3

afrekening electriciteit bij gedeelde energie

mazinger
mazinger
#Hernieuwbare energie · 1 jaar geleden

Ik woon in een gebouw waar op het dak een tijdje geleden een reeks zonnepanelen werden geplaatst.
De bewoners konden zich nadien aanmelden bij de syndicus om een conventie te ondertekenen en zo van die gedeelde energie af te nemen.

Ik ben daarop ingegaan en heb de informatie van facturatieprocedure bij Sibelga doorlopen. (zie link)
Uit die informatie begrijp ik echter niet duidelijk of ik per regulariseringsperiode uit alle opgestuurde documenten van de syndicus en de reguliere producent, voldoende duidelijk ga kunnen afleiden en controleren

wat het totale verbruik is van die betreffende periode
    wat het aandeel in verbruik is, van de lokale gedeelde energie die werd aangerekend door de syndicus
    wat het aandeel in verbruik is, van de overblijvende energie die door mijn reguliere producent werd aangerekend, rekening houdend met wat reeds werd aangerekend door de syndicus.

Bij voorbaat dank voor alle pertinente reacties.

Alle reacties

0
Feter
Feter
112 1424 Andere particulier
1 jaar geleden

Er is geen link

0
nivaOne
nivaOne
28 389 Andere professioneel
1 jaar geleden

Misschien is het deze wel. Ik verwijder ze wel als het toch deze niet blijkt te zijn.

https://www.sibelga.be/nl/aansluitingen-meters/duurzame-energie/energiedelen/facturatiemethode

0
mazinger
mazinger
0 15 Verbouwer
1 jaar geleden

Bedankt, daar staat inderdaad al veel op.

Totale verbruik zal op de meter staan en in principe is alles controleerbaar door de verbruiken op de gescheiden afrekeningen bij mekaar op te tellen. Ik vraag me nu wel af hoe de kosten voor netbeheer gaan gesplitst worden, en hoe ik daar ga kunnen controleren of er niets dubbel wordt geteld...

Download onze gratis zonnepanelengids

Download onze gratis zonnepanelengids

Alles wat je moet weten over duurzame energie, kostenbesparing en installatie. Inclusief checklists voor maximale opbrengst!

Download nu gratis jouw gids

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Zonnepanelen reinigen: hoe vaak, wanneer en met welke producten?

Zonnepanelen reinigen: hoe vaak, wanneer en met welke producten?

Voor een optimaal rendement is het goed om je zonnepanelen te reinigen. Hoe vaak dat moet, wanneer en hoe? Je leest het in dit artikel.

Lees meer

Thuisbatterij: van luxeproduct naar must-have voor elke woning

Thuisbatterij: van luxeproduct naar must-have voor elke woning

Welke rol is weggelegd voor de thuisbatterij? Energie-expert Laveyne: "De thuisbatterij gaat net zo alledaags worden als zonnepanelen."

Lees meer

Helft van de Belgen weet niet hoe huis energiezuiniger te maken

Helft van de Belgen weet niet hoe huis energiezuiniger te maken

Ontdek waarom bijna 50% van de Belgen vastloopt bij het energiezuiniger maken van hun huis.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag