De EPB-eisen voor bouwaanvragen vanaf 2025: dit verandert er

De EPB-eisen voor bouwaanvragen en meldingen vanaf 1 januari 2025 zijn bekend. Voor nieuwbouw en grondige renovaties veranderen er een aantal zaken.

Lees meer

Geen elektricien meer nodig voor plug-in thuisbatterijen: Synergrid wil regels aanpassen

Geen elektricien meer nodig voor plug-in thuisbatterijen: Synergrid wil regels aanpassen

Kan je binnenkort een plug-in thuisbatterij zonder elektricien installeren? Synergrid wil de regels aanpassen.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag