Spouwmuur opvullen bij buitengevelisolatie

21

Spouwmuur opvullen bij buitengevelisolatie

MaartenVD
MaartenVD
#Isolatie · 1 jaar geleden

Goedemorgen,

Wij hebben een huis met bouwjaar 1989 met spouwmuren.

Om het huis beter te isoleren hebben we enkele vragen ivm buitenmuurisolatie en spouwmuurisolatie.

Indien we opteren voor spouwmuurisolatie, als tussenstap omdat dit initieel een lagere investtering is dan buitenmuurisolatie, is de isolatiewaarde waarschijnlijk minder groot als bij buitenmuurisolatie aangezien de spouwmuur vaak maar een beperkt op te vullen ruimte is.

Indien we opteren voor buitenmuurisolatie vroegen we ons af of spouwmuurisolatie nog nodig is, aangezien de buitengevel dicht wordt wordt gemaakt? Indien spouwmuurisolatie niet nodig zou zijn, dan zouden we verkiezen om geen ‘spouwmuur tussenstap’ te doen maar onmiddellijk voor buitenmuurisolatie te gaan.

We lezen hier tegenstrijdige berichten over. Enerzijds heb je de mening dat de spouwmuur ook opgevuld moet worden omdat er anders nog steeds luchtstroming zal zijn in de spouw. Anderzijds heb je onderstaande studie ism KU Leuven die zegt dat mits de buitengevel kwalitatief afgewerkt is, spouwmuurisolatie overbodig is.

Moet je de spouw opvullen bij buitengevelisolatie? (wienerberger.be)

Wat doen jullie of is jullie mening hierover?

Alvast bedankt!

Alle reacties

0
HenryMiller
HenryMiller
1 16 Verbouwer
1 jaar geleden· Bedankje ontvangen

Ik ben een absolute leek dus kan geen professionele raad geven noch gefundeerde (door studie). Enkel door ervaring.

Ik heb me altijd laten vertellen dat je best ook je spouw laat opvullen als je voor isolatie tegen je buitenmuur kiest.  Dat zelfs enkel je spouw opvullen al een verschil maakt (maar die spouw moet dan wel 'proper' zijn: geen resten aan de voet, mortelbaarden etc). De eerste cm's isolatie zijn de meest rendabele. Wij hebben ook een spouw maar hebben deze niet laten opvullen... wegens te vuil.

Wat we wél hebben gedaan is voor een veel betere luchtdichting gezorgd in een aangrenzende wc-ruimte. Alleen dat al heeft ons een besparing van 40% opgeleverd op onze gasfactuur. Dus ja, luchtdichting is wel een ding.

Verder kan ik (ook enkel uit ervaring) zeggen dat het de moeite loont om je oud dubbel glas te laten vervangen door nieuw hoogrendementsglas. Ik heb op mijn zolder twee identieke kamers op het raam na. De kamer met de nieuwe velux geeft een verschil van 3 à 4° C tegenover de andere met oud dubbel glas.

Dus mijn conclusie: buitengevelisolatie: doen. Maar ook oog hebben voor je glas en zeker je luchtdichting (en dan bijgevolg ook voor ventilatie)

My two cents...

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Wat is de prijs van vloerisolatie?

Wat is de prijs van vloerisolatie?

Voorkom warmteverlies door een goede vloerisolatie. Benieuwd naar de prijs van vloerisolatie, de terugverdientijd en welke premies je kan aanvragen?

Lees meer

Isoleren in de zomer: slimme zet voor een lagere energiefactuur in de winter

Isoleren in de zomer: slimme zet voor een lagere energiefactuur in de winter

Door in de zomer je woning te isoleren, kan je in de winter genieten van een warm huis en een lagere energiefactuur. Ontdek hoeveel je kan besparen.

Lees meer

Je muren isoleren: 3 opties en hun voor- en nadelen

Je muren isoleren: 3 opties en hun voor- en nadelen

Wie de muren van een bestaande woning wil isoleren, heeft drie opties: naast isolatie aan de buiten- of binnenzijde kan je ook de spouwmuur opvullen.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag