3

Radiator verwijderen

sven74
sven74
#Verwarming & koeling · 1 jaar geleden
Deze vraag is goed beantwoord

Hallo,

Ik zou graag de radiators in onze slaapkamers verwijderen. Deze hebben de afgelopen 10 jaar nooit aangestaan en nemen enkel plaats in beslag (i.e. een muur die niet kan gebruiken). Aangezien we van plan zijn aircoditioning te plaatsen, is er een alternatief voorhanden moest het toch een keertje nodig zijn.

Volgens mij moet het mogelijk zijn dit zelf te doen, maar ik ben niet 100% zeker of dit wel klopt.

Hier is hoe ik denk het te doen (zie ook foto in bijlage).

1. Water afsluiten aan de CV (is dit echt nodig en zo ja, hoe moet dit?) - (Ketel is een Viesmann Vitodens 

2. De 'dopjes' (A) voor de aan- en afvoer verwijderen en met een inbus sleutel de aan- en afvoer dichtdraaien

3. De aflsuiting onderaan aan de andere kant van de radiator (niet op de foto) openen en de ontluchter bovenaan losdraaien zodat de radiator leegloopt

4. De bevestigingsmoeren aan de aan- en afvoer (B) losdraaien en de radiator verwijderen.

---vanaf hier ben ik minder zeker

5. De aan- en afvoer op het 'aansluitblok' aflsuiten met een dop

6. De aan- en afvoer terug opendraaien met een inbusleutel

Is dit min of meer correct en zijn er eventuele zaken waar ik nog rekening mee moet houden? Welk type afluitdop dien ik te gebruiken (indien stap 5 correct is uiteraard)? 

Alsvast bedankt!

Sven

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/90795/20240203220419890ios.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=83df4777ae3ce614e1fcb16ce16ea724
1
selfmade
selfmade
4 101 Andere particulier
1 jaar geleden

Hoe je het wilt doen is goed..... een dop erna erop is perfect, terug open draaien  niet doen.

1
selfmade
selfmade
4 101 Andere particulier
1 jaar geleden

Stop 3/4

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/90817/stop-34.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=891333543936f89c73e00c3e78fe12c6

Alle reacties

0
selfmade
selfmade
4 101 Andere particulier
1 jaar geleden

Hoe je het wilt doen is goed..... een dop erna erop is perfect, terug open draaien  niet doen.

0
selfmade
selfmade
4 101 Andere particulier
1 jaar geleden

Stop 3/4

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/90817/stop-34.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=891333543936f89c73e00c3e78fe12c6
0
sven74
sven74
0 1 Andere particulier
1 jaar geleden

Bedankt voor je antwoord!

Ik begrijp hieruit dat de radiotoren parallel zouden aangeloten zijn en niet in serie? In dat geval zou er toch ergens een collector moeten zijn, niet? We hebben er 1 in de berging beneden voor de vloerverwarming maar ik heb er verder geen (tenzij die verborgen zit achter het toilet boven waar ook alle afvoerleiding lopen)

UPDATE---

Ik heb ondertussen het lastenboek van de woning nog eens gelezen (ik vind het dossier van de CV niet onmiddellijk terug) en daar staat het volgende

'de leiding worden volgens het principe van de tweepijpsinstallatie uitgevoerd...

... en bestaat uit aanvoer- en retourleiding met aansluiting dmv perskoppelingen voor elke radiator...

... Het is mogelijk om elke radiator afzonderlijk af te koppelen zonder dat de volledige installatie moet geledigd worden...'

Ik denk dat dit mijn vraag beantwoord. Nogmaals bedankt voor de snelle reactie!!

Vraag gratis offertes aan voor een nieuwe condensatieketel

Vraag gratis offertes aan voor een nieuwe condensatieketel

Laat een zuinige condensatieketel plaatsen door ervaren professionals. Vraag nu gratis en vrijblijvend offertes aan.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Verwarmen met een gasketel: alles over het onderhoud en de alternatieven

Verwarmen met een gasketel: alles over het onderhoud en de alternatieven

Een gasketel verwarmt je woning en sanitair water. Hoe onderhoud je een gasketel correct? En wat zijn de alternatieven als je hem wil vervangen?

Lees meer

Wat is de prijs van een radiator?

Wat is de prijs van een radiator?

Ontdek de prijs van radiatoren en vergelijk de kosten van paneel-, design-, handdoek-, en inertieradiatoren. Vind de beste radiator binnen je budget.

Lees meer

Warmtepompen met koelmiddel R32 verboden vanaf 2027

Warmtepompen met koelmiddel R32 verboden vanaf 2027

Ontdek waarom koelmiddel R32 in warmtepompen vanaf 2027 verboden is en welke duurzame alternatieven er zijn. Enkele warmtepompexperts aan het woord.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag