Overdracht woonbonus voor sloop en heropbouw in zonevreemd gebied
Ik ben in het bezit van een appartement waarvoor ik een hypotheek heb die reeds enkele jaren loopt, deze hypotheek geeft mij nog recht op de Vlaamse woonbonus. Mijn vriendin en ik hebben ons oog laten vallen op een oude woning die we zouden willen afbreken om een andere woning te bouwen. Het gaat ons uitsluitend om de grond en de ligging, de woning zelf is te klein en renoveren lijkt ons niet ideaal aangezien de woning te dicht bij de perceelgrenzen ligt voor de geldende regels en er zicht haarscheuren in de gevel bevinden waardoor we onze twijfels hebben bij de kwaliteit van de funderingen. Het zou gaan om een sloop en heropbouw waar we willen proberen om binnen de 6% BTW regelgeving te vallen.
Gezien de factoren hierboven en de doorlooptijd van het traject voor slopen, aanvraag omgevingsvergunning (extra tijd in acht genomen omdat het pand in zonevreemd gebied ligt), heropbouw alvorens we er kunnen intrekken zitten we met een heel vage situatie waarop we ons niet direct raad weten omtrend leningen, overbruggingskredieten, pandenruil, ...
Idealiter zouden we in het appartement blijven wonen tijdens de werken tot we kunnen verhuizen, verlies ik mijn woonbonus niet en kunnen we de 6% BTW regelgeving verkrijgen (waarvoor dus ook de regel rond enige en eigen woning geldig is die tevens ook voor de woonbonus geldig is).
Heeft iemand enig idee wat hier de mogelijkheden zijn?
Betreffende het aspect zonevreemd hebben we reeds info verworven bij de gemeente, ze gaven aan door de verbeterde inplanting we een goed argument hebben om de 75% overlappings regel te negeren en een omgevingsvergunning aan te vragen voor een woning die wel de afstand tot de perceelsgrenzen volgt binnen de regels voor zonevreemd (1000m³). Hierdoor voelen we ons daaromtrent al iets geruster al zien we ook daar wel nog enig risico. Indien hier nog ervaringen rond zijn deel gerust, we hebben namelijk nog geen bod uitgebracht.
Alvast bedankt voor de info!