3

Sleutel op deur zonder warmtepomp

Bouwsusa
Bouwsusa
#Verwarming & koeling · 1 jaar geleden
Deze vraag is goed beantwoord

Binnenkort start de bouw van ons sleutel op deur project. 

Blijkbaar gaan ze nog een hoge rendements gasketel aansluiten en niet werken met warmtepomp.

Als ik de vraag stel om misschien toch een warmtepomp te plaatsen en dan liefst een geothermische met grondboring dan beginnen ze meteen wat te mopperen over meerprijs en toch gewoon voor die gasaansluiting te gaan.

Er worden zonnepanelen geplaatst, vloerverwarming voorzien,...

Ik neem aan dat verschil in prijs gemakkelijk 25.000 eur zal zijn?

Hoe snel zal/kan ik dit terugverdienen (gezin 2 volwassenen en 1 kind, een 200m2, vloerverwarming, isolatie wss het goedkoopste wettelijke:-) , ik weet dat er veel meer exacte data nodig is, maar een ruwe schatting...)?

Wat zou de meerwaarde zijn van ons huis met die warmtepomp bij verkoop of verhuur in 5 a 10j.?

Ik vraag liever hier al eens voor ik met professionele ga praten en met onze sleutel op deur met commerciële meningen....

1
Eddi Bata
Eddi Bata
5 51 Bouwer
1 jaar geleden· Bedankje ontvangen

U mag met een WP nooit denken over terug verdienen,  want een WP verbruikt gemiddeld 3800 kWh , net zoveel als het huishoudelijk verbruik van een gezin van 4 en met de huidige elektriciteit prijzen, reken maar uit. Door het wegnemen van de terugdraaiende meter, kan u in de zomer niet meer opslaan op het net wat u in de winter gaat verbruiken. U neemt dus altijd dure elektriciteit op. M.a.w. een WP verdient u niet terug. U krijgt enkel een CO² neutraal huis. Daarenboven zeggen ze wel dat een WP 15 jaar meegaat, maar onze Daikin Altherma is na 5 jaar al stuk gegaan. U kan dat met een gasketel ook hebben, maar dan kost vervanging een pak minder. Onze eerste WP kostte € 10.000, de 2de € 17.000 , geen geo. Voor een geo mag u rekenen op € 30.000. Als ik u was, zou ik wel al vloerverwarming leggen met het oog op een WP later, als ze betaalbaarder worden, maar nu zou ik toch voor die hogerendementsketel gaan. Super zuinig in verbruik. Binnen 15 jaar, als die aan vervanging toe is, kan u nog een WP overwegen. Bij eventuele verhuur van uw huis, gaat u uw huurders blijer maken met een lage energiefactuur. Kwa warmte voel je geen verschil. Bij verkoop moeten kandidaat kopers al in het achterhoofd houden dat ze vroeg of laat een dure WP moeten vervangen. Ik hoop dat u wat heeft aan mijn uitleg.

Alle reacties

0
Eddi Bata
Eddi Bata
5 51 Bouwer
1 jaar geleden· Bedankje ontvangen

U mag met een WP nooit denken over terug verdienen,  want een WP verbruikt gemiddeld 3800 kWh , net zoveel als het huishoudelijk verbruik van een gezin van 4 en met de huidige elektriciteit prijzen, reken maar uit. Door het wegnemen van de terugdraaiende meter, kan u in de zomer niet meer opslaan op het net wat u in de winter gaat verbruiken. U neemt dus altijd dure elektriciteit op. M.a.w. een WP verdient u niet terug. U krijgt enkel een CO² neutraal huis. Daarenboven zeggen ze wel dat een WP 15 jaar meegaat, maar onze Daikin Altherma is na 5 jaar al stuk gegaan. U kan dat met een gasketel ook hebben, maar dan kost vervanging een pak minder. Onze eerste WP kostte € 10.000, de 2de € 17.000 , geen geo. Voor een geo mag u rekenen op € 30.000. Als ik u was, zou ik wel al vloerverwarming leggen met het oog op een WP later, als ze betaalbaarder worden, maar nu zou ik toch voor die hogerendementsketel gaan. Super zuinig in verbruik. Binnen 15 jaar, als die aan vervanging toe is, kan u nog een WP overwegen. Bij eventuele verhuur van uw huis, gaat u uw huurders blijer maken met een lage energiefactuur. Kwa warmte voel je geen verschil. Bij verkoop moeten kandidaat kopers al in het achterhoofd houden dat ze vroeg of laat een dure WP moeten vervangen. Ik hoop dat u wat heeft aan mijn uitleg.

0
kas
kas
261 2197 Andere professioneel
1 jaar geleden

Bent u de eigenaar ?

Dan beslis je toch wat de Sod moet uitvoeren ? 

Als jij vraagt voor een warmtepomp ( natuurlijk na advies ) dan kan de sod niet op eigen houtje een gasaansluiting steken. 

U betaalt of betaalt de sod?

0
Bouwsusa
Bouwsusa
0 1 Bouwer
1 jaar geleden

Ik ben de eigenaar ja, ik beslis uiteindelijk dus,...

Maar ik vroeg me vooral af of het nog een goed idee was en dat ze de warmtepomp niet afraden voor eigen commerciële redenen aangezien ik bij andere projecten van andere firmas wel steeds een warmtepomp in de plannen zag...

Ik heb in 2005 een appartement gekocht met accumulatieverwarming en heb daar nu wel nadelen van ondervonden...vooral prijs verbruik en EPC!  

Nu ze nieuwe gasaansluitingen gaan verbieden wil ik niet weer een foute keuze maken voor de toekomst...maarja, ze kunnen ook gewoon beslissen binnen 5j dat warmtepomp ook geen goede keuze is en zit je er ook mee :-)

Vloerverwarming plaatsen? Ontvang gratis offertes!

Vloerverwarming plaatsen? Ontvang gratis offertes!

Laat vloerverwarming installeren door experts en ontdek de voordelen voor jouw woning. Vraag gratis offertes aan!

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Verwarmen met lagetemperatuurradiatoren: slim en comfortabel!

Verwarmen met lagetemperatuurradiatoren: slim en comfortabel!

Ontdek hoe lagetemperatuurradiatoren energie besparen en comfort bieden in combinatie met duurzame verwarmingssystemen.

Lees meer

Accumulatieverwarming uitgelegd: werking, prijs en toekomst

Accumulatieverwarming uitgelegd: werking, prijs en toekomst

Accumulatieverwarming: hoe werkt het, wat zijn de kosten en welke duurzame alternatieven zijn er? Kom erachter in ons uitgebreide artikel.

Lees meer

Wat is de meest ideale temperatuur voor vloerverwarming?

Wat is de meest ideale temperatuur voor vloerverwarming?

Wat is de ideale temperatuur voor vloerverwarming? Hoe snel is vloerverwarming op temperatuur? En wat met de temperatuur ‘s nachts of als je weg bent?

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag