1

Renovatie oprit en terras

yavel
yavel
#Terras en oprit · 1 jaar geleden

Hallo,

2 jaar geleden hebben wij ons huis (1963) in de groene rand rond Brussel (Belgium) grondig gerenoveerd voor de toekomst. Nu is het de beurt aan onze oprit en terras.

De woning betreft een (compacte) vrijstaande villa op een stuk grond van 14 are. De voortuin is een stuk grond van 100 m^2 (naar beneden licht hellend richting huis toe). Het huidige terras meet 40 m^2.

De volgende werken willen we uitboeren

- Nieuw aangelegde oprit bestaande uit grind. Ik zou de oprit ook een beetje willen vergroten en nieuwe boordstenen plaatsen.

- Vergroot terras (80 m^2). Bovenlaag bestaande uit beton. 

Deze moet sterk genoeg gefundeerd zijn, zodat deze kan fungeren als voorbode voor een bij gebouw . Gezien de hellende tuin zouden we dan met een trap richting tuin moeten werken.

Vragen over oprit:

1. De huidige oprit bestond ooit uit kiezels, maar daar blijft niet veel meer van over. Verder ligt deze nog behoorlijk recht, zonder putten.

Is het voldoende om hier 15cm uit te graven en kiezels over te gieten, of dien ik ook kiezelmatten te leggen?

2. Welke tools heb ik zeker nodig? Is een breekhamer en enkele shoppen voldoende, of haal ik ook een kleine graafmachine?

Vragen over terras:

1. Ik ben van plan om een houten bak te maken rond mijn toekomstige terras. Hier zou ik dan steenslag in leggen als bodem.

Kan ik hiervoor ook al de bovenlaag van mijn oprit gebruiken?

En hoeveel cm steenslag zou ik hier voorzien?

2. Hoe dik zou mijn betonnen laag moeten zijn en welke hellingsgraad zou ik moeten hanteren?

3. Wat kan ik gebruiken als zijkanten voor mijn terras? Betonnen platen?

4. Welke zaken mag ik hier zeker niet over het hoofd zien?

Alvast bedankt voor alle antwoorden!

Alle reacties

0
Feter
Feter
112 1424 Andere particulier
1 jaar geleden

Google eeen op het voordeel van grindmatten. 
Wellicht kan je ze er bovenop leggen dus niks afgraven. Maar dat is moeilijk te zeggen zonder de voortuin te zien. 

Je tuin (her)aanleggen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Tuin’

Je tuin (her)aanleggen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Tuin’

Met dit gratis magazine willen we je graag inspireren en advies geven om het maximum te halen uit jouw tuin en terras.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Zonwering op je terras voorzien? Dit zijn de opties en hun prijskaartje

Zonwering op je terras voorzien? Dit zijn de opties en hun prijskaartje

Met de juiste zonwering voor je terras kan je buiten een aangename schaduwplek creëren. Ontdek alle opties: van een zonneluifel tot een schaduwdoek.

Lees meer

De prijs van een terrasoverkapping: dit zijn de prijsbepalers

De prijs van een terrasoverkapping: dit zijn de prijsbepalers

Met een terrasoverkapping geniet je het hele jaar door van je terras en tuin. Maar hoeveel kost een terrasoverkapping? Ontdek de grootste prijsbepalers.

Lees meer

Wat is een waterdoorlatende verharding en telt het mee als verharding?

Wat is een waterdoorlatende verharding en telt het mee als verharding?

Ontdek wat waterdoorlatende verharding is en met welke regels je rekening moet houden als je waterdoorlatende verharding wil gebruiken in je tuin.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag