6

Problemen kadastraal nummer verkaveling

Marijke1
Marijke1
#Regelgeving · 1 jaar geleden

Wij wonen in een kleine verkaveling die 30 jaar geleden vergund werd voor 5 loten. 4 loten bouwgrond en 1 stuk met het woonhuis van de verkoper. Ondertussen zijn van de 4 loten er 3 bebouwd en is het huis van de oorspronkelijke verkoper die overleden is onlangs verkocht. Het betreft een landelijke omgeving die aan strikte voorwaarden is onderworpen. Zeker geen industriële activiteiten. Ligt omgeven door natuurgebied. Nu hebben we vernomen dat de nieuwe koper op zijn stuk een grote hangar voor  voertuigen wil bouwen. Hij is bosbouwer. Volgens de voorwaarden van de verkaveling is dat niet toegelaten. Na vraag bij de gemeente blijkt nu dat dit stuk niet bij de verkaveling zou horen. Wij hebben nochtans wel de originele vergavelingsaanvraag met de oude kadastrale nummers waar duidelijk dat huis erbij stond. Maar op de nieuwe kaarten blijkt het huis onlangs een nieuwe nummer gekregen te hebben. Maar de gemeente zegt niks dan dat er nog geen dossier is. Kan men zomaar in een oude verkaveling de bestemming van 1 lot veranderen zonder de andere eigenaars hiervan op de hoogte te brengen en welke stappen kunnen we nemen zonder direct juridisch te moeten werken om hiervan het fijne te weten? Danku

Alle reacties

0
kas
kas
261 2197 Andere professioneel
1 jaar geleden

Zeker dat de verkaveling over AL de percelen gaat ?

En niet , zoals ik vermoed , vergunning met bijkomende voorwaarden voor de bouwpercelen 1 tot en 4 . en een kompleet andere vergunning met eigen, bijkomende voorwaarden voor lot woning. 

0
Marijke1
Marijke1
0 23 Andere particulier
1 jaar geleden

Hallo, bedankt voor uw reactie. Ik heb de oorspronkelijke vergunning gekregen van de eigenaar. Wij waren de eerste die van hem een stuk kochten. Hij had een vergunning gevraagd om zijn eigen gronden te verkavelen, toen nog weiland. Er staan duidelijk de nummers van de percelen op, waaronder dat van zijn woning en ik herinner me dat dit zo verteld is door de notaris. Het punt is dat nu enkel zijn grond van nummer is veranderd ( heel recent) en de andere niet. Ik krijg heel weinig antwoord van de dienstdoende ambtenaar. Eerst wist ze niks over een verkaveling. Toen we de akte doorstuurden wist ze dan wel dat die woning er niet bij was. Er is nog geen dossier. Maar voor alles start moet het wel correct verlopen. Dus ik hoopte of iemand wist of je kadastrale nummers van een verkaveling bij een verkoop zomaar van bestemming kan laten veranderen zonder de buren in te lichten. Alvast bedankt. 

0
kas
kas
261 2197 Andere professioneel
1 jaar geleden· Bedankje ontvangen

Je uitleg versterkt men vermoeden dat je enerzijds de verkaveling hebt van de weilanden en anderzijds het perceel met de bestaande woning. 

Een bestaande woning kan je niet meer onderwerpen aan een --- toen nieuwe -- verkaveling namelijk die van de resterende loten. 

Neem niet weg natuurlijk dat jullie geen bezwaar kunnen indienen tegen de bouw van de loods.

0
Marijke1
Marijke1
0 23 Andere particulier
1 jaar geleden

Dat gaan we zeker doen. Bedankt voor je antwoord. 

0
LeaD
LeaD
13 242 Andere professioneel
1 jaar geleden· Bedankje ontvangen

Meld er ook eens het jaartal van de verkaveling bij .

0
Marijke1
Marijke1
0 23 Andere particulier
1 jaar geleden

Graag. November 1992. Ik heb ook een mail om indormatie naar het kadaster gestuurd maar dat kan lang duren. In bijlage 2 uittreksels uit het kadaster. Het tweede is opgestuurd door de gemeente. De paarse gearceerde zijn de 4 stukken die volgens hen tot de verkaveling van oorspronkelijk 5 loten behoord. Ze hebben alle nog dezelfde nummer. De lichtgroen gekleurde het vijfde lot, dat er nu is buiten gevallen heeft ineens een andere nummer. 

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/92064/img0750.jpeg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=b9a8393a48c9e88ef4932bf4022da6d1https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/92064/img0842.jpeg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=2337ab7f01ffe2d0ecf03669385c8df5
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Belgen verhuizen 4 keer in hun leven: zo bereid je een verhuis voor

Belgen verhuizen 4 keer in hun leven: zo bereid je een verhuis voor

Belgen verhuizen gemiddeld vier keer in hun leven. Maar hoe bereid je je verhuis voor? Met deze zes stappen bewaar je het overzicht.

Lees meer

Terug premies aanvragen en korting op belasting verdwijnt bijna: dit verandert er in september

Terug premies aanvragen en korting op belasting verdwijnt bijna: dit verandert er in september

Vanaf 1 september kan je terug Mijn VerbouwPremie aanvragen. Maar de korting van de onroerende voorheffing verdwijnt binnenkort.

Lees meer

Kan je zomaar een laadpaal plaatsen als je in een appartement woont?

Kan je zomaar een laadpaal plaatsen als je in een appartement woont?

Wil je een laadpaal aan je appartement? Dan heb je daar recht op. “Maar de regels zijn niet duidelijk", meent Luc Vander Meeren van syndicus Syncura.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag