3

Offerte en Factuur komen niet overeen

Bruno Jacobs
Bruno Jacobs
#Regelgeving · 1 jaar geleden

Één offerte werd opgemaakt. Dakwerken. 

Alles werd opgesteld, ook de levering en plaatsing van breerdere dakprofielen in Ral kleur. 

Offerte getekend. Voorschot 40% betaald volgens offerte, en nu : eindfactuur met het totale bedrag + extra voor de Alu ral klik profielen die op de offerte stonden en nu apart gerekend worden.

Ik betwist dit, zal verwijzen naar de offerte maar op waarop kan ik mij juridisch beroepen en of sterk houden? (offerte en eindfactuur niet overeen komen)

Alle reacties

0
kas
kas
261 2197 Andere professioneel
1 jaar geleden

Voor je een klacht wegens privacyschending aan je broek krijgt, verwijder de contactgegevens van desbetreffende firma. DIe boetes voor privacyschending lopen op in de duizenden euro's.

Je spreekt van levering en plaatsing van breedere randprofielen? Is dit in meerwerk genoteerd of staat dit vermeld is de offerte/factuur of is dit een wijziging in overleg ?

Kijk ook even de kleine letters na, soms staat daar in vermeld dat wijzigingen aka meerwerken in de offerte uitgevoerd kunnen worden zonder voorafgaandelijk akkoord als de som van deze werken onder de ( meestal) 4 of 5% blijft van het totale bedrag. Dit om de continuiteit en de vlotte afwerk te blijven waarborgen.

Ook opletten met bepalingen waarbij prijsstijgingen en heirkracht kan ingeroepen worden. 

Sowieso de factuur is niet conform de offerte  ? ( na te zien) 

De voorwaarden zijn niet van toepassing? 

Dan aan getekende ingebrekestelling sturen binnen de vermelde periode en volgens de modaiteit opgesteld in de voorwaarde waarbij je de factuur met datum XXX van datum XXXXX officieel protesteerd wegens niet conform met de afgetekende offerte van datum en nummer .

Juridisch moet je niets inroepen of sterk houden. Je moet de factuur protesteren en dan zullen zij 1) dit protest aanvaarden en creditnota opsturen of 2) je een brief toesturen van een raadsman.

Je kan vermelden dat je dit schrijft onder voorbehoud van alle rechen en zonder enige nadelige erkentenis. Dan mag je flaters in je brief schrijven, je advocaat kan dit nog rechtzetten.

0
moes
moes
73 723 Andere professioneel
1 jaar geleden

Je geeft continu de verkeerde informatie. Er is ook een duidelijk verschil in de profielen. Offerte is 10 cm en factuur spreekt over 11 cm. Dus er is iets aan de hand. Als je niks betaald dan zal de rechtbank je aanzien als wanbetaler. Advies is dan ook het uitgevoerde deel wat niet word betwist te betalen en alleen datgene dat betwist wordt gedeeltelijk te betalen. Doe je dat niet en je verliest dan zal je schadevergoeding en rente moeten betalen over het volledige bedrag en dat kan aardig oplopen. Niet betalen is zowieso verliezen en dan zal je in je eigen voet schieten

0
kas
kas
261 2197 Andere professioneel
1 jaar geleden

Wie geeft verkeerde informatie ?

als er een verschil zit in profielen dan zal dit gestaafd moeten worden met een dockument of afspraak van wijziging. 

als dit niet is gebeurd dan is een officieel protest de normale weg. 

Hierdoor wordt de TS niet aanzien als wanbetaler want hij heeft de factuur officieel geprotesteerd en daarmee de vordering gestuit. Het is aan de aannemer om aan te tonen dat de gevraagde meerwerken zijn bevestigd door de TS 

Als de rest van de werken conform zijn uitgevoerd met de offerte dan is het inderdaad beter om deze al te betalen en het betwiste bedrag niet. 

Maar zoals ik zei: wat staat er in de voorwaarden.

Misschien mijn antwoord aandachtiger lezen ?

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Welke premies zijn er voor de doe-het-zelver?

Welke premies zijn er voor de doe-het-zelver?

Ontdek welke doe-het-zelf premies je als klusser kan aanvragen en bespaar zo op je verbouwkosten.

Lees meer

Minister van Energie schaft renovatiepremies af en geeft hogere premies aan de laagste inkomens

Minister van Energie schaft renovatiepremies af en geeft hogere premies aan de laagste inkomens

De regering hervormt de Mijn VerbouwPremie. Vanaf 1 juli 2025 komt er meer steun voor lage inkomens, hogere inkomens ontvangen minder premie.

Lees meer

Een tweede digitale meter om te profiteren van negatieve prijzen: kan dat?

Een tweede digitale meter om te profiteren van negatieve prijzen: kan dat?

Een tweede digitale meter: hoe werkt dat en wat is het nut? We vroegen het aan Lara Lammens van Fluvius en energie-expert Joannes Laveyne van UGent.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag