12
1
Feter
Feter
112 1424 Andere particulier
2 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Nee

1
kas
kas
261 2197 Andere professioneel
2 jaren geleden

Je geeft weinig concrete info.

Je zal sowieso een architect nodig hebben als je sloopt en heropbouwt.

Je zal sowieso een stabiliteitsingenieur nodig hebben als je raakt aan het blijvend stuk van de woning en doorgangenvoorziet. Jehetb deze nodig voor de stabiliteit van de nieuwbouw.

Je zal afhankelijk van de inpakt van de werken en het volume moeten werken met het aanvragen van de vergunning.

Melding van de werken ? Sowieso.

Zonder melding of vergunning? Onmogelijk.

1
Keon
Keon
86 769 Andere professioneel
2 jaren geleden

Mag ik een achterstand van mijn huis slopen en heropbouwen zonder meldingsplicht of bouw vergunning. En zonder architect? Graag een duidelijk antwoord

Wat bedoel je juist met "een achterstand"? Slaat dit op iets dat is aangebouwd tegen de bestaande woning?

Grenst er aan die bewuste constructie een constructie van de buren?

1
promakske
promakske
0 20 Verbouwer
2 jaren geleden

Wij hebben iets gelijkaardigs meegemaakt met het huis van mijn schoonmoeder. 

Wat je zeker moet doen is een beschrijving( staat) van je woning laten opmaken alvorens de werken aanvatten of zeker zo snel mogelijk. Wij lieten dit doen door een beëdigd landmeter/schatter. Dit verslag is rechtsgeldig en is onmisbaar als er schade optreed aan jouw eigendom door, in jullie geval, de verbouwing bij de buren. Je kan ook navraag doen bij de gemeente of stad of alles wel volgens de geldende regels wordt uitgevoerd. 

Maar laat zeker die staat opmaken nu de werken nog bezig zijn. Als er iets misloopt en je hebt die niet, dan pas beginnen de problemen. Als de sloop al gedaan is ben je eigenlijk al wat te laat, maar toch nog laten doen als de werken nog bezig zijn, ik kan het niet genoeg benadrukken ! 

1
Feter
Feter
2 jaren geleden

De kosten van de plaats beschrijving zjn voor je buren

1
RodeRidder
RodeRidder
237 1896 Bouwer

Het zou mij niet verbazen dat het daar al te laat voor is, je kan immers geen plaatsbeschrijving meer opmaken van de oorspronkelijke situatie als die niet meer bestaat, wat wel in het nadeel van de buurman werkt. 

Denk dat je het zo'n geval ook nuttig is om een gerechtsdeurwaarder te laten vaststellen dat de buurman begonnen is met de afbraak van dit gebouw. Is uiteraard niet goedkoop. 

1
Feter
Feter

Wanneer jij nu zegt er was geen schade. Dan ligt de bewijslast niet bij jou maar bij de buur. 
Maar van een kale kip is moeilijk te plukken, ik ga er vanuit dat hij ook géén bouwverzekering heeft. 

Nog een raad probeer ook eens te zoeken op een juridisch forum, want wanneer je schade onder vind. 
zal je een advocaat nodig hebben

leg nu een klacht neer bij gemeente wanneer buur nier voor rede vatbaar is. Goede kans dat ze per direct kunnen stoppen 

1
RodeRidder
RodeRidder
237 1896 Bouwer

Wanneer jij nu zegt er was geen schade. Dan ligt de bewijslast niet bij jou maar bij de buur. 
Maar van een kale kip is moeilijk te plukken, ik ga er vanuit dat hij ook géén bouwverzekering heeft. 

Idd, maar dat wil niet zeggen dat die buur het bewijs niet mag leveren uiteraard. Een expert hoeft waar in het voordeel van de buren te oordelen en het hekmis van de dam. Als het over dergelijke zaken gaat geldt er één gouden regel, doe je huiswerk zo goed mogelijk vooraf ipv welles/nietes discussies achteraf.

Alle reacties

0
RodeRidder
RodeRidder
237 1896 Bouwer

Idd, maar dat wil niet zeggen dat die buur het bewijs niet mag leveren uiteraard. Een expert hoeft waar in het voordeel van de buren te oordelen en het hekmis van de dam. Als het over dergelijke zaken gaat geldt er één gouden regel, doe je huiswerk zo goed mogelijk vooraf ipv welles/nietes discussies achteraf.

0
Keon
Keon
86 769 Andere professioneel
2 jaren geleden

De buren hebben alles gesloopt van de bijgebouwen tot en met de keuken. Nu zijn ze aan het opbouwen. Het enige dat ze doen is op dezelfde plaats bouwen. Ze hebben geen architect of aanvraag of melding gedaan. Het is een rijwoning met aanpalende muren bij mij en de buren.

Ik weet eigenlijk niet bij wie ik klacht kan indienen indien er iets van mijn.huis gaat barsten of vocht gaat insijpelen indien de muren niet gestud worden of beschermd tegen regen.

Omdat de achterbouw van de buren grenst aan uw eigendom, had uw buurman een vergunning moeten hebben voor de afbraak.

Verder dient hij een melding te hebben gedaan voor zijn nieuwe aanbouw. Een architect is daarbij pas verplicht indien de aanbouw groter is dan 40m² of hoger dan 3m (bij een plat dak) en/of hoger dan 4,5m nokhoogte bij een zadeldak.

Voor klachten omtrent het ontbreken van vergunning en melding moet je meteen naar de gemeente stappen en als die niet optreedt, naar de politie.

Krijg je barsten in uw muren dan ligt de bewijslast bij uw buurman, het was uw buurman die vooraf bij u een plaatsbeschrijving had moeten laten opmaken.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Welke premies zijn er voor de doe-het-zelver?

Welke premies zijn er voor de doe-het-zelver?

Ontdek welke doe-het-zelf premies je als klusser kan aanvragen en bespaar zo op je verbouwkosten.

Lees meer

Een tweede digitale meter om te profiteren van negatieve prijzen: kan dat?

Een tweede digitale meter om te profiteren van negatieve prijzen: kan dat?

Een tweede digitale meter: hoe werkt dat en wat is het nut? We vroegen het aan Lara Lammens van Fluvius en energie-expert Joannes Laveyne van UGent.

Lees meer

Minister van Energie schaft renovatiepremies af en geeft hogere premies aan de laagste inkomens

Minister van Energie schaft renovatiepremies af en geeft hogere premies aan de laagste inkomens

De regering hervormt de Mijn VerbouwPremie. Vanaf 1 juli 2025 komt er meer steun voor lage inkomens, hogere inkomens ontvangen minder premie.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag