8

Radiatoren warmen op zonder warmtevraag

ElineMetTweeLinkerhanden
ElineMetTweeLinkerhanden
#Verwarming & koeling · 2 jaren geleden

Ik heb al jaren het probleem dat mijn radiatoren af en toe uit het niets warm worden (soms slechts lichtjes, maar vaak ook gloeiend heet) zonder warmtevraag. In 2019 heb ik een nieuwe verwarmingsketel (Vaillant ecoTEC plus) laten installeren en het probleem is er sindsdien eigenlijk altijd geweest. Aanvankelijk deed het zich slechts af en toe (max. 1x om de 2 maanden) voor, maar afgelopen week gebeurde het plots 4 keer. De (mobiele) thermostaat staat ingesteld op zomermodus (dus de CV-installatie zou uitgeschakeld moeten zijn). 
Een kleine locatieschets: de verwarmingsketel hangt boven in de badkamer in een afgesloten kast, de thermostaat staat een verdieping lager in de woonkamer. Op diezelfde verdieping is er in de keuken nog een afzonderlijke boiler die enkel 'verbonden' is met de keukenkraan.
Zowel de installateur als mijn huidige loodgieter krijgen het probleem niet opgelost en de technicus van Vaillant kon alleen bedenken dat de thermostaat misschien stuk was. Die is intussen dus vervangen, maar dat heeft niets uitgehaald. De batterijen zijn overigens ook niet leeg. 
Hebben jullie enig idee wat het probleem kan zijn? Ik las al over een kapotte driewegklep (maar het probleem lijkt zich niet noodzakelijk voor te doen wanneer ik warm water neem) of een kapotte sensor (maar die zou dan al sinds het begin stuk moeten zijn?). Kan het misschien iets met de afstand tussen de ketel en de thermostaat te maken hebben en het feit dat de ketel in een kast hangt, waardoor er een slechte verbinding is tussen beide?
Ik ben overigens een totale leek op dit vlak, maar ben stilaan ten einde raad aangezien geen enkele vakman een oplossing lijkt te kennen.

Alle reacties

0
Nick 61
Nick 61
222 1630 Andere professioneel
2 jaren geleden

Je hebt een mobiele termostaat,  zeg je, waar staat de ontvanger van deze termostaat? Staat de ontvanger ook in de kast bij de ketel of misschien in de ketel?

0
ElineMetTweeLinkerhanden
ElineMetTweeLinkerhanden
0 3 Andere particulier
2 jaren geleden

Ik vermoed in de ketel als die ontvanger echt een los apparaatje is (dat ik dus wel zou zien als het in de kast bij de ketel zou staan).

0
Nick 61
Nick 61
2 jaren geleden

Post eens een foto.

Wat je nu reeds kan proberen, is dat je de regeltermostaat die de keteltemperatuur regelt op de ketel, op het minimum zet, dat staat de ketel uit wat verwarming aangaat maar je hebt nog altijd sanitair warm water.

0
Makken
Makken
16 164 Andere particulier
2 jaren geleden

Hou het simpel....in de zomer zet je de verwarming af.

Al die toestellen voorzien allerlei toestanden die regelmatig niet correct werken, geen nut hebben en door eenvoudige ingrepen op te lossen zijn.

0
ElineMetTweeLinkerhanden
ElineMetTweeLinkerhanden
0 3 Andere particulier
2 jaren geleden

Zo ziet de situatie aan de ketel eruit:

Bedankt voor de tip! Is natuurlijk geen oplossing voor tijdens de koudere seizoenen, maar voor nu zouden we dan toch tijdelijk gerust zijn.

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/87539/img1441.jpeg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=ede28e68e86e1bb54da19d2c08b43d20
0
Nick 61
Nick 61
2 jaren geleden

Wat is het merk en type van de draadloze termostaat? 

0
ElineMetTweeLinkerhanden
ElineMetTweeLinkerhanden
0 3 Andere particulier
2 jaren geleden

Dat is de calorMATIC VRT 350f van Vaillant.

0
Nick 61
Nick 61
2 jaren geleden· Bedankje ontvangen

En de ontvanger zal wellicht in de ketel ingebouwd zijn. Misschien dat de oplossing erin bestaat, de ontvanger in de kamer op te hangen waar hoogstwaarschijnlijk ooit een kamertermostaat gehangen heeft en de ontvanger via een kabel met de ketel te laten communiceren, dit om zwerfsignalen uit te sluiten.

Vloerverwarming plaatsen? Ontvang gratis offertes!

Vloerverwarming plaatsen? Ontvang gratis offertes!

Laat vloerverwarming installeren door experts en ontdek de voordelen voor jouw woning. Vraag gratis offertes aan!

Offertes aanvragen
Download gratis onze airco-gids

Download gratis onze airco-gids

Alles wat je moet weten over airco’s: van soorten en installatie tot tips voor optimaal rendement. Inclusief handige checklists!

Download nu gratis jouw gids
Vraag gratis offertes aan voor een nieuwe condensatieketel

Vraag gratis offertes aan voor een nieuwe condensatieketel

Laat een zuinige condensatieketel plaatsen door ervaren professionals. Vraag nu gratis en vrijblijvend offertes aan.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Het energiedieet: “Ga je energiezuinig verwarmen, dan bespaar je”

Het energiedieet: “Ga je energiezuinig verwarmen, dan bespaar je”

Ontdek hoe je je huis energiezuinig kan verwarmen en bespaar op energiekosten. Tips over slimme thermostaten, de ideale verwarming en warm water.

Lees meer

In de kijker: awardwinnende warmtepompradiator verwarmt én koelt

In de kijker: awardwinnende warmtepompradiator verwarmt én koelt

Jaga's innovatieve warmtepompradiator wint de prestigieuze Henry Van de Velde Award. Het Briza Net Zero-gamma blinkt uit in design en duurzaamheid.

Lees meer

Kan je vloerverwarming en parket combineren? Deze soorten parket zijn geschikt

Kan je vloerverwarming en parket combineren? Deze soorten parket zijn geschikt

Welke soorten parket zijn te combineren met vloerverwarming? Waarop moet je letten bij de plaatsing? En hoe zit het met keramisch parket?

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag