9

Crepi op isolatie platen aanbrengen

gilberto
gilberto
#Isolatie · 2 jaren geleden
Deze vraag is goed beantwoord

Hello,

Wij willen voor de gevels van de nieuwe uitbouw crepi laten plaatsen.

Ik weet niet goed hoe dit zal gebeuren. 

Moeten er eerst gevelmuren worden gemetst en daarna de crepi aangebracht?

Of worden er isolatie  platen geplaatst waarop de crepi wordt bepleisterd?

Mijn dochter verkiest een synthetische (siliconen hars) crepi in de plaats van een minerale crepi.

Kan deze synthetische crepi op isolatieplaten worden aangebracht en welke isolatie platen worden daarvoor gebruikt? Welke dikte hebben deze isolatie platen? 

Zijn deze isolatie platen waar de crepi wordt op bepleisterd goed tegen vocht bestand?

Graag uw inzicht hierover.

grtz,

gilberto

1
Carl Vandecasteele
Carl Vandecasteele
78 736 Verbouwer
2 jaren geleden

crépi wordt op EPS isolatieplaten geplaatst.

die platen bestaan op verschillende diktes en dus is de dikte jouw keuze. maar hoe dikker hoe hoger de isolatiewaarde.

zowel synthetische als minerale crépi hebben hun voordelen. er bestaat tegenwoordig ook spuitkurk-crépi en die combineert de voordelen van beide vorige

1
Charel
Charel
932 5449 Andere professioneel
2 jaren geleden

Er zijn verschillende methode's.

Zoals jouw dochter het voor ogen heeft, zal het wellicht zo zijn: binnenspouwblad (snelbouw), bepleisterbare isolatieplaten, crépi. Dat is een goede en vaak gebruikte methode.

Een buitenspouwblad met gevelstenen komt hierbij niet te pas, dat  heeft dan geen enkele zin.

De isolatieplaten worden rechtstreeks tegen de buitenkant van de snelbouw geplaatst zonder spouw en hierop komt rechtstreeks de crépipleister.

1
Carl Vandecasteele
Carl Vandecasteele
78 736 Verbouwer
2 jaren geleden· Bedankje ontvangen

met buitensouwblad wordt hoofdzakelijk bij nieuwbouw gewerkt. niet bij verbouwing.
Trouwens in Duitsland is zonder buitenspouwblad zelfs gebruikelijk bij nieuwbouw.

EPS is een inert materiaal. kan niet rotten, kan niet schimmelen. kan je in principe zelfs ondergronds gebruiken.

spuitkurk is waterafstotend en elastisch en relatief stootvast. (denk aan een boom hee)  en bij het produceren kost minder energie en minder milieuschade dan synthetische crépi. 

1
Carl Vandecasteele
Carl Vandecasteele
78 736 Verbouwer

"Infeite is na het binnenspouwblad de dikte van de isolatieplaat de opvuller van de spouwruimte en de crépi de plaatsvervanger van de gevelsteen.":

het zijn geen vervangers. mijn huis van 1935 had toen al crépi op de gevelsteen. het is een afwerkingslaag die toevallig ook de structuur eronder beschermt

Alle reacties

0
Carl Vandecasteele
Carl Vandecasteele
78 736 Verbouwer
2 jaren geleden

die platen bestaan op verschillende diktes en dus is de dikte jouw keuze. maar hoe dikker hoe hoger de isolatiewaarde.

zowel synthetische als minerale crépi hebben hun voordelen. er bestaat tegenwoordig ook spuitkurk-crépi en die combineert de voordelen van beide vorige

0
gilberto
gilberto
0 609 Andere particulier
2 jaren geleden

Dank voor uw antwoord.

Zijn die isolatieplaten EPS met crépi bepleisterd even goed als gevelstenen met crépi daarop bepleisterd?

Zijn deze EPS isolatieplaten even goed bestand tegen vocht en schimmel  als gevelstenen?

Is spuitkurk -crépi beter dan synthetische crépi ?

grtz,

gilberto

0
gilberto
gilberto
0 609 Andere particulier
2 jaren geleden

Aan Carl Vandecasteele,

Toch geraak er niet aan uit wanneer ik op het internet kijk naar de manier waarop een gevelmuur wordt gemaakt. 

Voor mij is een gevelmuur de buitenmuur die met gevelstenen op elkaar zijn gemetst of tegenwoordig ook gelijmd.

Dus een binnenmuur(snelbouw), een spuwmuur opgevuld met isolatie en dan een buitenmuur voor de buitenkant met gevelstenen.

Mijn dochter wilt op de nieuwe uitbouw met plat dak een buitenmuur van crépi.

Vermits er nu op het internet volop wordt aangeprezen om crépi op de gevelstenen van de buitenmuur van uw bestaande woning aan te brengen,geraak ik in de war.

Wanneer ik lees dat crepi kan worden aangebracht op EPS platen, vraag ik me af of deze EPS platen eerst op de gevelmuur van bakstenen worden geplaatst en daarna bepleisterd met crépi?

Of zoals mijn dochter zegt dat na de spouwruimte geen muur met gevelstenen wordt gemetst, maar dat in de plaats er EPS platen worden gebruikt in de plaats van bakstenen en daarna met crépi worden bepleiserd.

Welke versie is de juiste?  

grtz,

gilberto

0
Charel
Charel
932 5449 Andere professioneel
2 jaren geleden

Er zijn verschillende methode's.

Zoals jouw dochter het voor ogen heeft, zal het wellicht zo zijn: binnenspouwblad (snelbouw), bepleisterbare isolatieplaten, crépi. Dat is een goede en vaak gebruikte methode.

Een buitenspouwblad met gevelstenen komt hierbij niet te pas, dat  heeft dan geen enkele zin.

De isolatieplaten worden rechtstreeks tegen de buitenkant van de snelbouw geplaatst zonder spouw en hierop komt rechtstreeks de crépipleister.

0
Carl Vandecasteele
Carl Vandecasteele
78 736 Verbouwer

met buitensouwblad wordt hoofdzakelijk bij nieuwbouw gewerkt. niet bij verbouwing.
Trouwens in Duitsland is zonder buitenspouwblad zelfs gebruikelijk bij nieuwbouw.

EPS is een inert materiaal. kan niet rotten, kan niet schimmelen. kan je in principe zelfs ondergronds gebruiken.

spuitkurk is waterafstotend en elastisch en relatief stootvast. (denk aan een boom hee)  en bij het produceren kost minder energie en minder milieuschade dan synthetische crépi. 

0
gilberto
gilberto
0 609 Andere particulier
2 jaren geleden

Aan Charel,

Vriendelijk dank voor uw antwoord.

Ja ik ben geen aannemer in de bouw en ik ken daar dus niets of weinig van.

Mijn dochter is beter ingelicht dan ik,komt ook meer in contact met andere mensen die haar dan misschien ook beter kunnen inlichten, terwijl ik alles van het internet moet opzoeken.

Infeite is na het binnenspouwblad de dikte van de isolatieplaat de opvuller van de spouwruimte en de crépi de plaatsvervanger van de gevelsteen.

Maar ik begrijp niet dat onze architect zei en dat zie ik ook op het grondplan van de uitbreiding dat de buitenmaat 40cm bedraagt.

Dus snelbouw 14 cm breed, isolatie 14 cm breed, gevelsteen 8 cm breed en crépi 4 cm breed.

Ondanks dat mijn dochter reeds verschillende keren had gezegd toen de architect op de afspraak was dat ze crépi wilde op de gevels van de nieuwe uitbouw, sprak hij geen enkele keer over isolatie platen zoals EPS waar crépi kan worden op bepleisterd.

Ik had nochthans alles uitgetekend zodat hij goed kon zien dat ik een kolom voor de snelbouw voor de binnenmuur had getekend van 14 cm breed, dan een kolom voor de 14 cm isolatie en dan een kolom voor de gevelsteen van 8 cm en dan een strook van 4 cm voor de crépi.

Hij zei geen enkele keer dat we ook isolatieplaten zoals EPS konden nemen waarop de crépi kan worden aangebracht.

Want om aan de buitenmaat van 40 cm te voldoen die hij heeft getekend op het plan moet de volgende voorstelling gebeuren.

Binnenspouwblad 14 cm snelbouw breed, dan blijft er nog een ruimte van 26 cm breed die moet worden aangehouden volgens de buitenmaat van 40 cm die hij heeft getekend.

Die moet dan opgevuld worden met een EPS isolatie plaat van minstens 22 cm dikte om de  isolatie (rotswol of glasvezel)van 14 cm breed en de gevelsteen 8 cm te vervangen,en daarna de crépi op de EPS plaat van 22 cm à 4cm dikte.

Ik zal de architect eens vragen wat hij daarvan vindt. 

grtz,

gilberto

0
gilberto
gilberto
0 609 Andere particulier
2 jaren geleden

Aan Carl Vandecasteele, 

Bedankt voor uw antwoord.

Ik leer nog altijd bij hier op het forum van Livios .

spuitkurk is waterafstotend en elastisch en relatief stootvast. (denk aan een boom hee)  en bij het produceren kost minder energie en minder milieuschade dan synthetische crépi. Wat is het duurst: bepleistering met spuitkurk op een EPS of EPX plaat of bepeistering met synthetische crépi ?grtz,gilberto

ReageerQuoteGoed antwoordBedankPrivéberichtRapporteer

ReageerQuoteGoed antwoordBedankPrivéberichtRapporteer

0
Carl Vandecasteele
Carl Vandecasteele
78 736 Verbouwer

"Infeite is na het binnenspouwblad de dikte van de isolatieplaat de opvuller van de spouwruimte en de crépi de plaatsvervanger van de gevelsteen.":

het zijn geen vervangers. mijn huis van 1935 had toen al crépi op de gevelsteen. het is een afwerkingslaag die toevallig ook de structuur eronder beschermt

0
gilberto
gilberto
0 609 Andere particulier
2 jaren geleden

Hello,

De architect is ingelicht en heeft deze beschrijving doorgegeven aan de EPB verslaggever.

-buitenmuren: binnenbepleistering + binnenspouwblad in geperforeerde baksteen (thermobrick Wienerbergher lamda 0.26-0.29 W/mK) + EPS isolatie – synthetische crépi. 

-plat dak: pleisterplaat + dampscherm + houten roostering + WBP-plaat onder helling 2% + PIR isolatie + dichtingslaag in Resitrix

grtz,

gilberto

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Download gratis onze gids voor isolatie

Download gratis onze gids voor isolatie

Ontdek hoe je jouw woning warm, comfortabel en duurzaam maakt. Inclusief handige checklists voor een probleemloze isolatieklus!

Download nu gratis jouw isolatiegids

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Het energiedieet: “Zo herken je een woning met slechte isolatie en kan je je energiekosten verminderen”

Het energiedieet: “Zo herken je een woning met slechte isolatie en kan je je energiekosten verminderen”

Herken slechte isolatie met tips van een energie-expert en verlaag je energiekosten. Leer alles over isolatieproblemen en slimme besparingsmethoden.

Lees meer

Is jouw isolatie nog goed of is het tijd voor vervanging? Zo pak je het aan

Is jouw isolatie nog goed of is het tijd voor vervanging? Zo pak je het aan

Twijfel je aan je isolatie? Ontdek hoe je verouderde isolatie herkent, welke materialen en diktes ideaal zijn en hoe je de plaatsing slim aanpakt.

Lees meer

Offerte voor isolatie aanvragen? Zo ga je te werk

Offerte voor isolatie aanvragen? Zo ga je te werk

Ontdek alles over een offerte voor isolatie: de prijs, premies, aandachtspunten en tips om offertes te vergelijken.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag