2

voordeur afdak > houten steun paal behandelen

bob19
bob19
#Anders wonen · 2 jaren geleden
Deze vraag is goed beantwoord

weet niet of dit de juiste rubriek is. Vind niet echt een gepaste rubriek.

Voor onze voordeur is een afdakje dat door bevestiging aan muren en 1 steunpaal ondersteund wordt. (zie afbeeldingen)

de voorkant is de zuidkant dus deze paal ziet wel wat af van de zon, maar ook ander weersomstandigheden. ik vroeg me af hoe ik deze het beste behandel.

1) opschuren 

2) beits op verven

of zou ik best die spleten ook opvullen?

Alle tips welkom

Dank,

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/87166/thumbnailimg7621.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=f4b1190cd37efc9c94e20ebea45a1154https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/87166/thumbnailimg7622.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=3c3b6194bc3ffc31dc6469cf06bd871ehttps://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/87166/thumbnailimg7623.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=69605320bb0ac9ccf6b089841c7148d2https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/87166/thumbnailimg7624.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=ad2e9bcbd705151da31f19c5fdf12945https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/87166/thumbnailimg7625.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=2d40308b542c637d06a7a9f4dc376e18
1
moes
moes
73 723 Andere professioneel
2 jaren geleden

ik zou zeker de spleten niet opvullen. Zeker als je alleen gaat beitsen en niet lakken. En zelfs dan nog het is spuuglelijk. kan je nooit deftig doen tenzij met een 2 compo reparatiemiddel. En dan ga je dat nog blijven zien.Zeker ook geen silicone of zo. Bovendien maak je ook kans op op komend rotten net op die plaatsen. Nu worden de spleten juist verlucht door de omstandigheden en het wordt zeker niet erger omdat er vocht in kruipt. Dat is niet zoveel en de spleten zijn verticaal. Dat jaarlijk controleren lijkt mij de beste oplossing. Misschien zelfs efkes schuurpapier en op en nog eens beitsen. Kost je per jaar misschien anderhalf tot 2 uurtjes.

Nu als het echt moet is zo'n balk meestal vrij makkelijk vervangbaar. Boven aan zit waarschijnlijk een gewone pen/gat verbinding en onderaan zal hij/zij/het :o)  gewoon ingestort zitten.

Alle reacties

0
moes
moes
73 723 Andere professioneel
2 jaren geleden

ik zou zeker de spleten niet opvullen. Zeker als je alleen gaat beitsen en niet lakken. En zelfs dan nog het is spuuglelijk. kan je nooit deftig doen tenzij met een 2 compo reparatiemiddel. En dan ga je dat nog blijven zien.Zeker ook geen silicone of zo. Bovendien maak je ook kans op op komend rotten net op die plaatsen. Nu worden de spleten juist verlucht door de omstandigheden en het wordt zeker niet erger omdat er vocht in kruipt. Dat is niet zoveel en de spleten zijn verticaal. Dat jaarlijk controleren lijkt mij de beste oplossing. Misschien zelfs efkes schuurpapier en op en nog eens beitsen. Kost je per jaar misschien anderhalf tot 2 uurtjes.

Nu als het echt moet is zo'n balk meestal vrij makkelijk vervangbaar. Boven aan zit waarschijnlijk een gewone pen/gat verbinding en onderaan zal hij/zij/het :o)  gewoon ingestort zitten.

0
bob19
bob19
1 34 Verbouwer
2 jaren geleden

ok bedankt, 

dan wat opschuren en beitsen

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Woningprijzen stijgen met 5%: met deze slimme oplossingen hou je het betaalbaar en compact

Woningprijzen stijgen met 5%: met deze slimme oplossingen hou je het betaalbaar en compact

Stijgende woningprijzen maken compact wonen aantrekkelijker. Ontdek hoe je met minder vierkante meters toch volwaardig kan wonen.

Lees meer

Levenslang wonen? Ontdek 5 alternatieve woonvormen

Levenslang wonen? Ontdek 5 alternatieve woonvormen

Er zijn alternatieve woonvormen die zo lang mogelijk veiligheid, comfort en toegankelijkheid waarborgen. Ontdek 5 formules. Van groeps- tot kangoeroewonen.

Lees meer

Van tiny houses tot cohousing: welke nieuwe woonvorm past het best bij jou?

Van tiny houses tot cohousing: welke nieuwe woonvorm past het best bij jou?

We springen steeds creatiever om met onze manier van wonen. Hier lees je alles over cohousing, flexwonen, hamsterhuren en nog veel meer.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag