Zelfde panelen liggen nu ( zij het op een andere locatie ) op het oosten gericht, voor zover ik nog weet onder een hoek van 40 ° en met dezelfde omvormer ( Sunnyboy SB1200 TL ). Heb er geen cijfers van maar zou naar verluid normaal werken .
Aanvankelijk lagen die naar het zuiden gericht met een kantelsysteem . Omdat die dan verder uiteen liggen om geen schaduw te veroorzaken aan de achterliggende panelen kon hij zijn dakoppervlak niet optimaal benutten . Door naar het zuiden te richten leverde dat +/- 10% meer opbrengst op met hetzelfde aantal panelen t.o.v. naar het oosten gericht .
Ik had toen voorgesteld om 2 panelen meer te leggen en dan gewoon plat op het schuin dak richting het oosten en dat leverde meer op ( en is ook deugdelijker naar windbelasting toe ) . Ik zal nog eens navragen wat de opbrengst nu is .
Zie ik laatst mijn buurman de helft van zijn panelen naar het noorden gericht . Reden ? Om aan de epb te voldoen moest hij zoveel panelen leggen . Dat ze niet gaan opbrengen was bijzaak . Ben ook eens benieuwd wat daar de opbrengst van gaat zijn .