Hoe huis best isoleren en verwarmen volgende jaren
Hallo,
Even een korte beschrijving van de actuele situatie:
Huis gekocht bouwjaar 73, halfopen, spouwmuren niet geisoleerd, geverfde witte gevels, EPC 315, leien dak met nog asbest in, verwarming op niet condenserende stookolie ketel, dubbele beglazing in houten profielen (geen HR), open haard
Ik zoek naar de beste strategie om te verwarmen/isoleren, rekening houdend met budget-restricties
Het verwijderen van asbest, nieuw dak leggen + zonnepanelen is een te grote kost, die ik zeker de eerste 5 jaar niet kan doen.
Ik dacht aan volgende pistes qua isolatie:
- dubbele beglazing veranderen door HR glazen: kostprijs lijkt me doenbaar als de frames niet vervangen moeten worden - maar impact?
- spouwmuren: heb grote twijfels hierover gezien de geverfde gevels. je leest overal dat het geen problemen zou moeten geven met vocht, maar risico blijft. is wel heel droog huis op dit moment, geen vochtproblemen.
- plat dak in keuken: zal ik laten isoleren
En volgende pistes qua verwarming:
- stookolie weg doen, overschakelen naar gas: los van het ecologische aspect, wat gaat deze investering me echt opbrengen? gas moet nog getrokken worden vanuit de straat, nieuwe ketel plaatsen: om uiteindelijk maandelijks zelfde te betalen of zelfs meer?
- stookolie houden, maar open haard ombouwen tot pelletkachel als secundaire verwarmingsbron naast de stookolie
- warmtepomp lijkt me onrealistisch op dit moment: dure installatie, en huis onvoldoende geïsoleerd, ook geen zonnepanelen mogelijk wegens budget.
Welke alternatieven zien jullie?
bedankt!