Goeiemorgen,
1) Dank u voor uw reactie. Ik heb de berekening gemaakt voor mijn geval. Het verschil gemaakt tussen mijn vroegere factuur (zonder zonnepanelen) van electriciteit en de huidige (met zonnepanelen) en , behoudens vergissing van mijnentwege, kom ik maar tot een kleine besparing. Deze kleine besparing is volgens mij niet voldoende om de kost van de zonnepanel op 6 jaar terug te verdienen!
2) Dat nieuwbouw altijd uitgesloten was van subsidies is , volgens mij, nooit zo expliciet vermeld geweest , niet in de communicatie van de overheid , niet in de communicatie via de media. Het is pas als je eindelijke de nodige gegevens hebt verzameld en wilt inbrengen via het systeem van Fluvius dat je plots niet meer verder kunt en het systeem je zegt dat je geen recht hebt op subsidies.
3)Nog zoiets : energiedelen : dat lijkt op het eerste gezicht interessant. Maar wanneer je wil energiedelen, bijvoorbeeld in ons geval, wij zouden energiedelen willen doen met de zonneenergie die opgebracht wordt door de zonnepanelen op ons tweede verblijf aan de kust over te zetten naar ons thuisadres, dan is dit niet altijd mogelijk.
Energiedelen gaat per kwartier : als je zonnepanelen gedurende een kwqrtier zonneenergie opbrengen, maar gedurende dat kwartier gebruik je daarvan niets op je thuisadres, dan wordt deze zonneenergie overgezet op het net (wat veel minder opbrengt, dan als je het zou kunnen in mindering brengen van het thuisverbruik).
mvg