17

Tuinhuis langs buiten isoleren

Heyli
Heyli
#Isolatie · 2 jaren geleden

Dag allen,

Ik heb al veel gelezen over isoleren (o.a. op dit forum), maar ben toch nog op zoek naar wat bevestiging.

De bedoeling is om ons tuinhuis te isoleren. Langs de binnenkant zijn er mooie eiken planchetten, waar ik dus bijgevolg liever niet wil aan raken. Langs de buitenkant is het eigenlijk constructiehout, waarop de eiken planchetten dus op bevestigd zijn. Het constructiehout is 4.5cm breed. De bedoeling is om de wanden langs de buitenkant te isoleren. Het tuinhuis is overigens tegen de zijgevel aangebouwd, dus in principe gaat het hier over 3 wanden. De 4de wand is een muur die reeds geïsoleerd is. 

Mijn idee is om tegen de achterkant van de eiken planchetten (tussen het constructiehout) een dampremmende folie te plaatsen. Daar meteneen tegen zou ik PIR-platen plaatsen. Daartegen een damopen folie en dan tot slot okoume multiplex van 18mm.

Concreet heb ik hier twee vragen over:
1) Is dit de correcte werkwijze?
2) Ga ik best voor PIR-platen met alu folie (hogere Rd-waarde) of toch beter met glasvlies? PIR-lijkt me interessanter dan glaswol, dan haal ik een relatief "hoge" Rd-waarde t.o.v. glaswol zonder dat ik extra constructiehout moet voorzien. 

Daarnaast wil ik ook het dak aanpakken. Momenteel bestaat het dak uit (ooit) doorzichtige golfplaten die hun beste tijd hebben gehad. Die zou ik willen verwijderen. De balken waarop deze liggen zijn nog in perfecte staat en zou ik bijgevolg behouden. Liggen ook mooi op 45cm uit elkaar. Op die balken zou ik OSB-platen schroeven, dampremmer erop, gevolgd door PIR-platen en daarop EPDM. Ik las dat ik hiervoor best zou werken met platen met glasvlies en daarop EPDM lijmen (zogenaamd warm dak). 

Eigenlijk dezelfde twee vragen als hierboven: correct werkwijze, juiste keuze PIR-platen? 

Bedankt alvast voor jullie input!

Alle reacties

0
Keon
Keon
86 769 Andere professioneel
2 jaren geleden

Heb je ook nog foto's van de buitenzijde... liefst vanaf enige afstand zodat we een zicht hebben op het geheel.

0
Heyli
Heyli
0 3 Andere particulier
2 jaren geleden

Buitenzijde is de 2de foto, waar je dus het zwarte constructiehout ziet. Afstand kan niet groter, is vlakbij schutting helaas.

0
GhinsteJean
GhinsteJean
0 3 Andere professioneel
2 jaren geleden

Naar isolatie toe is je dak wel je hoofdprioriteit. 
Niet de wanden. 

0
moes
moes
73 722 Andere professioneel
2 jaren geleden

Nogmaals. Nu we foto's zien krijgen we nog eens bevestigt dat het hier gaat om een stom alledaags houten kot. Sorry hé TS :o). TS zoekt waarschijn naar een antwoord waar eenvoudige oplossingen om dat iets te verbeteren boven wate rkomen. Al de rest van die mumbo jumbo hocus pocus met termen waar da sommigen die ze gebruiken waarschijnlijk geen jota van verstaan is hier voor niet van toepassing. Tis een kot !!!!!! Dus hang ergens anders de alwetende oproerkraaier uit met uw zogezegde perfecte hoogdravenden oplossingen. Daar heeft dit forum niks aan meneer-de-zoveelste-alias-die-ge-nu-weer-gebruikt omdat ge eigenlijk stuurloos ronddobbert in uw eigen ego. Dus doe normaal. Paar isolatieplaten met een spouw tussen de isolatie en het hout een folie tegen vochtindringing en wa planchetten of WBP's. Punt uit. Tis een kot !!!!!.  Eenvoudige oplossingen voor eenvoudige problemen dat is wat de mensen hier zoeken. Geen overdreven prietpraat met veel geste.

0
kas
kas
261 2197 Andere professioneel
2 jaren geleden

Een kot

Als dit zo dicht tegen de scheiding staat dat je geen foto's van op afstand kunt trekken , hoop ik dat dit vergund is.

0
Keon
Keon
86 769 Andere professioneel
2 jaren geleden

Niet gemakkelijk...

Aandachtspunt is de overgang wand/dak.

Als principe kan je alles inpakken in houtvezelsisolatieplaten en de naden van die platen luchtdicht afwerken (tape) aan de overgangen fundering/wand en wand/dak.

Finaal ga je dan de gevels nog moeten afwerken met een latwerk en een luchtspouwtje van 2cm. Mits die luchtspouw kan je ook alles afwerken met multiplex (maar ik betwijfel of dat goedkoper is).

(Voor het dak kan je kijken naar die brochure over OSB-platen, de afwerking van het dak is dan bijzaak).

0
Gerdy
Gerdy
0 1 Andere professioneel
2 jaren geleden

Nogmaals. Nu we foto's zien krijgen we nog eens bevestigt dat het hier gaat om een stom alledaags houten kot. Sorry hé TS :o). TS zoekt waarschijn naar een antwoord waar eenvoudige oplossingen om dat iets te verbeteren boven wate rkomen. Al de rest van die mumbo jumbo hocus pocus met termen waar da sommigen die ze gebruiken waarschijnlijk geen jota van verstaan is hier voor niet van toepassing. Tis een kot !!!!!! Dus hang ergens anders de alwetende oproerkraaier uit met uw zogezegde perfecte hoogdravenden oplossingen. Daar heeft dit forum niks aan meneer-de-zoveelste-alias-die-ge-nu-weer-gebruikt omdat ge eigenlijk stuurloos ronddobbert in uw eigen ego. Dus doe normaal. Paar isolatieplaten met een spouw tussen de isolatie en het hout een folie tegen vochtindringing en wa planchetten of WBP's. Punt uit. Tis een kot !!!!!.  Eenvoudige oplossingen voor eenvoudige problemen dat is wat de mensen hier zoeken. Geen overdreven prietpraat met veel geste.

Over normaal doen gesproken: TS wilt haar tuinhuis upgraden van een "kot' tot een geïsoleerd "kot". 
als er dan bouwkundig iets normaal is -zeker nu het over houten wanden gaat- dan is het wel de bouwfysica en de problematiek van vocht die buiten de isolatie moet gehouden worden. 

de bouwfysica is voor alles van toepassing, en al zeker op een houten constructie. 
Kot,of krot of luxe tuinhuis maakt niet uit. 
de te respecteren normering en bouwfysica is voor alles en iedereen van toepassing. 

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Download gratis onze gids voor isolatie

Download gratis onze gids voor isolatie

Ontdek hoe je jouw woning warm, comfortabel en duurzaam maakt. Inclusief handige checklists voor een probleemloze isolatieklus!

Download nu gratis jouw isolatiegids

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Dakisolatie plaatsen? 7 fouten die je absoluut moet vermijden

Dakisolatie plaatsen? 7 fouten die je absoluut moet vermijden

Deze zeven fouten moet je absoluut vermijden bij het plaatsen van dakisolatie.

Lees meer

Je zolder isoleren? Dit stappenplan is een garantie op succes

Je zolder isoleren? Dit stappenplan is een garantie op succes

Ga jij je huis energiezuinig renoveren? Dan is je zolder de perfecte plaats om te beginnen. Met dit stappenplan isoleer je je zolder in vijf stappen.

Lees meer

Offerte voor isolatie aanvragen? Zo ga je te werk

Offerte voor isolatie aanvragen? Zo ga je te werk

Ontdek alles over een offerte voor isolatie: de prijs, premies, aandachtspunten en tips om offertes te vergelijken.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag