2

Gaslekken

gilberto
gilberto
#Verwarming & koeling · 2 jaren geleden
Deze vraag is goed beantwoord

Hello,

Ik vraag me af wat er gevaarlijker is: een gascondensatieketel of een rechtstreekse aardgasaansluiting met een gaskachel door eventuele gaslekken die zouden kunnen gebeuren?

Een aardgasketel staat meestal in een bergplaats of aangebouwde  garage. De gaskachel bevindt zich in het interieur van de living en keuken.

Dus op het eerste gezicht is de gaskachel gevaarlijker door gaslekken.

Hoe denken jullie hierover?

grtz,

gilberto

1
Feter
Feter
112 1424 Andere particulier
2 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Daar in tegen het lek van een kachel zal eerder worden opgemerkt, dan een lek bij een wegstopte aardgasketel. Wanneer er een lekkage optreedt is het meestal een fout in de aansluiting, bv waterfiiting gebruiken ipv gasfitting

Alle reacties

0
Feter
Feter
112 1424 Andere particulier
2 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Daar in tegen het lek van een kachel zal eerder worden opgemerkt, dan een lek bij een wegstopte aardgasketel. Wanneer er een lekkage optreedt is het meestal een fout in de aansluiting, bv waterfiiting gebruiken ipv gasfitting

0
gilberto
gilberto
0 609 Andere particulier
2 jaren geleden

Aan Feter,

Vriendelijk bedankt voor uw antwoord.

Daar zit veel waarheid in wat u schrijft.

Ik heb ook nog een ander vraagje.

Onlangs is een installateur voor verwarminginstallaties geweest en die zei dat voor de nieuwe living van 24 m² die wordt gebouwd, een lucht/water warmtepomp niet kan wegens een te groot vermogen van de warmtepomp.

Een gasketeltje is een goede keuze .Voor het verwarmen van de living van 24 m² zal er een vloerverwarming of radiatoren met lage druk worden geïnstalleerd.

Laatstleden kwam onze architect naar ons en die vertelde dat hij een nieuw klein huis laat bouwen en voor de verwarming een gascondenstieketeltje zal aanschaffen.

Hij was zeer enthousiast over het kleine gascondensatieketeltje omdat in zijn huidige woning de gasketel veel groter is. 

Maar.... ik vraag me het volgende af:

De installateur die bij ons is geweest en een offerte zal opmaken sprak over een gasketeltje.

Omdat een lucht/water warmtepomp een te groot vermogen heeft voor een living van 24m².

Dus begon hij over een gasketeltje voor de living van 24m².

Wordt met dit gasketeltje exact een gasketeltje bedoeld dat een vermogen heeft dat berekend is op een ruimte van 24m²?

Of is dit hetzelfde gascondensatieketeltje dat de architect zal kopen voor zijn kleine nieuwe huis dat hij laat bouwen?

Want zowel er geen warmtepompen zijn met een aangepast vermogen voor de nieuwe living van 24m², denk ik dat er ook geen gascondensatieketels zijn met een vermogen aangepast aan een ruimte van 24m². 

Graag uw inzicht hierover.

grtz,

gilberto

Download gratis onze airco-gids

Download gratis onze airco-gids

Alles wat je moet weten over airco’s: van soorten en installatie tot tips voor optimaal rendement. Inclusief handige checklists!

Download nu gratis jouw gids

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Het energiedieet: "Dit zijn de grootste energieverbruikers in huis"

Het energiedieet: "Dit zijn de grootste energieverbruikers in huis"

Hoe kan je je energieverbruik beperken? Energie-expert Paul De Vylder geeft tips om te besparen op verwarming, toestellen, warm water en verlichting.

Lees meer

Vloerverwarming opstarten na de zomer: expert geeft advies

Vloerverwarming opstarten na de zomer: expert geeft advies

Tijd om je vloerverwarming weer op te starten na de zomer nu de temperaturen dalen? Vloerverwarmingsexpert Dimitri Vits van Easykit geeft tips.

Lees meer

Lucht-waterwarmtepomp: werking, voor- en nadelen, prijs en premie

Lucht-waterwarmtepomp: werking, voor- en nadelen, prijs en premie

Met een lucht-waterwarmtepomp kan je een woning verwarmen en van warm water voorzien. Lees meer over de werking, voor- en nadelen, prijs en premie.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag