4

Spleetje in raam normaal?

BjornRaaf
BjornRaaf
#Ramen en deuren · 2 jaren geleden

Hallo,

Wij hebben anderhalve maand geleden nieuwe ramen en een voordeur laten plaatsen.

Gisteren viel mij ineens iets op. Vanuit mijn zetel zag ik een soort spleetje/opening aan de onderkant van mijn raam. Ik heb geen idee hoe dat deel juist noemt (zie foto 3).

Als je vanuit een bepaalde hoek kijkt kun je door dat spleetje naar buiten kijken (zie foto 1).

Als ik het raam nader inspecteer is het zwarte deel van de linkerraam dat een heel minuscuul stukje los staat van het witte deel en zorgt voor dat spleetje (zie foto 2).

Daarna heb ik de 4 andere ramen, die ook open kunnen, gecontroleerd en deze hebben dit ook.

Is dit iets normaal? Dient dit om bijvoorbeeld een (minuscule hoeveelheid) verse lucht binnen te laten?

Of mag dit eigenlijk niet en hoort het volledig dicht te zijn? Bij mijn oude ramen is dit me nooit opgevallen.

Alvast bedankt voor jullie reacties!

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/87696/img7874-1.jpeg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=efa6479e3be890be3aca74d246f7cf67https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/87696/img7875-1.jpeg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=8e9e3f61c0897a03a284639865b76ea0https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/87696/img7876-1.jpeg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=1234458235907ebe73a053e7e72a2783

Alle reacties

0
moes
moes
73 723 Andere professioneel
2 jaren geleden

Nope, dat is niet goed. Dit is de zogenaamde "stolpdichting" voor dubbele ramen die boven en onderaan de makelaar zitten. Zo,n makelaar is het middenste profiel tussen 2 opendraaiende vleugels en ziet e riets anders uit dan een gewoon raamvleugelprofiel. Bij dit systeem is is de vleugel gemaakt uit vier stuks vleugelprofiel en dus die makelaar. De stolpdichting is gewoon niet ver genoeg ingeklopt en verlijmd. Is altijd wel een beetje een hekelpunt bij opendraaiende ramen en zeker in aluminium maar dan vind ik dat je daar in de fabricage extra aandacht moet aan besteden. Zeker niet zo laten moet in orde worden gebracht.

0
BjornRaaf
BjornRaaf
0 2 Andere particulier
2 jaren geleden

Owh, ok. En is dit iets dat de ramenplaatser gemakkelijk kan oplossen? Of is er iets dat ik zelf kan doen om die spleetjes te dichten?

Ik heb even gekeken aan de bovenzijde van het raam en daar zorgt de stoplpdichting ook voor een spleetje.

0
moes
moes
73 723 Andere professioneel
2 jaren geleden

Dat zou eigenlijk door je plaatser moeten opgelost worden. Laat je niet met een kluitje in het riet sturen. Als je er zelf aan begint dan kunnen ze nog argumenteren dat je garanties verliest mocht het jou niet lukken. En dat zo maar opspuiten met silicone wat ik vermoed dat men wel eens zo willen proberen te doen als "oplossing" is eigenlijk gepruts. Zo'n spleet is niet alleen te klein om daar iets deftig tussen te krijgen gezien zo'n stukken meestal uit rubber of vettige nylon zijn pakt gewone silicone daar ook niet op. Zelfs al is dat voor jouw oog maar een klein spleetje toch is dat een serieus luchtlek. Vastkleven met seconden lijm is de enige oplossing. Wil je dat toch proberen kijk dan eerst effe of je dat met een hamer zachtjes e rkan intikken. En trek dan 50 euro van de plaatser zijn rekening af LOL

0
BjornRaaf
BjornRaaf
0 2 Andere particulier
2 jaren geleden

Owkay, dankjewel voor al je info! Begin augustus, na hun bouwverlof, maar eens informeren. Nu weet ik ook hoe de onderdelen noemen. :-)

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Materialen voor ramen en deuren: voor- en nadelen, prijs en onderhoudstips

Materialen voor ramen en deuren: voor- en nadelen, prijs en onderhoudstips

Nieuwe ramen en deuren kiezen? Vergelijk materialen, beglazing en prijzen en vind zo de beste match voor jouw woning en budget.

Lees meer

Op zoek naar een plaatser voor ramen en deuren? Zo vergelijk je slim!

Op zoek naar een plaatser voor ramen en deuren? Zo vergelijk je slim!

Wil je nieuwe ramen en deuren laten plaatsen? Ontdek hoe je plaatsers vergelijkt en een goede plaatser voor je ramen en deuren kiest.

Lees meer

Hoe zorg je voor een inbraakveilige woning?

Hoe zorg je voor een inbraakveilige woning?

Wist je dat er in België meer dan 140 inbraken per dag worden gepleegd? Met deze vijf tips maak je je woning inbraakveilig.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag