Iemand ervaring met plaatsers van ramen die weigeren een probleem te erkennen? Wat moet je dan doen?

5

Iemand ervaring met plaatsers van ramen die weigeren een probleem te erkennen? Wat moet je dan doen?

JoeriC
JoeriC
#Ramen en deuren · 2 jaren geleden

Dit zijn nieuw geplaatste aluminium ramen die, zoals je kunt zien, onaanvaardbaar veel wind doorlaten. Volgens de plaatser van de ramen - en zijn advocaat die ons dwingt om de factuur nu volledig te betalen - zijn de ramen geplaatst 'volgens de regels van de kunst.' Deze video's tonen aan dat het dan waarschijnlijk 'abstracte kunst' moet zijn. Ik houd wel van abstracte kunst, maar niet aan mijn ramen. Daar mag het gewoon traditioneel vakmanschap zijn. Dat is ook een kunst op zich.

https://www.youtube.com/playlist?list=PLMO85tmL5P4k_r4AO2JYGC3gj6KvnKGg9

Alle reacties

0
kas
kas
261 2197 Andere professioneel
2 jaren geleden

Heb je hen officieel in gebreke gesteld middels aangetekend schrijven?

Heb je de factuur binnen de voorziene termijn officieel geprotesteerd?

Heb je een bouwtechnisch verslag van een onafhankelijke technische expert die inderdaad aantoont dat de ramen ' onaanvaardbaar veel wind doorlaten ' ? 

Wat je beweert moet je kunnen bewijzen.

Heb je een advocaat aangesteld?

Is er een gerechterlijke uitspraak ?

0
moes
moes
73 723 Andere professioneel
2 jaren geleden

Inderdaad zoals Kas schrijft. Jij zal moeten aantone dat het schrijnwerk niet voldoet aan volgende. De Buildwise norm 25002-1 De norm STS 5.2 De fabricagenormen van de fabrikant in kwestie of beter de systeemgammist. Deze laatste zijn in vele gevallen ook gecertifieerd door Buildwise. En zo kan ik er nog een paar opnoemen. Bovendien zullen de zaken zoals u meent te kunnen aantonen met een theelichtje pas echt worden erkend als ze getest zijn met een meting onderdruk. Opgepast. Wat bouwers menen te denken dat ramen luchtdicht maw potdicht moeten zijn is een broodje aap. Er zijn eisen en regels die dus beschreven zijn in de normen hierboven. De ramen kunnen trouwens geproduceerd zijn en geplaatst volgens de normen. Die zeggen oa dat schrijnwerk moet voldoen aan 600 pa. Als u pech hebt door de richting/inplanting van uw gebouw tov de overheersende windrichting die meer dan 600 pa veroorzaakt dan moet u een andere oplossing zoeken. (die ook kan uitgevoerd worden door de schrijnwerker)

Zelf zou ik al beginnen met  de question de jambon aan de systeemgammist te stellen en geen dreigende taal te gebruiken door oa een ingebrekestelling Die gammisten kunnen in overleg met de fabrikant ter plaatse afstappen. Ik weet niet of uw schrijnwerker /leverancier fabrikant is dan wel aankoper/verdeler/plaatser. Maar bij deze laatsten is de vakkennis meestal een stuk minder. Als u uitsluitsel hebt over de fabricage staat u al een stuk serieuer en verder. Met een theelichtje is dat niet het geval.

PS als u nog niks of alleen een voorschot hebt betaald staat u zeer zwak tegenover een rechter. Die zal in eerste instantie zonder bewijs of rapport  van een door hem aangestelde expert denken dat u gewoon niet wil betalen en excuses zoekt.

0
Patrico
Patrico
135 1470 Andere professioneel
2 jaren geleden

Raadpleeg een technisch expert en vraag hem zijn advies. Als hij je mening volgt stuur je een ingebreke stelling via een aangetekend schrijven. Betaal alvast het gedeelte van het factuur van de ramen die wel in orde zijn.

Vervolgens kan je hun antwoord afwachten. Mogelijk ga je nog een advocaat moeten reedplegen.

0
WOLFFF
WOLFFF
6 52 Andere professioneel
2 jaren geleden

Als luchtdichtheidstester kan ik u zeggen dat het vrij normaal is bij alu schrijnwerk dat er ter hoogte van de slaglatten lucht door komt. Eigen aan alu schrijnwerk, en nog maar zelden voor gehad dat niks door komt. Dus ik zie hier helemaal geen issue, noch 'abstracte kunst'...

't Is iets te ver gefilmd, maar enige wat mss kan verweten worden is dat er te grote spleten zijn tussen de slaglatten. Maar hoe krapper, hoe meer kans op beschadiging bij plaatsing, dus 't is maar wat je voorkeur heeft.

0
moes
moes
73 723 Andere professioneel
2 jaren geleden

idd als je de "ingewanden" van een raam kent en de manier waarop bepaalde luchtstromen op een raam werken kan dat niet anders. Er is een manier om dat sterk te reduceren maar als je pech hebt kan je problemen krijgen met waterinfiltratie door druk/onderdruk. Die problemen kunnen trouwens dezelfde oorsprong hebben als de lucht die tussen de glaslatten komt en dan ben je terug bij af.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

In de kijker: duurzame zonwering op zonne-energie zorgt voor schaduw én licht

In de kijker: duurzame zonwering op zonne-energie zorgt voor schaduw én licht

Ontdek hoe duurzame zonwering op zonne-energie zorgt voor koelte en sfeervolle verlichting, dag én nacht! Slimme innovatie voor je terras.

Lees meer

10 oplossingen om de zon buiten te houden, van budgetvriendelijk tot high-end

10 oplossingen om de zon buiten te houden, van budgetvriendelijk tot high-end

21 maart is Global Shading Day: het ideale moment om te bekijken hoe je oververhitting kan vermijden in huis. We geven je 10 mogelijke oplossingen.

Lees meer

7 tips om je garage te beveiligen tegen inbraak

7 tips om je garage te beveiligen tegen inbraak

Je garage inbraakproof maken? Kies een geschikte garagepoort en beveilig je garage zorgvuldig tegen inbrekers met deze tips.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag