Bestaat er systeem dat ik mijn thuisbatterij kan ontkoppelen als ik mijn wagen laad met nachttarief. Mijn zonnepanelen en thuisbatterij zijn van het merk enphase , of mag ik de thuisbatterij handmatig afschakelen met de zekeringen van de batterij ? Anders ontlaad ik mijn thuisbatterijen altijd tijdens het laden v/d wagen en ik denk dat dit niet goed is voor een lange levensduur er van . Wie kan mij daar met helpen met dank Roger.
Je kan die manueel uitschakelen, maar waarom zou je dat wel willen?
Een batterij die intensiever gebruikt wordt heeft idd een kortere levensduur, maar heeft uiteraard ook meer opgebracht. De optimale situatie is
- De batterij is net "plat" net wanneer de panelen beginnen te produceren 's morgens
- De batterij is net vol wanneer de pv-panelen stoppen 's avonds.
Als maatstaf moet je zo weinig mogelijk afname en zo weinig mogelijk levering naar het net nemen ipv hoeveel er in die batterij zit.
Wil immers zeggen dat je maximaal aantal goedkope zonne-kilowaturen gebruikt.
Enphase batterijen ontladen overigens nooit volledig, de elektronica in de batterij verhindert dat immers. Om die reden zit er trouwens een schakelaar achter het deksel die je moet afschakelen als je de batterij voor langere tijd van het net koppelt.