4

Warmte scan

PDegregoriis
PDegregoriis
#Isolatie · 1 jaar geleden

Kan je met een warmte verlies scan van je huis het EPC rapport betwisten ?

Bijna alles werd geïsoleerd behalve de gevels van ons waardevol geacht rijhuis (1929). Binnenkant lukt niet omwille van historische ornamenten. Vermits de muren zeer dik zijn en het in de zomer koel blijft, betwijfel ik of isolatie nut heeft.

Graad advies.

Alle reacties

0
LeaD
LeaD
13 241 Andere professioneel
1 jaar geleden

EPC is theorie, scan is praktijk .

0
Carl Vandecasteele
Carl Vandecasteele
78 736 Verbouwer
1 jaar geleden

Er is een verschil tussen hittedoorslag ('s zomers) en isolatie. in jouw geval heeft dat niet met elkaar te maken omdat de hittedoorslag de massa in rekening brengt en uiteraard gaat een dikke muur dan goed scoren daarin en gaat de zomerhitte volledig bufferen qua dag en nachtschommelingen .
isolatiewaarde van een dikke muur is vrijwel niks (ik woon zelf in huis van 1935 met anderhalf steense muren) en ook een dikke muur heeft warmteverliezen hoor.

bij EPC kijkt men niet OF iets al dan niet geisoleerd is maar welk isolatiemateriaal (lambda-waarde) met welke dikte. ook je warmtesysteem en de energiebron daarvoor is van groot belang. zelfs hoe je sanitair warmwater gemaakt wordt

0
Kris M
Kris M
594 3474 Andere particulier
1 jaar geleden

Voor mij is het enige wat telt het reele energieverbruik om te verwarmen en natuurlijk welke temperatuur aangehouden werd in welke ruimtes.  

0
mbbs1024
mbbs1024
14 175 Andere particulier
1 jaar geleden

EPC geeft enkel een beeld over de theoretisch mogelijke warmteverliezen, en houdt geen rekening met de effectieve warmteverliezen.
Een huis met een goed EPC kan evengoed een energieslurper zijn, als de isolatie of technieken niet goed geplaatst zijn en er daardoor volop koudebruggen zijn, of er veel warmte verloren gaat wegens een niet luchtdichte afwerking.

Het is bovendien ook nog afhankelijk van de persoon die het EPC opstelt, onlangs nog in de krant gelezen, hetzelfde huis dat naargelang de EPC rapporteur, 3 verschillende EPC scores kreeg.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Makkelijk zien waar je woning warmte en dus geld verliest? Een thermoscan helpt je op weg

Makkelijk zien waar je woning warmte en dus geld verliest? Een thermoscan helpt je op weg

Wil je weten langs waar je woning het meeste warmte verliest? Een thermoscan brengt het snel en makkelijk in beeld. Zo werkt het.

Lees meer

Tocht in huis bestrijden: 5 tips voor elk budget

Tocht in huis bestrijden: 5 tips voor elk budget

Tocht in huis aanpakken kan op verschillende manieren, afhankelijk van je budget en specifieke behoeften. We lijsten voor jou 5 oplossingen op.

Lees meer

De 10 grootste fouten bij vloerisolatie

De 10 grootste fouten bij vloerisolatie

Je vloer isoleren: waar loopt het typisch mis en waar let je beter extra voor op? Tien boosdoeners!

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag