15

Gevelrenovatie: isolatie + spuitkurk

Diorama
Diorama
#Isolatie · 1 jaar geleden

Ik heb in 2015 een prefabwoning(bungalow) van de jaren 70 gekocht zonder spouwmuren. Zoldervloer is geisoleerd en de ramen zijn vervangen. Gevel op zich is echt lelijk en de muren zijn aan de dunne kant (20-21 cm).

Omdat de woning op kleigrond gebouwd is en er kans is op barsten, dacht ik aan kurk omdat die toch flexibeler blijkt te zijn dan crepi + Kurk is gemakkelijker in onderhoud.

Sowieso wil ik isoleren. Voorlopig twee offertes gekregen,
1/ Lambdawaarde 0,032. - 12 cm - 34.000 euro (te duur, dieven)
2/ Lambdawaarde 0,032. - 10 cm - 25.500 euro

Vraag mij nu af of dit voldoende is qua isolatie, ik wil echt wel een verschil merken van warmtegevoel binnen en aan de andere kant, tweede offerte is al hoog genoeg 

Wat denken jullie?

Alle reacties

0
mbbs1024
mbbs1024
14 180 Andere particulier
1 jaar geleden

Bij mij heeft een isolatie met R waarde van 5 voor de muren en het platte dak, plus de plaatsing van tripple glas gezorgd voor een halvering van het energieverbruik voor verwarming, en ook in de zomer wordt het daardoor minder heet binnen, waardoor ik ook de airco nog maar zelden aanzet om te koelen.
Op de muren staat 16 cm EPS, afgewerkt met crepy, en op het platte dak ligt 10 cm PIR, wat dezelfde isolatiewaarde geeft als de EPS op de muren.
Normaal gezien is er niet zo een groot prijsverschil om wat dikkere isolatie aan te brengen, omdat het werk om dat te plaatsen hetzelfde is en je enkel het verschil in materiaalkosten betaalt, een bevriende architect had me aangeraden om als ik toch de moeite deed om te isoleren, om dan ineens genoeg te isoleren tot een R waarde van 5.

(

0
Diorama
Diorama
0 12 Andere particulier
1 jaar geleden

Bedankt voor je antwoord! 

Gisteren is er iemand gekomen die EPS 14 cm aanraadde... Wacht nog op een offerte.

Onderkant XPS zei hij....

Has ook een beter gevoel bij hem maar is afwachten :) Heb het huis alleen gekocht dus moet het ook allemaal zelf betalen... Als het TE veel is, gelijk de eerste offerte, weet ik zelfs niet of het de moeite is om te doen, ook al wil ik wel ...

0
Carl Vandecasteele
Carl Vandecasteele
78 736 Verbouwer
1 jaar geleden

@Diorama:
ik schrik echt niet van die bedragen voor gevelisolatie. is niet zozeer materiaalkost. blinde muren zou je zelfs gemakkellijk zelf kunnen doen...
maar het is vooral werkuren die je betaalt. alle isolatie rond vensterdorpels, vensterdagkanten en deuropeningen moet deteailleerd op maat gebracht en vastgemaakt... nieuwe vensterdorpels dienen aangebracht... Onderkant strook XPS is omdat dit vochtbestendig is.
en over het geheel dan spuitkurk wat ook niet goedkoop is...
Naar terugverdientijd komen deze werken daarom na dakisolatie en isolerend glas en spouw na-isoleren

ik ben heel benieuwd naar uw nieuwe offerte met EPS 14cm. wat toch redelijk isolatieniveau is.

0
mbbs1024
mbbs1024
14 180 Andere particulier
1 jaar geleden

Inderdaad, bij mij hebben ze ook xps onderaan gezet omdat dat minder vocht opneemt dan eps.
Ik had 3 offertes, 2 ervan waren ongeveer gelijk in prijs, en 1 stak er een stuk bovenuit.
Van die 2 heb ik er die uitgekozen die voor het platte dak EPDM gebruikte ipv roofing.

0
Diorama
Diorama
0 12 Andere particulier
1 jaar geleden

Hey!

Weet wel dat er veel werk aan is, aan mijn huisje maar bon, sommigen overdrijven toch hard.

In 2021 had ik 3 offertes, 2 rond de 21K, eentje 28K. Besloten om te wachten en eerst ramen en deur te vervangen. Daarna binnen aangepakt en nu zou ik echt willen iets doen aan die gevel.

Offerte twee, die persoon is niet eens langs geweest en eerst nogal grof gedaan aan de telefoon. Zei dat hij niet komt naar hier, te ver en dat ik voor een offerte naar de showroom moet gaan. Wist niet goed wat gezegd, zei dat ik aan het werk ben en zal terugbellen. 's Avonds was hij een heel ander persoon. Wou nog altijd niet naar hier komen maar wou de plannen zien en offerte opmaken. In mijn mail had ik nog gezet dat ik dikkere isolatie wil en andere afvoerpijpen... die heeft hij er dan niet in gestoken dus denk niet dat ik met hen zal verder werken, ook al was ik tevreden over de verkoper in 2021. Nog gevraagd via mail naar de afvoerpijpen maar hij antwoorde kort over iets anders. Slechte verkoper.

Ben nog aan het wachten op een offerte van 14 cm...

Er zijn nog 2 gekomen maar ook aan het wachten. De laatste wil 26 februari langskomen op zijn offerte te tonen en uitleg te geven...

Is nu ook wel batibouw dus waarschijnlijk een drukke periode maar ik heb niet veel geduld :)

0
Diorama
Diorama
0 12 Andere particulier
1 jaar geleden

Hoi

Die persoon van 14 cm heeft een heel grappige offerte doorgestuurd.

Had eerst gekeken naar totaal van iets minder dan 22K maar dan beter gekeken , hij heeft een offerte gestuurd voor crepi, meerprijs kurk, de plinten, afvoer vervangen en verlengen van ventilatierooster raamtabletten allemaal als 'optie' gestoken. GEEN IDEE WAAROM!

Als ik alles optel, lig ik aan 29719 euro. 

Die verkopers beginnen serieus op mijn zenuwen te werken. Scheelt aan elk offerte of persoon iets.

@Diorama:
ik schrik echt niet van die bedragen voor gevelisolatie. is niet zozeer materiaalkost. blinde muren zou je zelfs gemakkellijk zelf kunnen doen...
maar het is vooral werkuren die je betaalt. alle isolatie rond vensterdorpels, vensterdagkanten en deuropeningen moet deteailleerd op maat gebracht en vastgemaakt... nieuwe vensterdorpels dienen aangebracht... Onderkant strook XPS is omdat dit vochtbestendig is.
en over het geheel dan spuitkurk wat ook niet goedkoop is...
Naar terugverdientijd komen deze werken daarom na dakisolatie en isolerend glas en spouw na-isoleren

ik ben heel benieuwd naar uw nieuwe offerte met EPS 14cm. wat toch redelijk isolatieniveau is.

0
Bolai
Bolai
2 25 Andere professioneel
1 jaar geleden

Wat is daar grappig aan?

Hoe ga je de gevel uitdikken zonder al de rest mee te verlengen?

Dat is toch logisch ?

0
Carl Vandecasteele
Carl Vandecasteele
78 736 Verbouwer
1 jaar geleden

ik verschiet tegenwoordig  nergens meer van!
al mijn renovatiefases zijn bijlange nog niet rond. nu heeft een goede vriend pas een woning gekocht en stromen bij hem de offertes toe en die ingekeken :
sommigen beschrijven alle punten van de werkzaamheden maar zetten er enkel een totaalprijs bij.
anderen dan weer beschrijven elk onderdeel van de werken waarbij ze telkens prijs vermelden en onderaan het totaal.
Misschien wil die van jou het gemakkellijk maken om aparte punten aan te vinken  maar ik kan me moeilijk voorstellen dat je zonder de opties goten-vervangen en tabletten-verlengen  kan...
enkel kurk als een toeslag vind ik logisch.
Al bij al valt de prijs dik mee als ik dit met je oorspronkelijke vraag bekijk en bedenk dat ie de hoogste isolatiewaarde biedt:  vergelijken tussen aannemers loont toch altijd de moeite en de duurste is lang niet altijd de beste

0
Diorama
Diorama
0 12 Andere particulier
1 jaar geleden

Wat is daar grappig aan?

Hoe ga je de gevel uitdikken zonder al de rest mee te verlengen?

Dat is toch logisch ?

Waar heb je het over? Niets is logisch aan een halve offferte. Die opties heeft hij niet meegerekend in totaalprijs. Hoezo optie 0 euro?

Alles dat noodzakelijk is, moet toch opgeteld worden om aan een deftige offerte te komen?

0
Diorama
Diorama
0 12 Andere particulier
1 jaar geleden

Wel de zogezegde opties niet meerekenen in de totaalprijs vind ik bizar hoor...

Hoe moet ik dan tekenen? Nergens kun je zetten: met alle optie aub...

mensen willen toch een volledige offerte? Niet enkel: iso, benodigdheden en crepi zoveel in totaal.

rest grijs en niet meegerekend in totaalprijs.

ik verschiet tegenwoordig  nergens meer van!
al mijn renovatiefases zijn bijlange nog nuiet rond. nu heeft een goede vriend pas een woning gekocht en stromen bij hem de offertes toe en die ingekeken :
sommigen beschrijven alle punten van de werkzaamheden maar zetten er enkel een totaalprijs bij.
anderen dan weer beschrijven elk onderdeel van de werken waarbij ze telkens prijs vermelden en onderaan het totaal.
Misschien wil die van jou het gemakkellijk maken om aparte punten aan te vinken  maar ik kan me moeilijk voorstellen dat je zonder de opties goten-vervangen en tabletten-verlengen  kan...
enkel kurk als een toeslag vind ik logisch.
Al bij al valt de prijsdik mee als ik dit met je oorspronkelijke vraag bekijk en bedenk dat ie de hoogste isolatiewaarde biedt:  vergelijken tussen aannemerts loont toch altijd de moeite en de duurste is lang niet altijd de beste

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Vraag nu gratis en vrijblijvend offertes voor isolatiewerken

Vraag nu gratis en vrijblijvend offertes voor isolatiewerken

Wil je je energierekening verlagen? Laat je woning isoleren door vakmensen uit de buurt. Vraag nu gratis en vrijblijvend offertes aan.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Wat is de prijs van gevelisolatie?

Wat is de prijs van gevelisolatie?

Je verwarmingskosten met 30 procent verlagen? Ontdek alles over gevelisolatie: van de prijs, over de verschillende materialen tot premies.

Lees meer

Dakisolatie: je hellend dak na-isoleren langs buiten

Dakisolatie: je hellend dak na-isoleren langs buiten

Wanneer je geen onderdak hebt en de zoldervloer isoleren geen optie is, zijn er twee mogelijkheden om je hellend dak na te isoleren langs buiten.

Lees meer

Geluidsisolatie: alles wat je moet weten voor een betere nachtrust en meer wooncomfort

Geluidsisolatie: alles wat je moet weten voor een betere nachtrust en meer wooncomfort

Geluidsisolatie zorgt voor meer gemoeds- en nachtrust. Lees meer over de prijs en hoe je je vloer, plafond of wanden akoestisch isoleert.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag