Plaatsing CV-haard (houtgestookt) in open haard; afvoerbuis en schouwkap
Het is mijn plan een (inbouw) CV-kachel (noem het haard) te plaatsen in een (voorheen) open haard.
Het is niet duidelijk of er al dan niet een afvoerbuis in de schouw moet worden geplaatst?
Indien wel, moet of mag dat dan een flexibel zijn? En dient die concentrisch te zijn, dus ook voor luchttoevoer te worden benut?
Is een isolatie tussen buis en schouwwand nodig?
Op welke wijze kan zo'n schouw nog gereinigd worden gezien de moeilijke (/onmogelijke) toegang vanaf de haard? De schouwkap zal -neem ik aan- te 'openen' zijn? (Het is mijn ervaring dat er weinig schouwvegers het zien zitten om vanaf het dak een schouw te vegen...)
Het is verder nodig om een schouwkap (of gelijkaardig) te plaatsen om onder meer de toevloed aan vogels die willen nesten te vermijden (Deze lente hebben er zich reeds drie proberen te huisvesten, maar hebben alle uiteindelijk via mijn livingraam terug uitgang gevonden.) Iemand een suggestie voor een schouwkap (type, merk...).
Dank alvast voor uw antwoorden.

.jpg?w=760&auto=format&ar=4%3A3&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&corner-radius=10&mask=corners&lossless=true&s=7af1036d4efb00ed27f8f7c007444677)