Kelder buitenmuur langst binnen isoleren

14

Kelder buitenmuur langst binnen isoleren

August
August
#Isolatie · 1 jaar geleden

Ik overweeg om mijn kelder aan de binnenkant te isoleren omdat de vloer op de begane grond niet geïsoleerd is (gebouwd in 1970) en mijn kelder last heeft van vochtigheid door optrekkend grondwater. De naden van de dallen zijn vochtig. Ik vraag me af waar ik rekening mee moet houden als ik de buitenmuren van de kelder wil isoleren. Ook heb ik gemerkt dat de waterkeringfolie op de laatste betonblok van de kelder bijna constant vochtig is. Is het een goed idee om hier bijvoorbeeld XPS tegen te plakken?"

Alle reacties

0
Carl Vandecasteele
Carl Vandecasteele
78 736 Verbouwer
1 jaar geleden

waterdichte  mortel is gewone mortel met toevoeging van compactuna plus. krijgen ze zwembadn mee waterdicht dus voor keldr lukt het wel ;-)
maar met de snel evoluerende commerciële markt die voor iedere toepassing iets verkoopt, zou het me niet verwonderen dat er al een speciaal product in de handel is.
je moet er wel je muren tot boven de waterkeringslaag mee estrijken en dik genoeg, 2mm zal te weinig zijn, ik zou zeker 1cm nemen

Beste Carl,

Dank je wel voor je advies.

De eerste betonblok van onderaf gezien is inderdaad nat, daar bevindt zich dan de waterkering. Vanaf de waterkering is elke blok natuurlijk droog. Ik zal jouw raad opvolgen. Zodra het droog is in de zomer, zal ik deze hele onderste rij behandelen met mortel + ct. De dallen die op de grond liggen hebben voegen. Wanneer ik meer druk uitoefen op deze dallen komt er een heel klein beetje vocht vrij. Ik moet wel vermelden dat ik twee maanden geleden een lek had in mijn kelder, waarbij 3 kuub water is vrijgekomen (het water stond tot aan mijn enkels). Dit water is vervolgens naar de grondwaterput gelopen, waarna mijn pomp het naar buiten heeft gepompt. Dit kan natuurlijk de reden zijn waarom de voegen nog steeds nat zijn. Ik vermoed dat het vocht voornamelijk langs de onderste betonblokken naar binnen sijpelt. Kun je mij een geschikte mortel aanraden?

Met vriendelijke groet,

0
August
August
0 5 Bouwer
1 jaar geleden

Bedankt voor je reactie! Dit kan zeker een oplossing zijn, maar zo behandel je toch enkel één vlakte tegen het vocht en bevat de steen nog steeds water achter die laag mortel. Maak ik dan geen kans op betonrot na lange tijd? 

Heb ook al gehoord van iets dat je inspuit en zich een weg baant door te steen. Dit reageert dan met het vocht waardoor je een reactie krijgt en je steen uiteindelijk water afstotend zou worden?

Toch bedankt!

0
LeaD
LeaD
13 242 Andere professioneel
1 jaar geleden

Heb je nu baksteen of beton ? Betonrot is bij beton, baksteen rot niet, is gebakken . Beton ontstaat uit een chemisch proces tussen allerlei toeslagstoffen .

Er was ooit een tijd dat een kelder bezetten een echte stiel was . Er werden 3 dunne lagen aangebracht . Compactuna of dergelijke bestonden nog niet . In de hoeken zag je wel eens een driehoekig muurtje opgemetst tot boven de waterlijn opdat de waterdruk langs daar weg kan, een soort buffer , soms met overloop .

0
August
August
0 5 Bouwer
1 jaar geleden

Dag LeaD

De kelder is opgemetst met betonstenen.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Wat is de prijs van gevelisolatie?

Wat is de prijs van gevelisolatie?

Je verwarmingskosten met 30 procent verlagen? Ontdek alles over gevelisolatie: van de prijs, over de verschillende materialen tot premies.

Lees meer

Dakisolatie: je hellend dak na-isoleren langs buiten

Dakisolatie: je hellend dak na-isoleren langs buiten

Wanneer je geen onderdak hebt en de zoldervloer isoleren geen optie is, zijn er twee mogelijkheden om je hellend dak na te isoleren langs buiten.

Lees meer

Geluidsisolatie: alles wat je moet weten voor een betere nachtrust en meer wooncomfort

Geluidsisolatie: alles wat je moet weten voor een betere nachtrust en meer wooncomfort

Geluidsisolatie zorgt voor meer gemoeds- en nachtrust. Lees meer over de prijs en hoe je je vloer, plafond of wanden akoestisch isoleert.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag