Toegevoegde waarde rolluiken bij grote schuiframen met HR++ glas

4

Toegevoegde waarde rolluiken bij grote schuiframen met HR++ glas

ennairaM
ennairaM
#Ramen en deuren · 1 jaar geleden

Beste,

Wij twijfelen momenteel rolluiken te plaatsen aan grote schuiframen met HR++  waarde.  In de zomer is er aan deze ramen geen zoninval, dus screen is niet nodig.  Als het koud is, komt is er aan de schuiframen  wel een beetje een 'koude' gevoel. De rolluiken zouden vooral tijdens de winter 's nachts gesloten worden.

Vraag: heeft het plaatsen van geïsoleerde rolluiken aan grote ramen met HR++ waarde zin.

Alle reacties

0
Vilis
Vilis
17 239 Verbouwer
1 jaar geleden· Bedankje ontvangen

Alle beetjes helpen, maar of je de kosten ook terug verdient is een ander verhaal. Maar comfort is ook z'n geld waard.

0
moes
moes
73 723 Andere professioneel
1 jaar geleden

Hoe groot is groot. Wij noemen schuifdeuren groot vanaf ongeveer 4.5 mtr bij een hoogte van 2.5 mtr. Bij standaard dubbel glas en zelfs bij 3voudig glas is er dichtbij inderdaad altijd een koudeslag door convectie. Daar kan je nu eenmaal niet veel aan doen. Als je er dan ook nog gevoelig voor bent ..... Gordijnen kunnen een oplossing zijn, rolluiken zijn idd nog beter. Maar zoals hierboven opgemerkt moet je ook beetje de kosten in de gaten houden. Je moet er ook op toezien dat hoe groter zo,n schuifdeur is je al vlug met 2 aparte rolluiken zit en een extra geleider in het midden ter hoogte van de chicane van je schuifdeur (midden). Ja je kan zo,n rolluik in 1 deel krijgen maar dat zal dan wel een joekel worden die opgerold wel hier of daar uit de muur komt tenzij speciale voorzieningen in de ruwbouw. Er zijn dus eerder veel esthetische overwegingen dan technische moeilijkheden. Ik zelf zou het afraden. Echt zeer grote rolluiken hebben soms de neiging te staan fladderen bij heel erg straffe wind. Voor de ene vervelend voor de andere dan weer niet. 

0
ennairaM
ennairaM
0 9 Andere particulier
1 jaar geleden

Dank u wel voor het snelle antwoord. 

De schuiframen zijn 2,4m hoog en kleine 4m breed.  We opteren voor rolluiken in 2 delen.  Het glas is dubbel Hr++.  De terugverdientijd nemen we niet in rekening.  Is er een studie ofzo waarmee we kunnen zien hoeveel graden we in de winter tijdens de nacht kunnen winnen door het plaatsen van rolluiken.

0
moes
moes
73 723 Andere professioneel
1 jaar geleden

Zelfs al zou je 10 of 20 graden winnen dan ga je dat nooit terug verdienen. En je gaat dat  dan alleen doen op de schuifdeur ?  Het zal in jouw geval vooral een "goed gevoel"- beslissing zijn. Dus puur subjectief en niet objectief We moeten eens dringend gaan afstappen van die 'terugverdien" religie. In een gebouw en de omstandigheden zijn er veel te veel variabelen omdat precies te kunnen gaan berekenen. Hoe ga je bvb de opwarming van de aarde incalculeren. Vast ? Variabel ?  In grote lijnen kan er idd wel een serieuze besparing zijn en we moeten daar ook naar toe. Maar micro ingrepen zoals een rolluik plaatsen op één raam ? ......... en dan heb ik nog niet eens de energie ingecalculeert die het kost om zo,n rolluik te fabriceren van plastic pellet tot afgewerkt product bij jou.

Nu ik ga die discussie over energie niet aangaan hoor. Ben dat stadium voorbij. Wij hebben meer dan genoeg energie. alleen..... We kweken als konijnen en moeten altijd maar meer en meer. Mijn ma is de 80 voorbij. Ze heeft in haar leven de wereldbevolking zien verdubbelen in de miljarden. Das niet eens honderd jaar. Stel je de volgende 100 jaar voor en dan gebeurt die aangroei dan ook nog eens exponentieel. Wat gaan we dan doen met energie ? Warmtepompen ? laat me niet lachen. Als een ganse wijk van 250 woningen uit de grond haalt wat er in zit zal dat ook wel zijn effect hebben. Niks is onuitputbaar.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

5 tips om je huis koel te houden op warme zomerdagen

5 tips om je huis koel te houden op warme zomerdagen

Wat kan je op warme zomerdagen doen om oververhitting in je woning te vermijden? Met deze vijf tips hou je het aangenaam koel in huis.

Lees meer

Waarom hoogrendementsglas onmisbaar is voor jouw ramen en deuren

Waarom hoogrendementsglas onmisbaar is voor jouw ramen en deuren

Ontdek hoe hoogrendementsglas in ramen en deuren bijdraagt aan energiebesparing, verhoogd comfort en lagere stookkosten voor jouw woning.

Lees meer

Pvc- of aluminium ramen: met deze tips maak je de juiste keuze!

Pvc- of aluminium ramen: met deze tips maak je de juiste keuze!

Twijfel je tussen pvc- of aluminium ramen? Ontdek welk materiaal het beste scoort op vlak van stijl, isolatie, prijs, duurzaamheid en onderhoud.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag