1

Binnenmuur nat door?

DieterDhondt
DieterDhondt
#Muren · 1 jaar geleden

Vraagje voor mijn zus, zij heeft EPS parels (BASF neopixels) in haar spouw (8,1cm) laten blazen omdat er geen isolatie aanwezig was. Op hetzelfde tijdstip werd haar gevel gerenoveerd in maart 2022 waarbij de crepilaag werd weggehaald om zo de oude steen terug naar boven te halen. De oude voegen werden uitgeslepen en opnieuw gecementereerd omdat het huis dateert van begin 1900. De gevel werd in juni 2022 gehydrofobeerd, maar wel zo dat de muur nog kon ademen.
Nu merkte ze in oktober 2023 een vochtplek op op 1 specifieke zone, waarna er blazen kwamen op het vliesbehang (januari 2024) en nu vochtplekken en blazen heeft over de gehele muur.
Wat raden jullie aan te doen? Het gaat over een muur op eerste verdieping, dus over opstijgend vocht kan geen sprake zijn.

Alle reacties

0
Keon
Keon
86 769 Andere professioneel
1 jaar geleden

Het kwaad is eigenlijk al geschied...

Hydrofobering is iets wat je beter steeds achterwege laat, het doet meer kwaad dan goed omdat het ook verhindert dat condensvocht van binnenuit naar buiten kan.
Hydrofobering is NOOIT voor 100% uitgevoerd of blijft nooit in optimale conditie... er zijn steeds scheurtjes waarlang het regenwater toch in de gevelmuur kan dringen (maar er weer moeilijk uitkan omwille van die hydrofobering).

Uitslijpen van de voegen is een beetje hetzelfde verhaal... als je geen kalkmortel hebt gebruikt bij het hervoegen, neemt de droogcapaciteit van de gevelmuur af.
Bovendien loopt je het risico op vorstschade op het grensvlak originele kalkmortel met de nieuwe cementmortel.

Bovendien is de gevelmuur nu geïsoleerd waardoor deze geen warmte meer van binnenuit krijgt om op te drogen.
Als de zon dan op die muur gaat schijnen, krijg je dampdiffusie vanuit de gevelmuur naar uw binnenmuren! En als dat binnenmuren zijn die sowieso al redelijk wat vocht te verwerken krijgen (bijv. slaap- of badkamer) of waar de verwarming niet altijd aan staat, dan krijg je dus de problemen zoals je schetst.

De binnenmuur is dan verzadigd met vocht en die wil ook naar binnentoe uitdrogen waardoor je blazen krijgt.

Oplossing
-----------
1. Nakijken welke mortel er werd gebruikt bij het hervoegen en desnoods vervangen door een kalkmortel ("luchtkalk" nemen en geen hydraulische kalk!);

2. Hydrofobering laten degraderen en zeker geen lagen ervan gaan bijzetten. Uw zus zal de vergissng moeten "uitzweten" vrees ik.
Misschien eens vragen aan de fabrikant van de hydrofobering of er een middeltje bestaat om hun produkt weer (deels) te verwijderen maar ik vrees ervoor.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Je buitenmuur waterdicht maken? Zo bescherm je je muur tegen vocht

Je buitenmuur waterdicht maken? Zo bescherm je je muur tegen vocht

Ontdek hoe je je buitenmuur waterdicht kan maken met impregneren, voegwerken en meer. Voorkom vochtproblemen met deze praktische oplossingen!

Lees meer

Crepi voor je gevel: alles over soorten, prijs, isolatie en onderhoud

Crepi voor je gevel: alles over soorten, prijs, isolatie en onderhoud

Crepi als gevelafwerking? Ontdek soorten, prijs, isolatie, onderhoud, premies en een stappenplan. Alles voor een duurzame, mooie gevel.

Lees meer

6 vragen over pleisterwerken

6 vragen over pleisterwerken

Bij dit precisiewerkje komt heel wat kijken. Hoog tijd om enkele veelvoorkomende situaties verder uit te diepen.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag