Aan Kas,
Vriendelijk dank voor de uitgebreide uitleg.
Veiligheidscoördinator bij bouwwerken
Om het risico op arbeidsongevallen in de bouwsector te verminderen moeten veiligheidscoördinatoren aangesteld worden, als tenminste twee aannemers werken uitvoeren op een zelfde werf, zelfs al komen deze aannemers nooit gelijktijdig op de bouwplaats.
Dit geldt zowel tijdens de ontwerpfase als tijdens de verwezenlijkingsfase van de werken.
Antwoord van mijn architect:
Beste,
Het eerste wat nu moet gebeuren is dat u een EPB- en ventilatieverslaggever aanstelt. Die bepaalt de diktes van isolatie in vloeren, wanden en daken. Ook wordt nagezien of er al dan niet ventilatieroosters boven de ramen moeten voorzien worden.
Alle verslaggevers die ik ken hebben het zeer druk en aanvaarden geen nieuwe opdrachten meer voor september 2023.
Misschien informeert u best eens in uw streek
Mijn architect vermeld geen veiligheidscoördinator.
Hij heeft deze beschrijving opgestuurd naar mij:
Veiligheidscoördinator bij bouwwerken
Om het risico op arbeidsongevallen in de bouwsector te verminderen moeten veiligheidscoördinatoren aangesteld worden, als tenminste twee aannemers werken uitvoeren op een zelfde werf, zelfs al komen deze aannemers nooit gelijktijdig op de bouwplaats.
Dit geldt zowel tijdens de ontwerpfase als tijdens de verwezenlijkingsfase van de werken.
Bij werven vanaf 500 m2 stelt de opdrachtgever de veiligheidscoördinator aan. De veiligheidscoördinator moet gecertificeerd zijn.
Voor werven kleiner dan 500 m2 is een soepeler regime voorzien dat toelaat dat aannemers zelf de functie van coördinator tijdens de verwezenlijkingsfase kunnen uitoefenen.
Kunt u me inlichten hoe groot de bouwwerf oppervlakte is wanneer er een uitbreiding van 30m² wordt gebouwd?
grtz,
gilbert