35

3 dubbel glas of niet

Daisy78
Daisy78
#Ramen en deuren · 2 jaren geleden

Ik heb woning (open bebouwing) met 6cm styrofoam in de muren.

Een architect raadt aan de spouw niet bij te isoleren.

Nu wil ik andere ramen plaatsen.      Heeft het nut om 3 dubbel glas te nemen? 

De ene installateur zegt zeker wel, een andere zegt dat ik dan condensatie op de muren zal krijgen.

Ik hoor ook dat de ramen nog altijd minder isoleren dan de muren?

Ik weet niet wat best is?  3 dubbel glas is kleine meerkosten.

Dank 

Alle reacties

0
Feter
Feter
112 1424 Andere particulier
2 jaren geleden

Welke ventilatie heb je?

0
Daisy78
Daisy78
0 3 Bouwer
2 jaren geleden

Beste,

Ik zal ventilatie hebben via de ramen zoals vereist voor "mijn verbouwpremie".  Ik woon in mijn huis en ga geen ventilatiesysteem plaatsen.

Ik wil wel aan de normen voor de toekomst voldoen maar condensatie op de muren vind ik ook niet goed.

mvg en dank

0
Keon
Keon
86 769 Andere professioneel
2 jaren geleden

Ventilatie via de bovenzijde van de ramen is eigenlijk onzin... het heeft geen nut om isolerend glas te nemen als er koude verse ventilatielucht aan de binnenzijde langsheen het glas kan strijken...

Waarom wil je nieuwe ramen steken? Wat heb je nu? Hout, PVC, alu,... Indien hout dan zou je ook kunnen overwegen om gewoon nieuw glas te steken desnoods het dure vacuumglas (komt zelfs goedkoper uit dan nieuwe ramen).

Drievoudige beglazing heeft zin als je geen glasgordijnen hebt en/of je zeer grote (schuif-) ramen hebt.

Als uw ramen nog voldoende luchtdicht zijn, zou ik ze laten zitten, zeker indien het houten ramen zijn.

Wil je de energieprestaties van uw woning verbeteren dan kijk je best eerst naar de algehele luchtdichtheid van uw woning, tocht moet je omzetten in gecontroleerde ventilatie.

Ga je isoleren of wil je de luchtdichtheid verbeteren, begin dan bovenaan met het dak. Wacht vervolgens een jaar om te kijken welk effect het had en beslis pas dan over eventuele volgende stappen.

Hoeveel euro's ben je per jaar kwijt aan verwarmingskosten? Gaan de kosten opwegen tegen de baten?

Als je geen comfortproblemen hebt, zou ik daarom niets doen.
(Geen comfortproblemen wijst meestal op een vrij luchtdichte woning, dus eentje met relatief lage stookkosten).

0
Kris M
Kris M
594 3490 Andere particulier
2 jaren geleden

Roosters steken is energetische onzin. Heb bijna 30 jaar geleden D-ventilatie geplaatst en toen bijna op m n blote knietjes de timmerman moeten "smeken" om geen roosters te steken.....  Nog altijd supercontent van die indertijd gemaakte keuze (alhoewel ik er wel moet bijvertellen dat het een gelijkvloerse woning betrof met kruipzolder zodatbik de buizen vlot kwijtkon.

0
Frankydevisch
Frankydevisch
0 13 Andere professioneel
2 jaren geleden

Beste,

Ik zal ventilatie hebben via de ramen zoals vereist voor "mijn verbouwpremie".  Ik woon in mijn huis en ga geen ventilatiesysteem plaatsen.

Ik wil wel aan de normen voor de toekomst voldoen maar condensatie op de muren vind ik ook niet goed.

mvg en dank

Dit is een broodje aap verhaal.

Condensatie op zich heeft niets met nieuwe ramen te maken maar alles met de oppervlaktetemperatuur van de wand (muur of glas) en de relatieve vochtigheid in de ruimte.

Hoe beter de thermische presatatie van de ruit, hoe lager de kans op condensatie op de ruit.

Dus door beter glas te steken zal je nooit een hoger risico lopen op condensatie, integendeel.

Als de muren niet voldoende geisoleerd zijn, dan zal het condensatie risico op de muren niet veranderen door wel of niet beter glas.

Wat de roosters betreft: je hebt geen keuze. Het is een wettelijke verplichting om -wanneer er geen mechanische ventilatie aanwezig is, een rooster te voorzien boven of op het raam.

En dat is een goede zaak want door nieuw schrijnwerk te plaatsen zal de liuchtdichtheid verbeteren waardoor je minder ventilatie zult hebben dan voordien en dat dient dan gecompenseerd te worden door die regelbare roosters.

Drievoudig glas zou ik ook niet doen, kosten/baten, maar wel goed hoogrendementsglas van 1.0.

Doen dus.

0
moes
moes
73 723 Andere professioneel
2 jaren geleden

Beste,

mvg en dank

Dit is een broodje aap verhaal.

Condensatie op zich heeft niets met nieuwe ramen te maken maar alles met de oppervlaktetemperatuur van de wand (muur of glas) en de relatieve vochtigheid in de ruimte.

Hoe beter de thermische presatatie van de ruit, hoe lager de kans op condensatie op de ruit.

Dus door beter glas te steken zal je nooit een hoger risico lopen op condensatie, integendeel.

Als de muren niet voldoende geisoleerd zijn, dan zal het condensatie risico op de muren niet veranderen door wel of niet beter glas.

Wat de roosters betreft: je hebt geen keuze. Het is een wettelijke verplichting om -wanneer er geen mechanische ventilatie aanwezig is, een rooster te voorzien boven of op het raam.

En dat is een goede zaak want door nieuw schrijnwerk te plaatsen zal de liuchtdichtheid verbeteren waardoor je minder ventilatie zult hebben dan voordien en dat dient dan gecompenseerd te worden door die regelbare roosters.

Drievoudig glas zou ik ook niet doen, kosten/baten, maar wel goed hoogendementsglas van 1.0.

Doen dus.

Amaai vanwaar komt al die wijsheid ?

0
Keon
Keon
2 jaren geleden

FrankyDevisch schreef:

Er is geen wettelijke EPB-verplichting om roosters boven het raam te steken, wel dat er ventilatieopeningen in de muur moeten zitten...

(De ventilatievoorwaarden van "Mijn Verbouwpremie" vallen terug op de EPB-wetgeving).

Ik zou daarom enkel maar proberen het glas te vervangen (en daar een premie voor op te strijken)... zeker indien je nu nog houten ramen hebt.

0
Frankydevisch
Frankydevisch
0 13 Andere professioneel
2 jaren geleden

Theoretisch klopt dat, maar in praktijk vind je geen even goede oplossing als een zelfregelende P4 rooster boven of op het raam. 

De enige muurrooster die ik nog durf voorschrijven omdat hij akoestisch voldoende presteert, is de pokkedure Duco.

er is dus erg weinig keuze op de markt voor een correct functionerende muurrooster en niet elke gevel (houten afwerking, crepi) leent zich voor een dergelijk alternatief. 

het is trouwens niet eigen aan Mijn VerbouwPremie: ook zonder premie dient elk vervangen raam voorzien te worden van een "ventilatie". 

0
Keon
Keon
2 jaren geleden

het is trouwens niet eigen aan Mijn VerbouwPremie: ook zonder premie dient elk vervangen raam voorzien te worden van een "ventilatie". 

Neen, indien er geen EPB-vereisten zijn dan is enige vorm van bijkomende ventilatie niet verplicht bij het vervangen van de ramen.

0
Keon
Keon
2 jaren geleden

Theoretisch klopt dat, maar in praktijk vind je geen even goede oplossing als een zelfregelende P4 rooster boven of op het raam. 

Er bestaat ook zoiets als "decentrale ventilatiesystemen"... daar kan je ook mee toegemoet komen aan de EPB-eisen.

Bovendien werken de meesten met warmteterugwinning (wtw) en een eigen sturing om de graad van ventileren te regelen.

Enkel in bad- en slaapakmer moet je opletten dat de wtw verloopt zonder keramisch element maar met een metalen warmtewisselaar en bijhorende condensafvoer.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Vraag nu vrijblijvend offertes aan voor ramen en deuren

Vraag nu vrijblijvend offertes aan voor ramen en deuren

Ramen en deuren? Vraag vandaag nog gratis en vrijblijvend offertes aan van erkende vakmensen bij jou in de buurt.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Van design tot veiligheid: alles wat je moet weten over buitendeuren

Van design tot veiligheid: alles wat je moet weten over buitendeuren

Ontdek alles over buitendeuren: materialen, stijlen, prijzen, isolatie, veiligheid en tips voor plaatsing en onderhoud.

Lees meer

Zeg vaarwel tegen insecten: zo kies je het juiste vliegenraam

Zeg vaarwel tegen insecten: zo kies je het juiste vliegenraam

Alles over het vliegenraam: soorten, materialen, prijzen, onderhoud én de beste tips voor elk type raam of deur. Ontdek het hier!

Lees meer

In de kijker: awardwinnende zonwering met ledverlichting

In de kijker: awardwinnende zonwering met ledverlichting

Deze awardwinnende zonwering met verlichting houdt je huis koel, biedt sfeervolle ledverlichting én verhoogt de veiligheid.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag