Waterinsijpeling in kelderverdieping appartementsgebouw

1

Waterinsijpeling in kelderverdieping appartementsgebouw

Eigenaardig
Eigenaardig
#Regelgeving · 1 jaar geleden

Ik kocht vorig jaar een appartement in een gebouw dat minder dan 10 jaar oud is.

Regelmatig, meestal na hevige regenval constateren we waterinsijpeling  in de garages, en de gemene delen van de kelders, alsook in sommige private kelders. Een van de kelderdeuren vertoont reeds sporen van optrekkend vocht.

Volgens mede-eigenaars dateert het probleem al van bij de oplevering van het gebouw, maar is er nooit een effectieve oplossing geboden door de bouwfirma. Meerdere mails met foto's werden naar de syndicus gestuurd om het probleem aan te kaarten. De bouwfirma kwam enkele keren ter plaatse om vaststelling te doen, en ze deden enkele pogingen om het probleem,op te lossen, maar tot op heden is er nog steeds wateroverlast.

Hoe kunnen we dit best aanpakken?

Vervalt de aansprakelijkheid van de bouwfirma als zij dit laten aanslepen tot de 10de verjaardag van de oplevering, of is de datum van melding/herinnering van het probleem van toepassing?

Is het nuttig om een onafhankelijk expert aan te stellen? Kan dit via de brandverzekering?

Alle reacties

0
Pierke
Pierke
0 16 Andere particulier
1 jaar geleden

Wij hebben exact hetzelfde probleem en hebben ook alles geprobeerd om hiervoor een bevredigende oplossing te vinden. Helaas blijft alles bij het oude: de bouwheer voelt zich helemaal niet aangesproken en wijt de schuld aan o.a. het gras dat boven de ondergrondse garage is aangelegd is. Verder reikt zijn oplossingsbekwaamheid niet tenzij wij willen dat het volledig dak van de ondergrondse garage bloot gelegd wordt en indien nodig hersteld wordt maar dan wel kosten van de VME.

De syndicus zou een expert aanstellen maar blijft om een voor mij onbekende reden ook talmen. De vraag bijft inderdaad wie dit gaat betalen en of we de bouwheer in gebreke kunnen stellen met tientallen mails en foto's in de hand.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Geen elektricien meer nodig voor plug-in thuisbatterijen: Synergrid wil regels aanpassen

Geen elektricien meer nodig voor plug-in thuisbatterijen: Synergrid wil regels aanpassen

Kan je binnenkort een plug-in thuisbatterij zonder elektricien installeren? Synergrid wil de regels aanpassen.

Lees meer

Dit verandert er in 2025 voor wie een woning (ver)bouwt

Dit verandert er in 2025 voor wie een woning (ver)bouwt

Heb jij een bouwgrond gekocht of ga je jouw woning dit jaar renoveren? Ontdek welke bouw- en renovatieregels er in 2025 veranderen.

Lees meer

Renovatieplicht voor verhuurders? Minimaal EPC-label vanaf 2030

Renovatieplicht voor verhuurders? Minimaal EPC-label vanaf 2030

Huurwoningen moeten vanaf 2030 verplicht een minimaal EPC-label behalen. Ontdek welke impact de renovatieplicht voor verhuurders heeft.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag