Tuinhuis langs buiten isoleren
Dag allen,
Ik heb al veel gelezen over isoleren (o.a. op dit forum), maar ben toch nog op zoek naar wat bevestiging.
De bedoeling is om ons tuinhuis te isoleren. Langs de binnenkant zijn er mooie eiken planchetten, waar ik dus bijgevolg liever niet wil aan raken. Langs de buitenkant is het eigenlijk constructiehout, waarop de eiken planchetten dus op bevestigd zijn. Het constructiehout is 4.5cm breed. De bedoeling is om de wanden langs de buitenkant te isoleren. Het tuinhuis is overigens tegen de zijgevel aangebouwd, dus in principe gaat het hier over 3 wanden. De 4de wand is een muur die reeds geïsoleerd is.
Mijn idee is om tegen de achterkant van de eiken planchetten (tussen het constructiehout) een dampremmende folie te plaatsen. Daar meteneen tegen zou ik PIR-platen plaatsen. Daartegen een damopen folie en dan tot slot okoume multiplex van 18mm.
Concreet heb ik hier twee vragen over:
1) Is dit de correcte werkwijze?
2) Ga ik best voor PIR-platen met alu folie (hogere Rd-waarde) of toch beter met glasvlies? PIR-lijkt me interessanter dan glaswol, dan haal ik een relatief "hoge" Rd-waarde t.o.v. glaswol zonder dat ik extra constructiehout moet voorzien.
Daarnaast wil ik ook het dak aanpakken. Momenteel bestaat het dak uit (ooit) doorzichtige golfplaten die hun beste tijd hebben gehad. Die zou ik willen verwijderen. De balken waarop deze liggen zijn nog in perfecte staat en zou ik bijgevolg behouden. Liggen ook mooi op 45cm uit elkaar. Op die balken zou ik OSB-platen schroeven, dampremmer erop, gevolgd door PIR-platen en daarop EPDM. Ik las dat ik hiervoor best zou werken met platen met glasvlies en daarop EPDM lijmen (zogenaamd warm dak).
Eigenlijk dezelfde twee vragen als hierboven: correct werkwijze, juiste keuze PIR-platen?
Bedankt alvast voor jullie input!