Mag ik de haag van mijn buur snoeien die op minder dan 50 cm van de perceelsgrens staat.

2

Mag ik de haag van mijn buur snoeien die op minder dan 50 cm van de perceelsgrens staat.

MVER92
MVER92
#Tuin · 1 jaar geleden

Hallo, 

In september 2021 is de wetgeving rond het snoeien van hagen veranderd. Hierbij wordt een onderscheid gemaakt tussen een gemeenschappelijke haag (op de perceelgrens) en een privé haag (op minstens 50 cm van de perceelsgrens). 

De stam van de haag van onze buren staat op hun perceel maar werd op +/- 20 cm van onze perceelsgrens geplant (geen idee hoe lang deze haag er al staat). 

Als de haag op minstens 50 cm van de perceelsgrens zou staan zou ik hen moeten aanschrijven met de vraag om de haag te snoeien en hen dus toegang verlenen tot ons perceel om de snoeiwerken te kunnen uitvoeren. Bij het ontbreken van een reactie binnen 60 dagen mag ik deze zelf (laten) snoeien.

Maar ik lees nergens wat de rechten en plichten zijn als de haag van de buren op minder dan 50 cm van de perceelsgrens werd geplant. Wordt dit dan toch aanzien als een gemeenschappelijke haag, waarbij elke buur verantwoordelijk is voor het snoeien van zijn kant (onze voorkeur)?

De relatie met de buren is spijtig genoeg sterk verzuurd. Vandaar dat ik even wil informeren wat de juiste manier van handelen is in deze situatie. 

Alle reacties

0
moes
moes
73 723 Andere professioneel
1 jaar geleden

Ik denk dat jij ongeacht de afstand op zijn terrein jij maximum alleen datgene wat voorbij de gemeenschappelijke grens komt, dus op jouw terrein mag snoeien  MAw alles wat door de draad steekt (of denkbeeldige grens) . Dus je "mag"  net zoals bij een gemeenschappelijke haag als scheiding. Maar ik denk niet dat je mag terug snoeien tot voorbij diezelfde grens maar dan op zijn terrein. aanschrijven om dit te doen. en dan zou ik nog zeer voorzichtig zijn om bij geen reactie het zo maar zelf te doen. Je weet nooit de dag van vandaag. Hou er ook rekening mee om de juiste wetgeving te koppelen aan de datum waarop de haag werd gepland. dat kan soms wel eens schelen met een nieuwe aanplanting en de regels die daar bij horen. Dit is onze eigenste bananaenrepubliek hé nooit vergeten

0
Feter
Feter
112 1424 Andere particulier
1 jaar geleden

En dan mag eigenlijk pas snoeien als je de buurman eerst de kans heb gegeven om overhangende takken te snoeien. 
Die over de erfgrens gaan.

Al denk ik dat dit al reeds gebeurd is

Je tuin (her)aanleggen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Tuin’

Je tuin (her)aanleggen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Tuin’

Met dit gratis magazine willen we je graag inspireren en advies geven om het maximum te halen uit jouw tuin en terras.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Tuinieren zonder groene vingers: 7 tips van tuinarchitect Ann

Tuinieren zonder groene vingers: 7 tips van tuinarchitect Ann

Heb je geen groene vingers, maar wil je toch graag een mooie tuin? Tuinarchitect Ann deelt haar beste tips: van bloembollen tot bloemenweide.

Lees meer

Najaarsplan voor een tuin in topvorm: tips van een tuinexpert

Najaarsplan voor een tuin in topvorm: tips van een tuinexpert

Met deze ultieme tips van tuinexpert Marc Verachtert bruist jouw tuin volgend voorjaar weer van het leven. Tijd om nu in het najaar in actie te schieten!

Lees meer

Tuinexpert gidst je door de tuinklussen van juni: zo haal je alles uit je moestuin

Tuinexpert gidst je door de tuinklussen van juni: zo haal je alles uit je moestuin

Juni is een drukke maand voor hobbytuiniers. Tuinexpert Bart Verelst vertelt je welke tuinklussen er allemaal op de planning staan.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag