gevolgen van verwijderen asbesthoudend onderdak?
Binnenkort, althans dat hoop ik, wordt mijn dak gerenoveerd. Het gaat om een hellend dak met 4 veluxen en het huidige onderdak bestaat uit hechtgebonden asbestplaten. Die laatste zullen door de dakwerker verwijderd worden.
Nu ben ik mij pas gaan inlezen na het goedkeuren van deze opdracht. Vervolgens ben ik me grote zorgen beginnen maken over de mogelijke effecten van het verwijderen van het onderdak dat asbest bevat.
Ik vraag me bijvoorbeeld af of bij de verwijdering van het onderdak geen gevaar is dat er zich asbestvezels verspreiden doorheen het hele huis. De veluxen moeten er immers ook even uit, om er daarna terug ingeplaatst te worden. Onder het dak zit een gerenoveerde zolder, waarop geleefd wordt, en van waaruit ook een brede open trap vertrekt die uitgeeft op het gehele huis.
Mogelijk (hopelijk) overdrijf ik de gevolgen. Maar ik wil ook niemand in gevaar brengen. Is er iemand die het in het juiste perspectief kan plaatsen? Ikzelf heb totaal geen ervaring en weet enkel wat ik her en der lees.
Alvast bedankt!