Zelfs al zou je 10 of 20 graden winnen dan ga je dat nooit terug verdienen. En je gaat dat dan alleen doen op de schuifdeur ? Het zal in jouw geval vooral een "goed gevoel"- beslissing zijn. Dus puur subjectief en niet objectief We moeten eens dringend gaan afstappen van die 'terugverdien" religie. In een gebouw en de omstandigheden zijn er veel te veel variabelen omdat precies te kunnen gaan berekenen. Hoe ga je bvb de opwarming van de aarde incalculeren. Vast ? Variabel ? In grote lijnen kan er idd wel een serieuze besparing zijn en we moeten daar ook naar toe. Maar micro ingrepen zoals een rolluik plaatsen op één raam ? ......... en dan heb ik nog niet eens de energie ingecalculeert die het kost om zo,n rolluik te fabriceren van plastic pellet tot afgewerkt product bij jou.
Nu ik ga die discussie over energie niet aangaan hoor. Ben dat stadium voorbij. Wij hebben meer dan genoeg energie. alleen..... We kweken als konijnen en moeten altijd maar meer en meer. Mijn ma is de 80 voorbij. Ze heeft in haar leven de wereldbevolking zien verdubbelen in de miljarden. Das niet eens honderd jaar. Stel je de volgende 100 jaar voor en dan gebeurt die aangroei dan ook nog eens exponentieel. Wat gaan we dan doen met energie ? Warmtepompen ? laat me niet lachen. Als een ganse wijk van 250 woningen uit de grond haalt wat er in zit zal dat ook wel zijn effect hebben. Niks is onuitputbaar.