4

2de zekeringkast of niet

Sander2620
Sander2620
#Elektriciteit · 2 jaren geleden

Beste, 

Zoals je kan zien op de foto heb ik flexkabels door een dlp goot gelegd naar de zekeringkast. Hierbij geen rekening gehouden met de regels rond eca in bundel. 

Dit is dus ongeveer 10 flexbuizen gebundeld voor een 7 meter. Dit is dus niet juist. 

Ik ben opzoek naar een snelle/ relatief goedkope manier om dit op te lossen. 

Ik denk dan aan ofwel een 2de kast dichterbij te plaatsen zodat het max 3meter gebundeld is. 

Kan ik het eventueel omkasten om het binnen de regels van het AREI te vallen. 

Heeft iemand een idee wat ik kan doen? 

Mvg

Sander 

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/88340/img20230818052808-2.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=b07dad15776623ef36355e3d4f51e73a

Alle reacties

0
Kris M
Kris M
594 3474 Andere particulier
2 jaren geleden

Vanwaar komt die 3 meter?  Als de stroombanen dubbel geÏsoleerd zijn (bv VOB in flex of XVB) mogen zo onbeperkt samen in een kabelgoot of technische schacht zitten.

0
Sander2620
Sander2620
0 1 Verbouwer
2 jaren geleden

Kris,

Volgens het AREI dat ik 2020 al werd aangepast is het blijkbaar niet toegestaan om vob eca in bundel te plaatsen. Ook in flex is dit niet toegestaan voor meer dan 3meter. Deze mag enkel gebruikt worden indien het dieper dan 3cm in ontbrandbaar materiaal verzonken is. 

Bundels mogen enkel gevormd worden met cca bekabeling. 

Mvg

0
Eendraadsschema
Eendraadsschema
27 260 Andere professioneel
2 jaren geleden

Dit ga je nooit goedgekeurd krijgen als keurder het echt nakijkt. Is er geen oplossing om waar de flex buizen vertrekken een zekeringkast te plaatsen of een kastje met klemmen en zo met de juiste kabels naar het bord te leggen.

0
ELEKTROMAN
ELEKTROMAN
7 71 Andere professioneel
2 jaren geleden

Vanwaar komt die 3 meter?  Als de stroombanen dubbel geÏsoleerd zijn (bv VOB in flex of XVB) mogen zo onbeperkt samen in een kabelgoot of technische schacht zitten.

Van arei komt dat helaas .

zie bijlage

Thuisbatterij laten plaatsen? Vergelijk gratis offertes!

Thuisbatterij laten plaatsen? Vergelijk gratis offertes!

Laat een thuisbatterij installeren en gebruik optimaal je zonne-energie. Ontvang gratis en vrijblijvende offertes van vakmensen.

Offertes aanvragen
Elektriciteit plaatsen of renoveren? Ontvang gratis offertes!

Elektriciteit plaatsen of renoveren? Ontvang gratis offertes!

Ontdek de beste vakmensen uit de buurt. Vergelijk gratis en zonder verplichtingen offertes voor jouw elektriciteitswerken.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Slim besparen met de zon: zo verbruiken je wasmachine, droogkast en vaatwasser minder stroom

Slim besparen met de zon: zo verbruiken je wasmachine, droogkast en vaatwasser minder stroom

Verbruik minder stroom met je vaatwasser, wasmachine en droogkast. Ontdek slimme tips, ideaal voor de lente en bij gebruik van zonnepanelen.

Lees meer

Elektrische installatie in huis: tips, kosten en verplichte keuring

Elektrische installatie in huis: tips, kosten en verplichte keuring

Ontdek alles over de elektrische installatie: onderdelen, kosten, keuring en veiligheidstips. Zorg voor een veilige en efficiënte stroomvoorziening.

Lees meer

Een elektriciteitsplan is onmisbaar voor elke elektrische installatie: hier moet je op letten

Een elektriciteitsplan is onmisbaar voor elke elektrische installatie: hier moet je op letten

Ontdek waarom een elektriciteitsplan cruciaal is voor elke elektrische installatie en leer de belangrijkste stappen om er zelf één op te stellen.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag