4

Onvergunde aanbouw verzwegen tijdens verkoop.

Dolfijn1234
Dolfijn1234
#Regelgeving · 1 jaar geleden

Vorig jaar kochten we een huis en onlangs dienden we bij de gemeente een omgevingsvergunning in voor het isoleren van de buitengevels.

Door deze aanvraag is er naar boven gekomen dat onze aanbouw/veranda (32m2) onvergund is. Dit staat er al sinds 1992. Deze moet geregugaliseerd worden.

Hetgene wat we niet begrijpen is dat op alle officiële kaarten (kadastraal plan en geopunt) onze aanbouw wel erop staat, dat deed ons vermoeden dat de vergunning in orde is. Daarnaast stond er op het stedenbouwkundig uittreksel niets van bouwmisdrijven.

Kunnen wij de kosten van de regularisatie doorrekenen aan de vorige eigenaar/ immomakelaar aangezien zij dit verzwegen hebben? Zowel bij het bezoek als ondertekenen van de compromis hebben wij de vraag gesteld of alles vergund was en zij lieten toen weten dat er geen problemen zijn qua vergunningen met het huis. De aanbouw/veranda en keuken (die ook niet vergund is) werden op het immo zoekertje nog als grote pluspunten aangegeven terwijl nu de kans bestaat dat we een deel moeten afbreken als de gemeente die niet wil regulariseren.

Hopelijk kan iemand van jullie ons hierover meer info geven

Alle reacties

0
RodeRidder
RodeRidder
237 1896 Bouwer
1 jaar geleden

In de akte staan vaak clausules om de aansprakelijkheid van de verkoper af te wenden op de koper, dikwijls algemeen en vaag zoals "geen weet hebben van..." of de "koper aanvaardt het goed...." 

Bezint eer ge begint. Voor je naar de rechtbank loopt die clausules goed lezen en eventueel laten interpreteren door een jurist.

0
Dolfijn1234
Dolfijn1234
0 2 Andere particulier
1 jaar geleden

Bedankt voor de info.

Het kan toch niet dat verkoper en immomakelaar mogen liegen als je vraagt hoe het zit met de vergunning? Want dat hebben ze wel gedaan.

Is het niet aan de immomakelaar om te zorgen dat de info die hij heeft correct en en eerlijk is?

0
RodeRidder
RodeRidder
237 1896 Bouwer
1 jaar geleden

Een familielid die beroepsmatig met het gerecht te maken heeft zei mij ooit dat er nergens zoveel wordt gelogen als op de rechtbank onder ede 😗.

Heb je alle clausules in je akte doorgenomen? 

0
Patrick Oostens
Patrick Oostens
8 81 Andere professioneel
1 jaar geleden

je kan daar best de notaris voor inschakelen die de akte maakte.

Als alles volgens de algemene bouwvoorschriften werd gebouwd, zal alles nog wel meevallen. Als er dieper is gebouwd dan toegelaten, meestal 17 m op het gelijkvloers, is er een groot probleem en dien je inderdaad je te wenden tot de vorige eigenaar. In de akte staat er meestal dat de verkoper verklaart dat er geen bouwovertredingen zijn. Als dat wel het geval is, kan je hem laten opdraaien voor alle kosten. Waarschijnlijk wel via de rechtbank, maar ik zou eerst via de notaris proberen.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Btw op sloop en heropbouw voor projecten definitief 6%

Btw op sloop en heropbouw voor projecten definitief 6%

De btw voor sloop en heropbouw via een projectontwikkelaar is definitief 6%. De Programmawet van de regering-De Wever kreeg eindelijk groen licht.

Lees meer

Komt er een verplicht EPC voor alle Belgische woningen?

Komt er een verplicht EPC voor alle Belgische woningen?

Om de klimaatdoelen te halen wil de Centrale Raad voor het Bedrijfsleven (CRB) een verplicht EPC voor alle woningen.

Lees meer

Waarom heeft Vlaanderen zoveel energieleveranciers en Wallonië zo weinig?

Waarom heeft Vlaanderen zoveel energieleveranciers en Wallonië zo weinig?

Er is een nieuwe energiespeler in Wallonië. Toch telt Wallonië veel minder leveranciers dan Vlaanderen. Energie-expert Maxime Sonkes legt uit waarom.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag