Asbestattest nodig voor een gerenoveerd appartement van 2018?

5

Asbestattest nodig voor een gerenoveerd appartement van 2018?

Peter_DL
Peter_DL
#Regelgeving · 2 jaren geleden

Ondertussen al op tientallen websites gezocht naar het juiste antwoord maar ik blijf de voorwaarden voor een astbestattest onduidelijk vinden:

"Een asbestattest is verplicht bij een overdracht onder levenden, naar een nieuwe eigenaar, van een toegankelijke constructie die gebouwd is vóór 2001."

Een appartementsgebouw van voor 2001 maar dat in 2018 volledig werd gerenoveerd, is hier een abestattest voor nodig?

Alle reacties

0
RodeRidder
RodeRidder
237 1896 Bouwer
2 jaren geleden

Was dat een zelfrenovatie of een totaalrenovatie van een aannemer en verkoop onder BTW stelsel? 

0
Peter_DL
Peter_DL
0 3 Verbouwer
2 jaren geleden

Was een totaalrenovatie van een apartementsgebouw door een bouwbedrijf die daarna ook alle appartementen zelf verkocht. Is dus niet door mezelf laten doen. En 6% registratierechten.

0
Patrick Oostens
Patrick Oostens
8 81 Andere professioneel
2 jaren geleden

Als het gebouw zelf is blijven staan en voor 2001 gebouwd werd, zal er een asbestattest nodig zijn vrees ik. Je weet nooit wat er wel of niet gerenoveerd werd. Het attest dient net om aan te tonen dat er in de bezetting bvb geen asbest zit of in leien aan de zijgevel, enz...

Enkel als ze alles hebben platgegooid en opnieuw gebouwd, zal dat niet hoeven.

Het zal uiteindelijk de notaris zijn die de akte verlijdt, die zal vragen naar het asbestattest. Anders kan hij de verkoop niet afronden.

0
Peter_DL
Peter_DL
0 3 Verbouwer
2 jaren geleden

Het pand was volledig gestript dus asbest in de bezetting lijkt me straf. Leien (wat we ook niet hebben) zijn dan weer gemeenschappelijk en dat is momenteel nog niet onderhevig aan een asbestattest. 

Ik begrijp dat het maar een voorbeeld was maar dit wordt gewoon een nutteloze kost vrees ik.

Bedankt voor de reacties alvast.

0
kas
kas
261 2197 Andere professioneel
2 jaren geleden

Kan u een attest ( asbest) voorleggen van de verbouwing in 2018 ? 

Nee, dan geldt de regelgeving en bent u verplicht om een asbestattest alsnog op te maken omdat uw woning van voor 2001 is.

Er is toen wel een attest opgemaakt in 2018 ? Dan kan dit gebruikt worden.

Wetgeving spreekt over het oprichten van een bouwwerk, niet over een renovatie, gedeeltelijk, totaal , afbraak en opbouw.

Dus bij totale renovatiewerken steeds bijkomend een asbestattest laten opstellen.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Half jaar extra voor sloop en heropbouw aan 6% btw?

Half jaar extra voor sloop en heropbouw aan 6% btw?

Blijft de btw op sloop en heropbouw voor bouwpromotoren nog aan 6%? N-VA stelt voor om het verlaagde tarief te verlengen tot eind juni 2025.

Lees meer

Wat is de onroerende voorheffing en waarom betaal ik meer dan vorig jaar?

Wat is de onroerende voorheffing en waarom betaal ik meer dan vorig jaar?

Veel huishoudens krijgen deze weken een aanslagbiljet voor de onroerende voorheffing in de bus. Maar wat is het en waarom stijgt het bedrag elk jaar?

Lees meer

Minister Depraetere kondigt overgangsperiode aan voor Mijn VerbouwPremie en EPC-labelpremie

Minister Depraetere kondigt overgangsperiode aan voor Mijn VerbouwPremie en EPC-labelpremie

Mijn VerbouwPremie en EPC-labelpremie krijgen een overgangsperiode. Minister Depraetere geeft verbouwers meer tijd, maar schaft wel nog een premie af.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag