15

Oude accumulatie kachels, alternatief?

Biezeveld1
Biezeveld1
#Verwarming & koeling · 1 jaar geleden

Een huis gebouwd eind jaren 90 met twee units in de living en 1 in de keuken. Warmtepomp heeft geen zin omdat het huis onvoldoende is geïsoleerd. Ik heb sinds kort zonnepanelen. Ik dacht aan zuinige elektrische verwarming?

Alle reacties

0
Technix
Technix
0 29 Andere particulier
1 jaar geleden

Dynamisch tarief klinkt mooi, ... toch enkele bedenkingen, daar de interessantste uren op dagen van veel zon en/of veel wind zijn. m.a.w. voor opvang van het verwarmingsverbruik in de winter niet echt optimaal.  

Nog een nadeel lijkt me, dat je je benodigd (lees: zo veel mogelijk) vermogen best intrekt tijdens de goedkoopste tijdzones (ingeschat zo'n 4uur/dag tijdens de dynamische topdagen?) . Dan komt het capaciteitstarief erbij kijken om je op een andere manier af te straffen...

Ik heb hier recent een oplossing voor ontwikkeld, ideale oplossing voor accumulatoren. Neem gerust contact op indien interesse!

Variable energiecontracten.
Deze relatief "nieuwe" contracten volgen de energiebeurs van uur tot uur. Daarom hebben wij een systeem ontwikkeld dat hier gebruik van maakt waar door je maandelijks een hoop geld kan besparen.

Hoe kan je een variable energiecontract gebruiken om geld te besparen?
Indien de grootgebruikers aan staan op de goedkoopste uren wordt de prijs van dat uur gebruikt om uw factuur te berekenen. Dit is natuurlijk manueel niet haalbaar om constant verbruikers aan/uit te zetten op bepaalde uren (tenzij je werkloos en slaaploos bent).

Onze oplossing heeft dit geautomatiseerd, geef aan welke apparaten
je (dagelijks) wilt aanzetten, denk aan elektrische verwarming, boilers, batterijen, vaatwassen, ... en voor hoe lang deze moeten aan staan. Elke dag wordt er een schema berekend op basis van de apparaten
en de energiebeurs.

Voorbeeld:
De accumulatieverwarming van de Badkamer moet 378 minuten aanstaan bij een gemiddelde buitentemperatuur van 0 graden Celsius, alsook wil ik dat de badkamer tot 20 graden Celsius wordt verwarmd.
Dit apparaat wordt in dit geval toegevoegd als een dynamisch apparaat (in onze oplossing) dat rekening houdt met de gemiddelde buitentemperatuur van de dag zelf, je kan hier zo ver in gaan als je wilt.

Zo zien we dat de vereiste minuten AAN dynamisch worden aangepast op basis van de gemiddelde buitentemperatuur, stel dat de gemiddelde buitentemperatuur morgen 10 graden Celsius is zal de badkamer gedurende 189 minuten aan staan.
Elke dag worden de energietarieven voor morgen opgehaald en wordt er een slim schema samengesteld rekening houdend met de maximum capaciteit die u zelf instelt.

U geeft zelf aan welke apparaten en met welke voorwaarden u met onze oplossing wilt gebruiken en dit kan op maat aangepast en geïnstalleerd worden.
Indien u interesse of vragen heeft aarzel zeker niet om ons te contacteren! Ook al is het maar om te kijken of u dit zou kunnen gebruiken bij u thuis. laurent@ldit.be

Het gaat natuurlijk veel verder dan wat hier beschreven staat maar ik wou het simpel en eenvoudig houden.

0
Smaus
Smaus
1 6 Andere particulier
1 jaar geleden

Het eigenaardige aan de dynamische tarieven is dat ze niet zo voorspelbaar zijn als de perceptie is, je moet de tarieven maar eens bekijken op de  https://my.elexys.be/MarketInformation/SpotBelpex.aspx

hoeven niet altijd laag te zijn bij veel wind en zon. Vanmiddag om 13 uur 1.99 en om 14 uur 1.0 Eu/MWh terwijl om middernacht de prijs   84.33Eu/MWh was. Wel een verschil van ruwweg factor 40!! Waarom?? Daarvoor is een slim systeem die de dag op voorhand ( want die prijzen zijn bekend 1 dag op voorhand) de meest voordelige oplossing biedt, onafhankelijk van perceptie.

Wat capaciteit betreft, stel je hebt een bepaalde hoeveelheid kWh benodigd om je temperatuur de bereiken. Stel 2 uur met een vermogen van 2.5 kW en je gewenste temperatuur bereikt, je kan niet zeggen ik ga 1 uur verwarmen aan 5 kW, omdat het tarief dan goedkoper is.

kan niet zeggen pomp er maar 5 keer zoveel in dat uur 

13

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/91844/screenshot20240331093206samsung-internet.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=420a536ff09cc0a661f8408ce0b871f0
0
Technix
Technix
0 29 Andere particulier
1 jaar geleden

We zijn nu eind maart, met af en toe eens een beetje zon. Dynamische prijzen worden rond14.00h bekend gemaakt voor de volgende dag op basis van voorspelling... vandaag is dit op basis van zon (12-16h). In (november),december, januari zullen deze gunstige periodes heel wat schaarser zijn (tenzij je eens uitzonderlijk een heel winderige dag hebt)

Als je met jouw voorbeeld slechts enkele uren zult verwarmen aan 2,5 kWh gunstig tarief (zonder batterij verwarm je dus net wanneer er is voorspeld dat de zon schijnt) en in de resterende periode niet zult verwarmen, zal je veel kou lijden vrees ik... 

0
Biezeveld1
Biezeveld1
0 5 Andere particulier
1 jaar geleden

ik denk dat het de lucht lucht warmtepomp zal worden, enige optie om het betaalbaar te houden vrees ik

https://www.ecobouwers.be/duurzaam-bouwen/artikels/5-opties-voor-wie-verwarmt-met-accumulatoren

0
Biezeveld1
Biezeveld1
0 5 Andere particulier
1 jaar geleden

Dank je wel voor de antwoorden!

Vraag gratis offertes aan voor een nieuwe condensatieketel

Vraag gratis offertes aan voor een nieuwe condensatieketel

Laat een zuinige condensatieketel plaatsen door ervaren professionals. Vraag nu gratis en vrijblijvend offertes aan.

Offertes aanvragen
Vloerverwarming plaatsen? Ontvang gratis offertes!

Vloerverwarming plaatsen? Ontvang gratis offertes!

Laat vloerverwarming installeren door experts en ontdek de voordelen voor jouw woning. Vraag gratis offertes aan!

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Een thermostaat voor je verwarming: slimme optie voor meer comfort en besparing

Een thermostaat voor je verwarming: slimme optie voor meer comfort en besparing

Hoe werkt een thermostaat voor de verwarming van je woning? Ontdek alles over de verschillende soorten en hoe je er energie mee kan besparen.

Lees meer

Centrale verwarming op pellets? Ontdek alles over de pelletketel of cv-kachel op pellets

Centrale verwarming op pellets? Ontdek alles over de pelletketel of cv-kachel op pellets

Een centrale verwarming op pellets verwarmt je woning en sanitair water. Ontdek alles over pelletketels en -kachels: van prijs tot onderhoud.

Lees meer

Je badkamer verwarmen? Met deze tips van een expert doe je het efficiënt

Je badkamer verwarmen? Met deze tips van een expert doe je het efficiënt

Je komt er maar een paar keer per dag, maar toch moet de badkamer op die momenten lekker warm zijn. Hoe krijg je dat best voor mekaar?

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag