Ik heb deze situatie zelf al drie (!) keer meegemaakt.
Na een (volgens mij) rechtmatige beoordeling van het uitgevoerde werk op basis van de uurtarieven van de ondernemer en de materiaalkosten heb ik de door mij berekende kosten betaald, en via een aangetekende brief (naar de bedrijfszetel) uitleg hieromtrent verschaft.
Het ging ook telkens om een verschil van meerdere tientallen tot enkele honderden euros. Desalniettemin heb ik (tot nu zelfs jaren later) geen enkele reactie ontvangen.
Het valt op hoe nonchalant er soms wordt omgesprongen met 'afspraken' vooraf. Bv. op mijn vraag (vlak voor de uitvoering) hoe lang men er werk zou aan hebben was het antwoord: "Dat valt wel mee, enkele uren..." De aannemer is een kleine vier uur aanwezig geweest, maar werden er achteraf zes uren gefactureerd + verplaatsingskosten aangerekend. Terwijl het initieel ging om een bezoek met het oog op een offerte zonder aanrekening van verplaatsing.
Daar kan je echt wel trots op zijn om zo iedere keer de rekening van een ander te makenen jijzelf éénzijdig bepaalt wat er gebeurt . Rare ervan is dat je dat dus 3 keer moet meemaken terwijl je zelf zegt dat je afspraken op voorhand moet maken. Wat ik ook raar vind is dat je iemand 4 uur laat werken en dan zeg je dat die gewoon moest langskomen voor een offerte. Leg dat eens uit.
Blijkbaar wordt mijn eerdere reactie nogal uit de context en vooral buiten proportie getrokken.
Dit is nu drie maal gebeurd op laten we zeggen enkele decennia tijd. Ik heb wel meer werken laten uitvoeren. Het gaat dus zeker niet over "iedere keer".
Ik bepaal niet eenzijdig hoeveel ik betaal, de ondernemer heeft recht om te reageren, en zelfs een vordering in te stellen. Maar gezien zij zelf weten dat hun aangerekende kosten buiten proportie zijn laten ze het zo...
Het maken van afspraken (dikwijls mondeling) is soms flou. Interpretatie is wel eens verschillend. Bovendien is het wel al duidelijk dat er een aantal aannemers zijn die het niet al te nauw nemen. Je herkent ze m.i. vooral als ze geen gedetailleerde facturen uitschrijven en een globale prijs noteren naast een vermelding die het uitgevoerde werk zou moeten kenmerken.
In het concrete voorbeeld kwam de aannemer in eerste instantie (volgens zijn zeggen 'vrijblijvend') langs om een offerte te maken. Hij stelde toen zelf voor om het werk onmiddellijk uit te voeren. Zo ontsnapte hij ook aan een concrete prijsopgave. Vandaar die 'enkele uren' werk.
Ik vond het niet meer dan rechtmatig om die twee uur extra niet te betalen (uren die hij ook niet had gewerkt). Bijkomend heb ik de afzonderlijk aangerekende verplaatsing ook niet betaald.