VOCHTPROBLEEM SCHEIDING DAK MUUR

3

VOCHTPROBLEEM SCHEIDING DAK MUUR

GENR
GENR
#Dak · 1 jaar geleden

Ik bewoon een rijhuis waarvan mijn dak bedekt is met natuurleien. De muur van de woning van de buur is hoger dan mijn dak. Zowel hij als ik hebben nu een vochtprobleem. 

Het kan m.i. dat dit veroorzaakt wordt doordat er geen lood ingewerkt is (zie foto) in de muur van de buur en waarbij het lood dan ook nog een stuk mijn leien overlapt zodat er geen water in die naad tussen muur en mijn dak/leien kan lopen.

Ik heb mijn woning nogal recent gekocht maar volgens ik kan uitmaken uit de recent genomen foto in bijlage werd de muur van de buur bezet met steenstips (of met een volle steen) tot op mijn leien (die er wellicht eerst lagen) en werd de naad dan nog wat opgevoegd met mortel. De goot en regenpijp/afvoer werd recent hernieuwd.

2 vragen:

1)Kan dit de oorzaak zijn van het vochtprobleem bij mij en de buur? Zo ja hoe oplossen? 

2) Wie moet hier voor herstel zorgen: buur? 

Dank voor jullie advies

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/90523/dak-muur.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=96eb883bbdd17130f3770f736f2d4df7

Alle reacties

0
Kris M
Kris M
594 3490 Andere particulier
1 jaar geleden

Onder voorbehoud: die steenstrips werden geplaatst nadat je dak geplaatst werd.  Als t toen niet binnenregende opdat er op de originele muur ingeslepen loodslabben waren geplaatst (of dakbedekking onder de leien ingeslepen werd wat je normaal niet doet). Er is geen lood te zien....   

contacteer je brandverzekering om een diagnose te stellen.  Mi moeten de pannen er af langs de muur om loodslabben in te slijpen in de nieuwe muur.  Dit in de veronderstelling dat er een onderdak is.  

Normaal komt een (onderdak) dakbedekking opwaards geplooid tegen de buitenmuur en daarover loodslabben.  

0
LeaD
LeaD
13 242 Andere professioneel
1 jaar geleden

Aan het schrijnwerk te zien zijn is er nog héél veel onderhoud nodig .

0
GENR
GENR
2 20 Verbouwer
1 jaar geleden

beste Kris, ik kan je volgen dat er geen lood te zien is en het gebrek hieraan voor vocht via de naad zorgt. Ik zei in mijn vraag volle steen of steenstrip. Voor mij is het nog niet duidelijk of het een volle steen of slechts een steenstrip is en wat eerst geplaatst werd: de leien op het dak of de steen (of minder waarschijnlijk de steenstrip) Maar ik vermoed dat de leien op het dak eerst geplaatst werden en daarna de steen(strip) bovenop gezien er, indien de leien laatst zouden geplaatst zijn,  er precies geen snede ingeslepen werd in die steen(strip) om de leien onder de steen(strip) te steken. 

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Regenwater afvoeren begint met een goede regenpijp: dit moet je weten

Regenwater afvoeren begint met een goede regenpijp: dit moet je weten

Een regenpijp voert regenwater weg van je dak. Ontdek alles over materialen, de prijs, de plaatsing en het onderhoud.

Lees meer

Welke dakgoot past bij jouw woning?

Welke dakgoot past bij jouw woning?

Ontdek welke dakgoot het beste past bij jouw woning. Van materialen, zoals aluminium en koper, tot de plaatsing, de prijs en het onderhoud.

Lees meer

Hoe asbest verwijderen? Enkele do's en don'ts

Hoe asbest verwijderen? Enkele do's en don'ts

In heel wat oude woningen zit er nog asbest. Hoe verwijder je dit kankerverwekkende materiaal zonder risico? Enkele tips om asbest te verwijderen.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag