5

rookgasafvoerluik

Jan Van der Heyden
Jan Van der Heyden
#Regelgeving · 1 jaar geleden

In het appartementsgebouw van 3 verdiepingen  (lager dan 25m) is een rookgasafvoerluik in het trappenhuis.  Dit luik kan door de brandweer bediend worden met een beveiligde knop bij de ingang van het gebouw . Er is een batterij voorzien waardoor het luik bediend kan blijven ingeval van elekriciteituitval bij brand. Blijlbaar is het zo dat de accu om de 3 jaar moet veranderd worden om verzekeringsdekking te blijven behouden. Is deze informatie korrekt ??.   Mag deze verandering gebeuren door een particulier of moet dit door een erkende firma. ??

met dank voor jouw antwoord  

Jan Van der Heyden 

Alle reacties

0
Verdict
Verdict
7 62 Andere professioneel
1 jaar geleden

Klopt inderdaad, meestal 3 of 5 jaarlijks te vervangen (terug te vinden in de handleiding). Als de batterij defect is werkt de installatie van de meeste installaties gewoonweg niet meer, zelfs niet op netstroom.

Verantwoordelijkheid van de syndicus. 

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/92899/img5069.jpeg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=9b0b14c62b9fb4f719647538338bea5a
0
Jan Van der Heyden
Jan Van der Heyden
0 5 Andere particulier
1 jaar geleden

Bedankt voor de snelle reactie. 

Mijn vraag was of de verzekering een verplichting oplegt om batterijen periodiek te vervangen ? 

mgv  

0
Feter
Feter
112 1424 Andere particulier
1 jaar geleden

Dat zal je bij de verzekering na moeten nagaan, daar verzekeringen nu een maal verschillen. 
Wanneer je het privé doet zorg dan voor foto's zodat je kan laten zien dat het gedaan is.
Een bon van een erkende firma wordt ook zls bewijs gezien dat het gedaan is. 

0
Nick 61
Nick 61
222 1623 Andere professioneel
1 jaar geleden

Wanneer je het privé doet zorg dan voor foto's zodat je kan laten zien dat het gedaan is.

Hoe ga je dat als particulier na het vervangen van de batterij het systeem testen ? De firma is daarvoor uitgerust, als particulier betwijfel ik het ten zeerste en een foto van de vervanging is geen garantie dat het systeem daadwerkelijk in orde is.

0
Feter
Feter
112 1424 Andere particulier
1 jaar geleden

Hoe ga je dat als particulier na het vervangen van de batterij het systeem testen ? De firma is daarvoor uitgerust, als particulier betwijfel ik het ten zeerste en een foto van de vervanging is geen garantie dat het systeem daadwerkelijk in orde is.

Dat is nog al logisch 😂😂😂, dat de foto geen bewijs is dat het systeem getest is! De vraag ging over het vervangen van de batterij en daar antwoorde ik op. 
Misschien heb je voor het overige wel gelijk. 

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Geen elektricien meer nodig voor plug-in thuisbatterijen: Synergrid wil regels aanpassen

Geen elektricien meer nodig voor plug-in thuisbatterijen: Synergrid wil regels aanpassen

Kan je binnenkort een plug-in thuisbatterij zonder elektricien installeren? Synergrid wil de regels aanpassen.

Lees meer

Dit verandert er in 2025 voor wie een woning (ver)bouwt

Dit verandert er in 2025 voor wie een woning (ver)bouwt

Heb jij een bouwgrond gekocht of ga je jouw woning dit jaar renoveren? Ontdek welke bouw- en renovatieregels er in 2025 veranderen.

Lees meer

Renovatieplicht voor verhuurders? Minimaal EPC-label vanaf 2030

Renovatieplicht voor verhuurders? Minimaal EPC-label vanaf 2030

Huurwoningen moeten vanaf 2030 verplicht een minimaal EPC-label behalen. Ontdek welke impact de renovatieplicht voor verhuurders heeft.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag