2

Ervaringen warmtepomp lucht lucht vs lucht water

Tokkevd
Tokkevd
#Verwarming & koeling · 1 jaar geleden

Dag allemaal,

Wij staan op verbouwen en twijfelen qua warmtepomp tussen lucht lucht (pak goedkoper) en lucht water (vloerverwarming - initiele keuze).

Wat zijn de ervaringen met lucht lucht? Geeft dit voldoende 'warmtegevoel'? Is de constante luchtstroom niet storend. Idem voor constante geluid? Trekt de installatie het bij zeer koude winterdagen?

Voor bepaalde ruimten waar de vloerverwarming zou komen, willen we ook airco. Dit zouden dus 2 energiebronnen in dezelfde ruimte zijn - is dit nadelig voor de EPC berekening?

Bedankt om jullie ervaringen even te delen.

Tom

Alle reacties

0
Couterro
Couterro
1 6 Bouwer
1 jaar geleden

Dag Tom, ik kan nog altijd niet begrijpen waarom in de huidige tijden met zijn goed geïsoleerde woningen , er zoveel lucht-water warmtepompen geplaatst worden. Ikzelf heb in mijn totaal renovatieproject 2 Airco's geplaatst om te verwarmen, Mitsubishi met een SCOP van 5.2 voor de 5 KW en 6.5 voor de 2 KW. Deze Airco's zijn nog maar zeer recent geplaatst dus een winter ervaring ben ik nog niet rijk maar ik weet zeker wel dat luchtstroom geen enkel probleem is, deze richten hun "blazen" weg van jou als je in de luchtstroom komt, en geluid is nauwelijks hoorbaar. Ik denk wel dat het belangrijk is om een recent exemplaar aan te kopen en zeker niet te overdimensioneren

0
Eddi Bata
Eddi Bata
5 48 Bouwer
1 jaar geleden

Beste Tom . Een lucht-water warmtepomp maakt ook lawaai hoor. Bovendien haal je die investering er nooit uit. Ze verbruiken enorm veel elektriciteit. Hun levensduur is ook maar beperkt tot 15 jaar, als je chance hebt. Onze Daikin Altherma is maar 5 jaar oud geworden en heeft alle jaren nog eens tussen de € 300 en € 600 aan interventies gekost omdat ze om de haverklap in panne stond. Ik heb buren die met airco verwarmen en het is er altijd aangenaam warm in de winter en lekker koel in de zomer en je hoort niets. Zoals u het al zelf aangeeft is een WP en airco minder gunstig voor uw EPC. Mocht ik herbeginnen, ik koos ook voor lucht/lucht.

Download gratis onze airco-gids

Download gratis onze airco-gids

Alles wat je moet weten over airco’s: van soorten en installatie tot tips voor optimaal rendement. Inclusief handige checklists!

Download nu gratis jouw gids

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Cv-installatie: ontdek de opties voor de centrale verwarming van je woning

Cv-installatie: ontdek de opties voor de centrale verwarming van je woning

Benieuwd welke centrale verwarming het meest geschikt is voor nieuwbouw of renovatie? Ontdek de verschillende soorten cv-installaties en hun prijs.

Lees meer

Wel of niet kiezen voor de warmtepomp: 3 gezinnen over hun keuze

Wel of niet kiezen voor de warmtepomp: 3 gezinnen over hun keuze

Kiezen tussen een warmtepomp of gasketel? Drie gezinnen delen hun persoonlijke ervaringen en afwegingen bij deze belangrijke energiebeslissing.

Lees meer

Must-do voor het najaar: de schoorsteen reinigen

Must-do voor het najaar: de schoorsteen reinigen

De herfst is voor veel mensen het moment waarop ze hun haard of kachel aansteken. Om optimaal te kunnen genieten, moet je wel je schoorsteen reinigen.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag