Hartelijk dank voor deze vele opmerkingen. Het keuren van een alarmsysteem is blijkbaar voor velen een levend item .
Zoals ik nu lees is het idd niet eenduidig.
-Keuring alarmcentrale jaarlijks verplicht? lijkt afgeschaft of toch niet ?
-De keuring beperkt zich idd tot openen van deuren , testen klavier, rook in de brandmelders en loeien van de syrene. Af en toe batterij vervangen. Gefixed op 30 minuten, kostprijs echter ... En met een beetje geluk heb je dezelfde technieker, zo niet kent die het huis niet en moet je alles zelf nog tonen. Het lijkt een beetje op de autokeuring. Eigenlijk lijkt het overbodig, maar je doet het omdat het moet. Maar of het elk jaar moet is mogelijks overdreven. Tijdens Covid zijn ze ook niet langsgeweest.
-Aan de andere kant, als je zoals wij ,niks afweten van de elektriciteit en als het systeem goed werkt en gekeurd is geeft het een veilig gevoel. En als er een inbraak of brand is dan kan je sneller op hen beroep doen om te helpen. Ook als er een raam of poort vervangen wordt.
-Ik heb dus niks tegen zo'n nazicht, maar contracten waaraan je vasthangt. Bovendien is de zekering kast dicht met een sleutel die alleen zij in handen hebben . Als ik een andere (kleine ) firma bel werken zij allen met hun eigen merk en komen ze niet tussen bij merken die ze niet beheren. Op zich eerlijk , zodat er niet geprutst wordt, maar aan de andere kant een erg beschermend (duur) wereldje. Net zoals de sleutelmakers. Vandaar de vraag : is er een lijst met erkende keurders al dan niet installateurs ? Wie ene goede keurder kant regio Asse-Aalst mag tips doorgeven !