3

aankoop + verkoop nieuwe woning

ramoooooo
ramoooooo
#Budget · 1 jaar geleden

Dag iedereen,

Wij hebben afgelopen week ons huis verkocht (compromis wordt volgende week getekend). In eerste instantie zouden we opteren voor een aankoop- en verkoopbelofte, maar aangezien we al een huis op het oog hebben en graag een bod zouden willen uitbrengen gaan we misschien toch voor de normale wijze van 4 maanden gaan. De nieuwe woning waar we enorm geïnteresseerd in zijn hebben we al bezichtigd. Aangezien we momenteel de middelen niet hebben om een waarborg van 5% te betalen, is de verkoper akkoord met ons bod, zonder waarborg, maar wil hij wel binnen de 3 maanden de akte verlijden aangezien dit dan 25% minder risico is. Dit begrijpen wij uiteraard volledig.

Nu probeer ik een beetje een berekening te maken. Indien wij voor dat huis zouden willen gaan, dan zouden we de akte binnen de 3 maanden moeten verlijden. Opteren voor een pandwissel wordt in dat geval heel moeilijk aangezien onze huidige bank, het Vlaams Woningfonds, het dossier onmogelijk binnen de 3 maanden afkrijgt. De notaris gaf aan dat hun termijn, inclusief het sturen van een schatter etc., MINIMUM 4 maanden in beslag neemt.

Indien we onze hypotheek vervroegd zouden willen afbetalen en een nieuwe lening zouden willen aangaan bij bijvoorbeeld een Beobank, dan stuiten we volgens mij op het probleem dat we moeten wachten op het geld van ons verkocht huis, en de registratie- en notariskosten moeten neerleggen (bij pandwissel wordt dat verrekend). Zoals eerder aangehaald hebben we de middelen niet om die bedragen nu voor te leggen wegens renovaties etc. aan ons verkocht huis.

Mijn vraag is nu concreet: Wij kunnen geen bedrag op tafel leggen voordat wij ons geld van onze eigen verkoop hebben. hoe krijgen we het voor elkaar om die kosten van de nieuwe lening te betalen met de opbrengsten van ons verkocht huis, maar ons toch aan de termijn te houden die de verkopers van het nieuw huis ons voorleggen? Hoe doen mensen dat uberhaüpt? Een nieuwe lening afsluiten nadat je je eerste huis verkoopt? Wacht de bank waarbij je de nieuwe lening afsluit tot het dossier verkoop eerste woning is afgerond, of hoe doen ze dat? Ik vermoed dat niet iedereen voor een pandwissel kiest.

Ik ben uiteraard nog in afwachting van professioneel advies, volgende week een afspraak met de notaris + bank maar had graag al jullie advies gehad...

Alle reacties

0
RodeRidder
RodeRidder
237 1896 Bouwer
1 jaar geleden

Zoiets gebeurt normaal met een overbruggingskrediet, tenzij je over voldoende fondsen beschikt om die periode te overbruggen, wat dus bij jullie niet het geval is.

Brengt kosten mee, hypotheek plaatsen, officiele schatting ed om zeker te zijn dat de waarde het krediet dekt. Al snel 2000€. Als je nog ergens een hypotheek op een ander pand hebt dat kan je die kosten wel drukken. 

Als opschortende voorwaarde voeg je de goedkeuring van dat overbruggingskrediet toe, meeste verkopers aanvaarden dat. 

0
Patrick Oostens
Patrick Oostens
8 80 Andere professioneel
1 jaar geleden

Laat je in de eerste plaats niets wijsmaken door een notaris die zegt dat een akte opmaken minstens 4 maanden duurt. Als ze zelf een huis verkopen via biddit, moet het geld er liggen binnen de 3 weken. Krijg dat maar eens voor elkaar bij een bank ! 

Als ze willen, is een akte dus rond op 1 maand, niet op 4 maanden.

Wat het sociaal woningfonds betreft, is het inderdaad zo dat die een grote achterstand hebben.  Dat rond krijgen zal inderdaad nipt zijn.

Naar een andere bank stappen, is dan de enige oplossing die overblijft. Als jullie huis verkocht is, kan je ook eisen aan de kopers dat die op tijd betalen binnen de 3 maanden. Dan heb je geen overbrugging nodig. Kan je de fiscale aftrekbaarheid meenemen naar die nieuwe lening en is alles opgelost.

Voor een eerlijke vergelijking van 15 banken, kan ik jullie zeker helpen als kredietmakelaar en bespaar je heel wat tijd door niet alle banken te moeten aflopen en krijg je echt onafhankelijk advies. Met ook nog eens de goedkoopste schuldsaldoverzekering op de markt en dito brandverzekering ben je helemaal zeker van de beste deal.

0
Kris M
Kris M
594 3475 Andere particulier
1 jaar geleden

Bij Bidditverkopen is de akte al op voorhand geschreven. Je vindt ze op Biddit bij elk pand.  Vandaar dat die korte termijn technisch kan.  Die korte termijn is idd lastig als je (veel) moet lenen en kan een showstopper zijn als (groot)ouders geen tijdelijke leningen willen of kunnen geven.  Anders de kot vn de nalatigheidsclausule incalculeren.  Natuurlijk ook op voorhand met de bank gaan praten over je leenmogelijkheden want opschortende voorwaarden zoals lening zijn er niet.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Vlamingen willen meteen de echte prijs kennen van een renovatiewoning

Vlamingen willen meteen de echte prijs kennen van een renovatiewoning

Embuild wil dat kopers onmiddellijk de kosten kennen om een huis te verbouwen. “De renovatiekosten moeten in de verkoopadvertentie”, aldus Deiteren.

Lees meer

Besparen op je renovatie dankzij renovatiepremies? Deze werken komen in aanmerking

Besparen op je renovatie dankzij renovatiepremies? Deze werken komen in aanmerking

Je woning renoveren of energiezuiniger maken? Ontdek hoeveel je kan besparen dankzij de renovatiepremies in Vlaanderen, Brussel en Wallonië.

Lees meer

Groot Vlaams woononderzoek: 1 op 6 kampt met vochtproblemen

Groot Vlaams woononderzoek: 1 op 6 kampt met vochtproblemen

Ontdek hoe Vlamingen wonen: van compact wonen en vochtproblemen tot betaalbaarheid. De belangrijkste resultaten van de Vlaamse woonsurvey.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag